Strategies of students in the early years of Elementary School in approaching mathematical modeling problems
Keywords:
Mathematics Education, Modeling problem, Semiotics, Elementary School, circunference lengthAbstract
In this paper we produce a qualitative analysis of the strategies of students in a class of the 5th year of Elementary School to solve a modeling problem. With this intention, we base ourselves on Mathematical Modeling understood as a pedagogical alternative and on Peirce’s semiotics that makes it possible to infer about the production and use of signs to refer to an object. The data that supported our analyzes are the written reports and transcriptions of audios and videos produced in the development of a modeling activity that had as its theme the distance traveled from home to school using a bike. Starting from a real situation, the students established strategies to arrive at a solution to a modeling problem in which gesticulated, spoken and written signs were articulated with the objects related to the problem, the hypotheses and the mathematics used under questioning and guidance from the teacher.
Downloads
References
ALMEIDA, Lourdes Maria Werle; SILVA, Karina Alessandra Pessoa; VERONEZ, Michele Regiane Dias. Elementos semióticos em atividades de modelagem matemática. São Paulo: Livraria da FÃsica, 2021.
ALMEIDA, Lourdes Werle; SILVA, Karina Pessoa; VERTUAN, Rodolfo Eduardo. Modelagem Matemática na Educação Básica. São Paulo: Contexto, 2012.
BLISS, Karen; LIBERTINI, Jessica. What is Mathematical Modeling? In: GARFUNKEL, Sol; MONTGOMERY, Michelle. GAIMME: Guidelines for Assessment & Instruction in Mathematical Modeling Education. COMAP, SIAM: Reston, Philadelphia, 2016.
BOGDAN, Robert; BIKLEN, Sari. Investigação qualitativa em educação. Porto: Porto Editora, 1994.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. BrasÃlia: MEC/SEB, 2018.
DÖRNER, Dietrich. Problemlösen als Informationsverarbeitung. Kohlhammer: Stuttgart, 1976.
ENGLISH, Lyn D. Modeling with Complex Data in the Primary School. In: LESH, Richard; GALBRAITH, Peter L.; HAINES, Christopher R.; HURFORD, Andrew (Eds.). Modeling students’ mathematical modeling competencies. London, New York: Springer, 2010. p. 287-300.
ELFRINGHOFF, Mareike Schulze; SCHUKAJLOW, Stanislaw. What makes a modelling problem interesting? Sources of situational interest in modelling problems. Quadrante: Revista de Investigação em Educação Matemática, Lisboa, v. 30, n. 1, p. 8-30, 2021.
FERNANDES, Antonella; TORTOLA, Emerson. Ludicidade em Atividades de Modelagem Matemática na Educação Infantil e no Ensino Fundamental. In: SEMINÃRIO INTERNACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO MATEMÃTICA, 8, Uberlândia. Anais do VIII SIPEM: Educação Matemática, pandemia, pós-pandemia e a atualidade: implicações na pesquisa e nas práticas de ensinar e aprender. Uberlândia: SBEM, 2021, p. 2075-2089.
HARTMAN, Hope. J. Developing students’ metacognitive knowledge and skills. In: HARTMAN, Hope J. (Ed.). Metacognition in learning and instruction: Theory, Research and Practice. Dordrecht: Springer Neuropsychology and Cognition, 2001, p. 33-68.
NISS, Mogens; BLUM, Werner. The learning and teaching of mathematical modelling. London, New York: Routledge, 2020.
NUNOMURA, Andréa Regina Teixeira. Modelagem matemática nos anos iniciais do ensino fundamental: um olhar para os registros de representação semiótica. 2021. 143f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Matemática) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná. Londrina. 2021.
PEIRCE, Charles Sanders. Semiótica e filosofia: textos escolhidos. São Paulo: Cultrix, 1972.
PELAQUIM, Susane Cristina Pasa. Modelagem matemática nos anos iniciais do ensino fundamental: uma interpretação dos diagramas semióticos. 2023. 166f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Matemática) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Londrina, 2023.
SANTAELLA, Lucia. Semiótica aplicada. São Paulo: Thomson Learning, 2007.
SANTAELLA, Lucia. O que é semiótica. 27. reimp. São Paulo: Brasiliense, 2008.
SANTAELLA, Lucia. Percepção: fenomenologia, ecologia, semiótica. São Paulo: Cengage Learning, 2012.
SILVA, Karina Alessandra Pessoa; ALMEIDA, Lourdes Maria Werle; GERÔLOMO, Ângela Maria Lourenção. “Aprendendo†a Fazer Modelagem Matemática: a vez do aluno. Educação Matemática em Revista, n. 32, p. 28-36, março, 2011.
SILVA, Karina Alessandra Pessoa; KOGA, Thais Maya. O fazer Modelagem Matemática por alunos de Licenciatura em QuÃmica: uma análise semiótica. Educação Matemática em Revista, v. 27, n. 76, p. 8-20, set. 2022.
SILVA, Liane Maria; VERONEZ, Michele Regiane Dias. Modelagem matemática: uma interpretação a partir de lentes semióticas. Revista Paranaense de Educação Matemática, Campo Mourão, v. 10, n. 23, p. 263–282, 2021.
SILVA, Vantielen da Silva; KLÜBER, Tiago Emanuel. Modelagem Matemática nos anos iniciais do Ensino Fundamental: reflexões e apologia aos seus usos. In. ALENCAR, Edvonete Souza; LAUTENSCHLAGER, Etiene (Orgs.). Modelagem Matemática nos anos iniciais. São Paulo: Editora Sucesso, 2014, p. 7-24.
TEODORO, Flavia Pollyany; KATO, Lilian Akemi. A recontextualização pedagógica operada em uma prática de Modelagem Matemática nos Anos Iniciais. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, v. 12, n. 2, p. 1-27, mar. 2021.
TORTOLA, Emerson. Configurações de Modelagem Matemática nos anos iniciais do Ensino Fundamental. 2016. 304f. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências e Educação Matemática). — Centro de Ciências Exatas. Universidade Estadual de Londrina. Londrina. 2016.
TRIGUERO, LetÃcia Fagundes; KATO, Lilian Akemi. Articulações entre os significados denotativos e conotativos para o conceito de proporção: uma experiência com Modelagem Matemática nos anos iniciais. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, v. 13, n. 2, p. 1-25, abr/jun., 2022.
VILLA-OCHOA, Jhony Alexander; SOARES, Maria Rosana; ALENCAR, Edvonete Souza. A Modelagem Matemática nos anos iniciais como perspectiva para o ensino de matemática: um panorama de publicações brasileiras em periódicos (de 2009 a 2018). Educar em Revista, Curitiba, v. 35, n. 78, p. 47-64, nov-dez., 2019.
YOON, Caroline; MISKELL, Tessa. Visualising cubic reasoning with semiotic resources and modelling cycles. In: SÃENZ-LUDLOW, Adalira; KADUNZ, Gert (Org.). Semiotics as a tool for learning mathematics. Rotterdam: Sense, 2016, p. 89-109.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.