Study of teachers' speech acts about inclusion in mathematics teaching

Authors

Keywords:

Speech acts, Communicative Acting, Ethical communication, Inclusion in mathematics teaching

Abstract

 The objective of this work is to present the partial result of the study of the speech acts of teachers of Technical Professional Education at Secondary Level on the Inclusion of Others in the teaching of mathematics. The data were collected during a meeting held with participants via video conference and, from a total of 48 speech acts selected for study based on what Jurgen Habermas proposes in the Theory of Communicative Acting, which was the main theoretical and methodological reference of the study, we chose 04 to present in this article. As results, an example will be presented for each type of externalization: idiosyncratic, expressive, constative and evaluative, extracted from the transcription of the meeting's speeches, which will form part of a doctoral research. 

References

Borges, F. A. & Nogueira, C. M. I. (2018) Saberes Docentes e o Ensino de Matemática para

Surdos: desencadeando discussões. Em Educação Matemática Inclusiva: estudos e

percepções, por F. M. C. & Baraldi, I. M. (orgs) Rosa, 37-62. Campinas: Mercado de Letras.

Guimarães, Y. P. B. Q. & Palanch, W. B. L. (2023). Contribuições da teoria da Inclusão do

Outro para a Educação Matemática Inclusiva. Acta Scientiae - Revista de Ensino em

Ciências e Matemática: 177-198.

Guimarães, Y. P. B. Q.; Silva, T. M. & Palanch, W. B. L. (2021). Análise de Documentos

Curriculares a Partir da Teoria Habermasiana: Uma Conversa Entre Professores de

Matemática. Anais do VIII SIPEM - VIII Seminário Internacional de Pesquisa em Educação

Matemática. Prod. SBEM - Sociedade Brasileira de Educação Matemática. Uberlândia, MG

(online).

Habermas, J. (2018). A inclusão do outro: estudo de teoria política. São Paulo, SP: Unesp.

Habermas, J. (2019). Teoria do agir comunicativo I: racionalidade da ação e racionalização

social. Tradução: Paulo Astor Soethe. São Paulo, SP: Wmf Martins Fontes.

Rosa, F. M. C. & Baraldi, I. M. (Orgs) (2018). Educação Matemática Inclusiva: estudos e

percepções. Campinas, SP: Mercado de Letras.

Published

04-11-2024

Issue

Section

GT 13 — Diferença, Inclusão e Educação Matemática

How to Cite

Guimaraes, Y. P. B. de Q., & Palanch, W. B. de L. (2024). Study of teachers’ speech acts about inclusion in mathematics teaching. Seminário Internacional De Pesquisa Em Educação Matemática, 1-10. https://www.sbembrasil.org.br/eventos/index.php/sipem/article/view/26