Study of teachers' speech acts about inclusion in mathematics teaching
Keywords:
Speech acts, Communicative Acting, Ethical communication, Inclusion in mathematics teachingAbstract
The objective of this work is to present the partial result of the study of the speech acts of teachers of Technical Professional Education at Secondary Level on the Inclusion of Others in the teaching of mathematics. The data were collected during a meeting held with participants via video conference and, from a total of 48 speech acts selected for study based on what Jurgen Habermas proposes in the Theory of Communicative Acting, which was the main theoretical and methodological reference of the study, we chose 04 to present in this article. As results, an example will be presented for each type of externalization: idiosyncratic, expressive, constative and evaluative, extracted from the transcription of the meeting's speeches, which will form part of a doctoral research.
References
Borges, F. A. & Nogueira, C. M. I. (2018) Saberes Docentes e o Ensino de Matemática para
Surdos: desencadeando discussões. Em Educação Matemática Inclusiva: estudos e
percepções, por F. M. C. & Baraldi, I. M. (orgs) Rosa, 37-62. Campinas: Mercado de Letras.
Guimarães, Y. P. B. Q. & Palanch, W. B. L. (2023). Contribuições da teoria da Inclusão do
Outro para a Educação Matemática Inclusiva. Acta Scientiae - Revista de Ensino em
Ciências e Matemática: 177-198.
Guimarães, Y. P. B. Q.; Silva, T. M. & Palanch, W. B. L. (2021). Análise de Documentos
Curriculares a Partir da Teoria Habermasiana: Uma Conversa Entre Professores de
Matemática. Anais do VIII SIPEM - VIII Seminário Internacional de Pesquisa em Educação
Matemática. Prod. SBEM - Sociedade Brasileira de Educação Matemática. Uberlândia, MG
(online).
Habermas, J. (2018). A inclusão do outro: estudo de teoria política. São Paulo, SP: Unesp.
Habermas, J. (2019). Teoria do agir comunicativo I: racionalidade da ação e racionalização
social. Tradução: Paulo Astor Soethe. São Paulo, SP: Wmf Martins Fontes.
Rosa, F. M. C. & Baraldi, I. M. (Orgs) (2018). Educação Matemática Inclusiva: estudos e
percepções. Campinas, SP: Mercado de Letras.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.