The Problem-Solving Situations Contextualized in the Game Advancing with the Remainder

Authors

10.37001/emr.v28i78.3361

Keywords:

Jogos para o Ensino de Matemática. , Divisão de Números Naturais. , Educação Matemática.

Abstract

The purpose of this report is to present a way to use the game Advancing with the Remainder as a pedagogical resource for teaching mathematics, based on problem-solving. Suggestions and proposals for using the game to teach mathematics were illustrated with data obtained from a workshop conducted with students in a Mathematics course at a public university in Paraná, Brazil, who participated in the Institutional Program for Teaching Initiation Scholarships. The data were obtained from the written records of the students' responses to problem-solving situations contextualized in the game. Some of the potential of the Advancing with the Remainder game in a problem-based approach include: contextualization of mathematical concepts in the situations and characteristics of the game, and the possibility of addressing multiple interrelated mathematical concepts.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Valdete dos Santos Coqueiro, Universidade Estadual do Paraná - Campus de Campo Mourão

    Campo Mourão/PR

  • Wellington Hermann, Universidade Estadual do Paraná - Unespar - campus de Campo Mourão

    Campo Mourão/ PR.

References

BORIN, Júlia. Jogos e resolução de problemas: uma estratégia para as aulas de matemática. São Paulo: IME-USP, 1995.

BRENELLI, Rosely Palemo. O jogo como espaço para pensar: A construção de noções lógicas e aritméticas. Campinas: Papirus, 1996.

GRANDO, Regina Célia. O jogo e a Matemática no contexto da sala de aula. São Paulo: Paulus, 2004.

KISHIMOTO, Tizuko Morchida. O jogo e a educação infantil. São Paulo: Pioneira, 1998.

MACEDO, Lino de; PETTY, Ana Lúcia Sícoli; PASSOS, Norimar Christe. Aprender com jogos e situações-problema. Porto Alegre: Artmed, 2000.

SMOLE, Kátia Stocco; DINIZ, Maria Ignez; CÂNDIDO, Patrícia. Cadernos do Mathema: Jogos de Matemática de 1° a 5° ano. Porto Alegre: Artmed, 2007.

Published

2023-03-31

Issue

Section

Recursos Didáticos para a aula de Matemática

How to Cite

The Problem-Solving Situations Contextualized in the Game Advancing with the Remainder. (2023). Educação Matemática Em Revista, 28(78), 175-185. https://doi.org/10.37001/emr.v28i78.3361