Analysis of pedagogical approaches in two collections of Mathematics curriculum materials
Palavras-chave:
Teacher-Curriculum Relationship, Pedagogical Approaches, Student Organization, Role of Students, GeoGebra DiscoveryResumo
Assuming that the curriculum material is a tool to support the work of planning and implementing classes, the study presented was guided by the objective of discuss the approach to the organization and role of students and the source of knowledge in two collections of curriculum materials for Mathematics. Teacher's Manuals were selected from two collections of materials for the Final Years of Elementary School, in which Algebra tasks and related teaching guidelines were mapped. Based on pedagogical approaches as a theoretical framework, a documentary analysis was carried out considering the organization and role of students, and the source of knowledge. The results indicate that the role that students are expected to play in solving the tasks gives them little authorship in the learning process, with roles as respondents prevailing. As for the organization, the indication of individual resolution prevails, which disregards interactions in class. The source of knowledge is centered on students, teachers and curriculum material, with teachers standing out as the source.
Downloads
Referências
BRASIL. Ministério da Educação. Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação. Edital de Convocação n. 02/2020 – CGPLI. Edital de convocação para o processo de inscrição e avaliação de obras didáticas, literárias e pedagógicas para o Programa Nacional do Livro e do Material Didático. Brasília: MEC/FNDE, 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular: Educação Infantil e Ensino Fundamental. Brasília: MEC/SEB, 2017.
COLLOPY, Rachel. Curriculum materials as a professional development tool: how a Mathematics textbook affected two teachers' learning. The Elementary School Journal, v. 103, n. 3, p. 287-311, jan. 2003. https://doi.org/10.1086/499727
FIORENTINI, Dario; LORENZATO, Sérgio. Investigação em Educação Matemática: percursos teóricos e metodológicos. 3. ed. rev. Campinas: Autores Associados, 2012.
GOMES, Alberto Albuquerque. Considerações sobre a pesquisa científica: em busca de caminhos para a pesquisa científica. Intertemas, v. 5, p. 61-81, nov. 2001.
JANUARIO, Gilberto; PEROVANO, Ana Paula; LIMA, Katia. Materiais curriculares (de Matemática) como gênero discursivo. In: Anais do IX Seminário Internacional de Pesquisa em Educação Matemática. Natal, 2024, p. 1-13.
LIMA, Gabriel Loureiro; BIANCHINI, Barbara Lutaif; GOMES, Eloiza. Conhecimentos docentes e o Modelo Didático da Matemática em Contexto: reflexões iniciais. Educação Matemática Debate, v. 2, n. 4, p. 116-135, jan./abr. 2018. https://doi.org/10.24116/emd25266136v2n42018a06
LIMA, Katia; JANUARIO, Gilberto. A relação professor-materiais curriculares e sua interface com o conhecimento profissional docente em Matemática. In: SILVA, Marcelo Navarro; BUENO, Simone. (Org.). Estudos sobre currículos na Educação Matemática. São Paulo: Livraria da Física, 2021, p. 147-167.
LIMA, Katia; JANUARIO, Gilberto; PEROVANO, Ana Paula. A relação de professores que ensinam Matemática e materiais curriculares. In: DUTRA-PEREIRA, Franklin Kaic; LIMA, Katia. (Org.). Diálogos e Interfaces da Educação Matemática e da Educação Química. 1ed.Cruz das Almas: EdUFRB, 2024, p. 21-38.
REMILLARD, Janine T. Examining teachers’ interactions with curriculum resource to uncover pedagogical design capacity. In: GUEUDET, Ghislaine; In: FAN, Lianghuo; TROUCHE, Luc; QI, Chunxia; REZAT; Sebastian; VISNOYSKA, Jana. (Ed.). Recent advances in research on Mathematics teachers’ textbooks and resources. New York: Springer, 2018, p. 69-88. https://doi.org/10.1007/978-3-319-73253-4_4
REMILLARD, Janine T. Modes of engagement: understanding teachers’ transactions with Mathematics curriculum resources. In: GUEUDET, Ghislaine; PEPIN, Birgit; TROUCHE, Luc. (Ed.). From text to lived’ resources: Mathematics curriculum materials and teacher development. New York: Springer, 2012, p. 105-122. https://doi.org/10.1007/978-94-007-1966-8_6
REMILLARD, Janine T.; KIM, Ok-Kyeong. Elementary Mathematics curriculum materials: designs for student learning and teacher enactment. Suiça: Springer. 2020. https://doi.org/10.1007/978-3-030-38588-0
ROCHA, Cleia Ferreira Niz. Abordagem pedagógica em duas coleções de materiais curriculares de Matemática. 2025. 96f. Dissertação (Mestrado em Educação) — Centro de Ciências Humanas. Universidade Estadual de Montes Claros. Montes Claros.
SOARES, Raíssa Caroline de Oliveira. Relação professor-materiais curriculares e o conhecimento profissional docente em Matemática revelado no Estágio Supervisionado. 2024. 155f. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Estadual de Montes Claros. Montes Claros.
SOUZA, Iolanda Márcia de. Relação professor-materiais curriculares e o conhecimento profissional docente sobre o campo conceitual aditivo. 2024. 174f. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Estadual de Montes Claros. Montes Claros.
VIANA, Sidney Leandro da Silva; LOZADA, Claudia de Oliveira. Aprendizagem baseada em problemas para o ensino de probabilidade no Ensino Médio e a categorização dos erros apresentados pelos alunos. Educação Matemática Debate, v. 4, n. 10, p. 1-28, 2020. https://doi.org/10.24116/emd.e202017
Downloads
Publicado
Edição
Seção
Licença

Este trabalho está licenciado sob uma licença Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.