Inclusive Mathematics Education in Sergipe: from transversality to centrality

Authors

10.37001/emr.v28i81.3520

Keywords:

Mathematics education, Inclusion, Initial teacher education, Sergipe

Abstract

This work results from a collective undertaking carried out during the last management of Sbem-SE, covering the three-year period 2020-2023. Focused on inclusion, we present some of the actions: The mini-courses Is it possible to teach probability and Statistics from the first years of primary school? and Mathematics education and accessibility: pedagogical strategies for inclusive mathematics classes; and the Second Math Day Accessibility Challenge. Such activities and others promoted by Sbem-SE sought to revitalize the Sergipe regional office and contribute to the development of mathematics education in Sergipe, with an eye towards inclusion, promoting dialogues and paths to improving inclusive actions in the state.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AMORIM, Marta Élid; PIETROPAOLO, Ruy César; SILVA, Angélica da Fontoura Garcia. Formação do professor de Matemática: uma discussão sobre o ensino de probabilidade. Zetetiké, Campinas, v. 28, p. 1-14, 2020. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8657002. Acesso em: 1 jun. 2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros curriculares nacionais: Ensino Fundamental. Matemática. Brasília, DF: MEC/SEF, 1998.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular: Ensino Médio. Brasília, DF: MEC/SEB, 2018.

FILATRO, Andrea; CAIRO, Sabrina. Produção de conteúdos educacionais. São Paulo: Saraiva, 2015.

GUERRA, Adriana. Diferentes metodologias de ensino de matemática: expectativa x experiência efetiva. Revista Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 15, n. 35, p. 20-41, out./dez. 2019. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/5657. Acesso em: 28 nov. 2023.

SAMÁ, Suzi; CARZOLA, Irene; AMORIM, Marta Élid. Metodologias ativas no ensino de estatística nos cursos de licenciatura. In: LOPES, Celi Espasandin; PORCIÚNCULA, Mauren; SAMÁ, Suzi (org.) Perspectivas para o ensino e a aprendizagem de estatística e probabilidade. Campinas: Mercado de Letras, 2019, p.195-220.

SILVA, Marcio Antonio da; PIRES, Célia Maria Carolino. Organização curricular da matemática no ensino médio: a recursão como critério. Ciência & Educação, Bauru, v. 19, n. 2, p. 249-266, 2013. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/pdf/ciedu/v19n02/v19n02a02.pdf. Acesso em: 1 jun. 2023.

VILLIERS, Michael de. Algumas reflexões sobre a Teoria de van Hiele. Educação Matemática em Revista, São Paulo, v. 12, n. 3, p. 400-431, 2010.

Published

2023-12-19

Issue

Section

Número temático: As Regionais da SBEM: ações e diálogos desenvolvidos

How to Cite

Inclusive Mathematics Education in Sergipe: from transversality to centrality. (2023). Educação Matemática Em Revista, 28(81), 1-13. https://doi.org/10.37001/emr.v28i81.3520