Mathematical tasks: possibilities and didactic perspectives for teaching practice in the final years of Elementary School
Keywords:
Numbers and Operations, Mathematical Tasks, Problem Solving, Cognitive DemandAbstract
The results of two studies by the Mathematics Education Curricular Study Group are presented, analyzing mathematical tasks according to their cognitive demand. The first evaluated the contributions of an Electronic Didactic Sequence for the consolidation of Arithmetic Thinking in 6th grade elementary school students, using problem-solving tasks. The second investigated the evolution of learning in the implementation of a Parallel Recovery involving Numbers and Operations, according to the BNCC, with students in the final years of elementary school. They have a qualitative approach, configured as case studies. The Electronic Didactic Sequence as a strategy for teaching and learning Arithmetic Thinking provided the opportunity for students to recover the concepts, they presented difficulties with, with significant improvement in the interpretation of statements.
References
André, M. (2013). O que é um estudo de caso qualitativo em educação? In: Revista da FAEEBA: Educação e Contemporaneidade. Salvador, 22 (40), 95-103.
Ball, D. L.; Thames, M.H. & Phelps, G. C. (2008) Content knowledge for teaching: What makes it special? Journal of Teacher Education, 59, 398-407.
Brasil. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. (2018). Base Nacional Comum Curricular. Educação é a base: BNCC. Brasília, DF.
Canoas. Decreto nº 832, de 11 de agosto de 2009. (2009). Institui o Sistema de Avaliação da Educação Municipal (SAEM) em Canoas. Canoas, RS.
Canoas. Secretaria Municipal de Educação. (2018). Referencial Curricular de Canoas. Canoas, RS.
Canoas (2023). Secretaria Municipal de Educação. Caderno de Questões: Canoas Avalia 2023. Canoas, RS.
Cyrino, M. C. de C. T. & Jesus, C. C. de. (2014). Análise de tarefas matemáticas em uma proposta de formação continuada de professoras que ensinam matemática. Ciência & Educação. Bauru, 20 (3), 751-764.
Dante, L. R. (1998). Didática da Resolução de Problemas de Matemática. São Paulo, SP: Ática.
Dante, L. R. (2015). Projeto Teláris: Ensino Fundamental 2- 7ºano. (2. ed). São Paulo, SP: Ática.
Doyle, W. (1988). Work in mathematics classes: The context of students’ thinking during instruction. Educational Psychologist, 23 (2), 167-180.
Escudero, I. & Sánchez, V. (2007). How do domains of knowledge integrate into mathematics teachers’ practice? Journal of Mathematical Behavior, 4, 312-327.
Esteban, M. P. S. (2010). Pesquisa qualitativa em educação: Fundamentos e Tradições. Porto Alegre, RS: Artmed.
Jesus, C. C. de; Cyrino, M. C. de C. T. & Oliveira, H. (2018). Análise de tarefas cognitivamente desafiadoras em um processo de formação de professores de Matemática. Educação Matemática Pesquisa, 20 (2), 21-46.
Haydt, R. C. C. (1988). Avaliação do processo ensino-aprendizagem. São Paulo, SP: Ática.
Hoffmann, J. (1996). Avaliação Mediadora: uma prática em construção da pré-escola à universidade. (8 ed). Porto Alegre, RS: Mediação.
Homa, A. I. R.; Groenwald, C. L. O. & Llinares, S. (2023). Tarefas Matemáticas Investigativas de Alta Demanda Cognitiva. Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, 16 (42), 1-22.
Litoldo, B. F. (2021) A contextualização e os níveis de demanda cognitiva de tarefas de Geometria presentes em Livros Didáticos de Matemática sob a perspectiva do Opportunity-to-Learn. 2021. 222f. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências e Matemática). UNICAMP. Campinas, SP.
Linz, R. C. & Gimenez, J. (1997). Perspectivas em Aritmética e Álgebra para o século XXI. São Paulo, SP: Papirus.
Penalva, M. C. & Llinares, S. C. (2011) Tareas Matemáticas en la Educación Secundaria. In: GOÑI, J. M.; COLL, C. (org.). Didáctica de las Matemáticas/Formación y Desarrollo Profesional del Profesorad. 2 (12), 27-51. Madrid: Graó.
Litoldo, B. F & Schio, R. B. A. (2021) A demanda cognitiva e seus diferentes níveis: um olhar para as tarefas presentes em livros didáticos de matemática, no âmbito da geometria. In: Anais do Seminário Internacional de Pesquisa em Educação Matemática. Uberlândia, MG.
Luckesi, C. C. (2000). O que é mesmo o ato de avaliar a aprendizagem? Revista Pátio, Rio Grande do Sul, 12, 6-11.
NCTM. (2015) De los principios a la acción – para garantizar el éxito matemáticos para todos. México: Editando libros S.A.
Piaget, J. (1971). A epistemologia genética. Petrópolis: Vozes.
Polya, G. (1995). A Arte de Resolver Problemas: um novo aspecto do método matemático. Rio de Janeiro: Interciência.
Ponte, J. P. da. (1994). O estudo de caso na investigação em Educação Matemática. Quadrante: Revista de Investigação em Educação Matemática, 3 (1), 3-18.
Pozo, J. I.; (Org). (1994). A Solução de Problemas: Aprender a resolver, resolver para aprender. Porto Alegre: Artmed.
Smith, M. S. & Stein, M. K. (1998). Selecting ans Creating Mathematical Tasks: Foram Research to Practice. Matehmatics Teaching in the Middle Scholl, 3, 344-350.
Smith, M. S. & Stein, M. K. (2011) 5 Practices for Orchestrating Productive Mathematics Discussions: Includes Professional Development Guide. U.S.: National Council of Teachers of Mathematics.
Stein, M. K. & Lane, S. (1996) Instructional Tasks and the Development of Student Capacity to Think and Reason: An Analysis of the Relationship between Teaching and Learning in a Reform Mathematics Project. Educational Research and Evaluation: An International Journal on Theory and Practice, 2(1), 50-80.
Walls, F. (2005). Challenging task-driven pedagogies of mathematics. In: Annual Conference of the Mathematics Education Research Group of Australasia. (pp. 751–758). Melbourne, Sydney: Merga.
Zabala, A. (1998). A Prática Educativa: Como Ensinar. Porto Alegre: Artmed.
Zabala, A. & Arnau, L. (2010). Como aprender e ensinar competências. Porto Alegre: Artmed.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.