Developing Mathematical Reasoning based on the resolution of exploratory tasks: a study with 7th-grade students of Rural Education
Keywords:
Exploratory Teaching, Teaching experience, Students' Mathematical ReasoningAbstract
Rural Education is related to social transformation in which teaching considers the student’s reality and, in addition to addressing specific content, fosters the development of mathematical reasoning skills for their learning with understanding. In this context, the study presented refers to the outcome of a qualitative and interpretative investigation involving students Mathematical Reasoning abilities during the resolution of exploratory tasks. The objective on screen was to understand the possibilities of developing the Mathematical Reasoning of students of the 7th-grade students in rural elementary schools through exploratory teaching practices. Data were collected through participant observation, with audio and video recordings of student discussions in class and their task resolutions. The results, according to the current literature, highlight the types and processes of Mathematical Reasoning developed by the students, with emphasis on the processes of conjecturing, generalizing, and justifying, which are inherent to abduction, generalization, and deduction. This study supports Rural Education in future pedagogical practices.
Downloads
References
ARROYO, M.; CALDART, R.; MOLINA, M. (org.). Por uma educação do campo. 5. ed. Petrópolis: Vozes, 2011.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Educação Infantil e Ensino Fundamental. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2018. BRASIL – disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase/#fundamental/a-area-de-matematica. Acesso em: 5 mar. 2021.
CALDART, R. Educação do campo. In: CALDART, R. et al. (org.). Dicionário da educação do campo. São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Expressão Popular, 2012. p. 259-267.
FIORENTINI, D.; LORENZATO, S. Investigação em educação matemática. 3. ed. Campinas: Autores Associados, 2012.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia. São Paulo: Paz e Terra, 2002.
HENRIQUES, A.; MARTINS, M. A. Mathematical reasoning in linear systems learning: a higher education exploratory teaching experiment with prospective teachers. Avances de Investigación en Educación Matemática. Espanha. v. 21, p. 65-85, 2022.
JEANNOTTE, D.; KIERAN, C. A conceptual model of mathematical reasoning for school mathematics. Educational Studies in Mathematics. 96:1, p. 1–16, Canadá, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.1007/s10649-017-9761-8. Acesso em 4 jun. 2022.
LANNIN, J.; ELLIS, A. B.; ELLIOT, R. Developing essential understanding of mathematics reasoning for teaching mathematics in prekindergarten-grade 8. Reston, VA: NCTM, 2011.
LIMA, A. S.; LIMA, I.M.S., Educação matemática e educação do campo: desafios e possibilidades de uma articulação. Em Teia: Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana, Pernambuco, v. 4, n. 3, p. 1-10, 2013.
MARCONDES, N. A. V.; BRISOLA, E. M. A. Análise por triangulação de métodos: um referencial para pesquisas qualitativas. Revista Univap, São José dos Campos, v. 20, n. 35, p. 201-208, jul. 2014.
MOREIRA, M. A.; ROSA, P. R. Pesquisa em ensino: métodos qualitativos e quantitativos. 2. ed. Porto Alegre: Brasil, 2016.
NATIONAL COUNCIL OF TEACHERS OF MATHEMATICS. NCTM: Principles to actions: ensuring mathematics success for all. Reston, VA: NCTM, 2014.
PONTE, J. P. Gestão curricular em Matemática. In: PONTE, J. P. O professor e o desenvolvimento curricular. Lisboa: Apm, 2005. p. 11-34.
PONTE, J. P.; Princípios para a formação de professores para promover o raciocínio matemático nos alunos. REASON, 2022. Disponível em: http://reason.ie.ulisboa.pt/produtos. Acesso em: 15 nov. 2022.
PONTE, J.P.; QUARESMA, M.; MATA-PEREIRA, J., Como desenvolver o raciocínio matemático em sala de aula? Educação e Matemática,156 Lisboa: APM, p.7-11, 2020.
SERRAZINA, L., RODRIGUES, M., ARAMAN, E. Envolver os alunos em processos de raciocínio matemático: as ações do professor. Psicologia em pesquisa. n. 1, v. 14, p.18-36, Juiz de Fora, 2020. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/psipesq/v14n1/03.pdf. Acesso em: 08 jul. 2022.
STEIN, M. K.; ENGLE, R. A.; SMITH, M.; HUGHES, E. K. Orchestrating productive mathematical discussions: Five practices for helping teachers move beyond show and tell. Mathematical Thinking and Learning, v. 10, 2008, p. 313-340.
STYLIANIDES, A. Proof and proving in school mathematics. Journal for Research in Mathematics Education, Reston, VA, n. 38, p. 289 321, 2007.
VENTURA, H.; OLIVEIRA, H. Uma abordagem paralela das várias representações dos números racionais através de tarefas que promovem o modelo da barra numérica. In: PONTE, J. P. (org.). Práticas profissionais dos professores de matemática. Lisboa: Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, 2014. p. 83-109.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.