Semiotic transformations in the study of prisms: an analysis based on mathematics textbooks

Authors

10.37001/emr.v29i84.3697

Keywords:

Mathematics Education, Semiotic Representation Registers, Prisms, Textbook

Abstract

This article presents part of a master's research that aimed to analyze the transformations, treatments, and conversions between semiotic representations related to the study of prisms in High School Mathematics textbooks. The analyses focused on the solved exercises in three works approved by the National Textbook and Educational Material Plan of 2021. Using the Theory of Semiotic Representation Registers as a framework, the results showed that the proposed exercises explored registers in the forms of natural language, figural, and symbolic. From this, it is inferred that there is potencial for diversification and articulation among different registers. Regarding transformations, treatments in the figural and symbolic registers were prominent, with a predominance of the symbolic register, which includes algebraic and numerical treatments. In the context of conversions, there was a higher frequency of conversions from natural language to figural, and from natural language to symbolic, followed by conversions from the figural register to the symbolic.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMOULOUD, Saddo Ag; MANRIQUE, Ana Lucia; SILVA, Maria José Ferreira da; CAMPOS, Tânia Maria Mendonça. A geometria no ensino fundamental: reflexões sobre uma experiência de formação envolvendo professores e alunos. Revista Brasileira de Educação, n. 27, p. 94-108, 2004. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/xzRGKxDRJ6XS4ZXxLnBTkFL/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 22 ag. 2024.

BONJORNO, José Roberto; GIOVANNI JUNIOR, José Rui; SOUZA, Paulo Roberto Câmara de. Prisma Matemática: geometria: ensino médio: área do conhecimento: matemática e suas tecnologias. São Paulo: FTD, 2020.

BRASIL. Guia de Livros Didáticos: PNLD 2011. Matemática. Brasília: Ministério da Educação; Secretaria de Educação Básica, 2010.

CENTURIÓN, Marília; JAKUBOVIC, José. Matemática: teoria e contexto. 6º ano. São Paulo: Saraiva, 2012.

CHAVANTE, Eduardo; PRESTES, Diego. Quadrante matemática e suas tecnologias: geometria plana e espacial. São Paulo: Edições SM, 2020.

COUTINHO, Dayane Moara; MORAN. Mariana. Ensinando polígonos por meio de várias representações: uma experiência com alunos do 6º ano. In: ENCONTRO PARANAENSE DE

EDUCAÇÃO MATEMÁTICA (EPREM). 12, 2014. Anais [...]. Campo Mourão: EPREM, 2014. Disponível em: http://sbemparana.com.br/arquivos/anais/epremxii/ARQUIVOS/RELATOS/autores/REA012.PDF. Acesso em: nov. 2021.

DAMM, Regina Flemming. Registros de Representação. In: MACHADO, Silvia Dias Alcântara et al. (org.). Educação Matemática: uma introdução. São Paulo: EDUC, 1999. p. 135-153.

DANTE, Luiz Roberto; VIANA, Fernando. Matemática em contextos: geometria plana e geometria espacial. São Paulo: Ática, 2020.

DUVAL, Raymond. Registros de representação semiótica e funcionamento cognitivo da compreensão em matemática. In: MACHADO, Silvia Dias Alcântara (org.). Aprendizagem em matemática: registros de representação semiótica. Campinas: Papirus, 2003. p. 11-33.

DUVAL, Raymond. Semiósis e pensamento humano: registros semióticos e aprendizagens intelectuais (Fascículo I). São Paulo: Livraria da Física, 2009.

DUVAL, Raymond. Ver e ensinar a matemática de outra forma: entrar no modo matemático de pensar: os registros de representação semióticas. In: CAMPOS, Tânia M. M. (org.). São Paulo: PROEM, 2011.

DUVAL, Raymond. Registros de representação semiótica e funcionamento cognitivo do pensamento. Tradução: Méricles Thadeu Moretti. Revemat: Revista Eletrônica de Educação Matemática. Florianópolis, v. 7, n. 2, p. 266-297, 2012.

KLUPPEL, Gabriela Teixeira. Reflexões sobre o ensino da geometria em livros didáticos à luz da teoria de representações semióticas segundo Raymond Duval. 2012. 109 f. Dissertação (Mestrado em Educação – Linha de pesquisa: Ensino e Aprendizagem) – Universidade Estadual de Ponta Grossa, Ponta Grossa, 2012.

LUDKE, Menga; ANDRÉ, Marli. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

MORAN, Mariana. As apreensões em geometria: um estudo com professores da Educação Básica acerca de Registros Figurais. Maringá: Universidade Estadual de Maringá, 2015.

MORETTI, Méricles Thadeu. O papel dos Registros de Representação na aprendizagem de matemática. Contrapontos: Revista de Educação da Universidade do Vale do Itajaí, Itajaí, n. 6, p. 343-362, set./dez., 2002.

SOUZA, Ângela. Abordagem do conceito de fração: uma análise de livros didáticos. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA (ENEM). 11., 2013. Anais [...]. Curitiba: ENEM, 2013.

Published

2024-08-28

How to Cite

Semiotic transformations in the study of prisms: an analysis based on mathematics textbooks. (2024). Educação Matemática Em Revista, 29(84), 1-15. https://doi.org/10.37001/emr.v29i84.3697