Elaboration, development and analysis of a Geometry task for the 6th year of Elementary School
Keywords:
Geometry, Task, Teacher, Apprenticeship, DimensionsAbstract
This study presents a Geometry task developed for 6th year students designed to consolidate the geometric concepts worked in the classroom and promote the active participation of students in groups. Analysis of the Knowledge Quartet (KQ) dimensions revealed that the teacher played a crucial role in transforming mathematical knowledge into an accessible form for students, using examples, analogies and representations. Furthermore, he established connections between mathematical concepts and everyday situations, making learning more relevant. The extension dimension was also evident, as students were challenged to apply concepts creatively in free drawings. This approach can offer a more engaging and meaningful way to teach Geometry, allowing students to explore, discover, and apply concepts in a practical way.
Downloads
References
ALMOULOUD, Saddo Ag; MANRIQUE, Ana Lucia; SILVA, Maria José Ferreira da; CAMPOS, Tânia Maria Mendonça. A geometria no ensino fundamental: reflexões sobre uma experiência de formação envolvendo professores e alunos. Revista Brasileira de Educação, v. 27, p. 94-108, 2004.
DAMIANI, Magda Floriana; ROCHEFORT, Renato Siqueira; CASTRO, Rafael Fonseca de; DARIZ, Marion Rodrigues; PINHEIRO, Silvia Siqueira. Discutindo pesquisas do tipo intervenção pedagógica. Cadernos de Educação, n. 45, p. 57-67, 2013.
GUMIERO, Bárbara Silva; PAZUCH, Vinícius. O planejamento de tarefas de geometria e a mobilização do conhecimento profissional docente. Ciência & Educação (online), v. 27, p. 1-16, 2021.
MURARI, Claudemir. Espelhos, caleidoscópios, simetrias, jogos e softwares educacionais no ensino e aprendizagem de geometria. In: BICUDO, Maria Aparecida Viggiani; BORBA, Marcelo de Carvalho (Org.) Educação matemática: pesquisa em movimento. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2012. p. 216-231.
PONTE, João Pedro da; BROCARDO, Joana; OLIVEIRA, Helia. Investigação matemática na sala de aula. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2020.160p.
RÊGO, Rogéria Gaudencio do; RÊGO, Rômulo Marinho do; VIEIRA, Kleber Mendes. Laboratório de ensino de geometria. Campinas, SP: Autores Associados, 2012.
SANTOS, Clame Aparecida dos; NACARATO, Aldair Mendes. Aprendizagem em Geometria na educação básica: a fotografia e a escrita na sala de aula. 1. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2014.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.