Metacognition and Mathematics Education: analysis of research presented at the National Meeting of Mathematics Education between 1987 and 2022

Authors

10.37001/emr.v29i85.3683

Keywords:

Metacognition, Metacognitive strategies, Mathematics teaching, National Meeting of Mathematics Education

Abstract

The aim of this article is to map the scientific production on mathematical metacognition published at the National Meeting of Mathematical Education between 1987 and 2022. As a methodological approach, papers linked to the 1987 to 2022 editions of the event were mapped and made available on the website of the Brazilian Society of Mathematics Education, in order to analyze research trends on the subject. The research is qualitative and bibliographical in nature, and used content analysis to obtain eighteen papers, thirteen of which were fully available for reading and extracting pertinent information, making up the final analysis. The results indicate that metacognition tends to be related to metacognitive strategies, involving the fields of teaching and teacher’s formation, in which some possibilities were presented for work in the classroom, such as planning, describing and analyzing actions and others.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARAÚJO, Lúcia de Fátima; SANTOS, Marcelo Câmara dos; ACIOLY-RÉGNIER, Nádia Maria. Contrato didático e metacognição: confluências entre a didática e a psicologia na aprendizagem escolar. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 9, 2007, São Paulo. Anais [...]. Belo Horizonte: SBEM, 2007, p. 1-20.

ARAÚJO, Lúcia de Fátima. Rompendo o contrato didático: a utilização de estratégias

metacognitivas na resolução de problemas algébricos. 2009. 301 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2009.

ARAÚJO, Lúcia de Fátima; LUCENA, Alexandre Marcelino de. Promovendo estratégias metacognitivas na sala de aula de matemática. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 12, 2016, São Paulo. Anais [...]. São Paulo: SBEM, 2016, p. 1-8.

BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. 4. ed. Lisboa: Edições 70; Vozes, 2009.

BORTOLOSSI, Humberto José; CRISSAFF, Lhaylla dos Santos. Explorando representações 2D de objetos 3D com materiais concretos e digitais: uma abordagem semiótica e metacognitiva na educação básica. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 13, 2019, Cuiabá. Anais [...]. Cuiabá: SBEM, 2019, p. 1-8.

BORTOLOSSI, Humberto José; CRISSAFF, Lhaylla dos Santos; REZENDE, Wanderley Moura. Articulando pesquisa e sala de aula via concepção de livros didáticos abertos: exemplos e reflexões em metacognição de processos semióticos. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 13, 2019, Cuiabá. Anais [...]. Cuiabá: SBEM, 2019, p. 1-15.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC/SEB, 2018. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/conselho-nacional-de-educacao/base-nacional-comum-curricular-bncc. Acesso em: 17 fev. 2023.

CAMPOS, Vanessa Graciela Souza; SOUZA, Denize da Silva. Metacognição e relação com o saber: estratégias que beneficiam a aprendizagem matemática. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 12, 2016, São Paulo Anais [...]. São Paulo: SBEM, 2016, p. 1-9.

DESOETE, Annemie; DE CRAENE, Brigitte. Metacognition and Mathematics education: an overview. ZDM, v. 51, p. 565-575, jun. 2019.

FIORENTINI, Dario; LORENZATO, Sérgio. Investigação em educação matemática: percursos teóricos e metodológicos. 3. ed. rev. Campinas: Autores Associados, 2009.

FLAVELL, John Hurley. Metacognition and cognitive monitoring: a new área of cognitive – developmental inquiry. American Psychologist, v. 34, n. 10, p. 906-911, 1979.

FLAVELL, John Hurley. Metacognitive aspects of problem solving. In: RESNICK, L. B. (ed.). The nature of intelligence. Hillsdale: Lawrence Erlbaum Associates, 1976. p. 231-236.

GASCOINE, Louise; HIGGINS, Steve; WALL, Kate. The assessment of metacognition in children aged 4-16 years: a systemactic review. Review of Education. v. 5, n. 1, p. 3-57, fev. 2017.

GOMES, Maria Guiomar Teixeira Coelho; SANTOS, Vânia Maria Pereira dos. Consciência Metacognitiva para uma autonomia matemática. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 5, 1995, Aracaju. Anais [...]. Aracaju: SBEM, 1995, p. 164.

GUSMÃO, Tânia Cristina Rocha Silva. Los procesos metacognitivos en la comprensión de las prácticas de los estudiantes cuando resuelven problemas matemáticos: una perspectiva ontosemiótica. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 9, 2007, São Paulo. Anais [...]. Belo Horizonte: SBEM, 2007, p. 1-16.

JOU, Graciela Inchausti de; SPERB, Tânia Mara. A metacognição como estratégia reguladora da aprendizagem. Psicologia: reflexão e crítica, v. 19, n. 2, p. 177-185, 2006.

LEITE, Eliana Alves Pereira; DARSIE, Marta Maria Pontin. Metacognição e resolução de problemas na EJA. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 10, 2010, Salvador. Anais [...]. Salvador: SBEM, 2010, p. 1-11.

LESTARI, W.; JAILANI, J. Enhancing na Ability Mathematical Reasoning through Metacognitive Strategies. Journal of Physics: Conference Series, v. 1097, set. 2018.

LOPES, Antônio José et al. Avaliação, Metacognição e Resolução de Problemas. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 5, 1995, Natal. Anais [...]. Aracaju: SBEM, 1995, p. 54.

LOPES, Antônio José. A comunicação matemática em sala de aula: aspectos sociais e metacognitivos. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 6, 1998, Natal. Anais [...]. Natal: SBEM, 1998, p. 693-694.

LUCENA, Alexandre Marcelino de; ARAÚJO, Lúcia de Fátima; SANTOS, Marcelo Câmara dos. A Metacognição no livro didático de matemática: um olhar sobre os números racionais. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 11, 2013, Curitiba. Anais [...]. Curitiba: SBEM, 2013, p. 1-16.

MELO, Luís Renan Leal de; ARAÚJO, Lúcia de Fátima; SANTOS, Marcelo Câmara dos. A abordagem algébrica proposta pelo Gestar II sob a ótica da metacognição. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 11, 2013, Curitiba. Anais [...]. Curitiba: SBEM, 2013, p. 1-14.

MUNCER, Gemma et al. A Meta-Analysis Investigating the Association Between Metacognition and Math Performance in Adolescence. Educational Psychology Review, v. 34, n. 1, p. 301-334, mar. 2022.

OHTANI, Kazuhiro; HISASAKA, Tetsuya. Beyound intelligence: a meta-analytic review of the relationship among metacognition, intelligence, and academic performance. Metacognition and Learning, v. 13, p. 179-212, ago. 2018.

PERES, Gilmar Jacinto; FROTA, Maria Clara Rezende. Estratégias metacognitivas na resolução de um problema de otimização com o apoio de um objeto de aprendizagem. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 10, 2010, Salvador. Anais [...]. Salvador: SBEM, 2010, p. 1-10.

PINTO, Bruna Sousa; SOUSA, Maria Thais Azevedo de; FONTENELE, Francisca Cláudia Fernandes. A metacognição e os hábitos de estudo: reflexões sobre a aprendizagem da matemática na educação básica. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 14, 2022, Edição Virtual. Anais [...]. [S. l.]: SBEM, 2022, p. 1-10.

PORTILHO, Evelise. Como se aprende?: Estratégias, Estilos e Metacognição. 2. ed. Rio de Janeiro: WAK, 2011.

PORTILHO, Evelise Maria Labatuti; BROJATO, Henrique Costa. Metacognição e Ensino Superior: o estado do conhecimento de 2016 a 2020. Linhas Críticas, Faculdade de Educação, Universidade de Brasília, v. 27, p. 1-22, 2021.

ROSA, Cleci Terezinha Werner da.; SCHMITZ, Kymberly de Oliveira. O. A metacognição nas pesquisas em educação: uma revisão a partir de teses e dissertações brasileiras. ACTIO, Curitiba, v. 5, n. 2, p. 1-22, maio/ago. 2020.

SANTOS, Vânia Maria Pereira dos; SOUZA, Márcia Cristina Garrido de. A Metacognição revolucionando a trigonometria. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 5, 1995, Aracaju. Anais [...]. Aracaju: SBEM, 1995, p. 142.

SANTISI, Giuseppe et al. Metacognitive strategies and work motivation in teachers: an empirical study. Procedia-Social and Behavioral Sciences, v. 116, p. 1227-1231, 2014.

SECAFIM, Mariana Figueira; DARSIE, Marta Maria Pontin. O ensino-aprendizagem de porcentagem na EJA com o uso de estratégias metacognitvas. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 13, 2019, Cuiabá. Anais [...]. Cuiabá: Arena Pantanal, 2019, p. 1-8.

SILVA, Maurílio Mendes da. O uso de estratégias de metacognição no ensino de porcentagem numa turma de Educação de Jovens e Adultos. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 11, 2013, Curitiba. Anais [...]. Curitiba: SBEM, 2013, p. 1-9.

SOBREIRA, André Alves et al. Metacognição e educação matemática nas teses e dissertações nacionais: o que revelam os estudos? Caminhos da educação Matemática em Revista [On-line], v. 12, n. 4, p. 35-55, 2022.

SOCIEDADE BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA (SBEM). Home. Disponível em: https://www.sbembrasil.org.br/sbembrasil/. Acesso em: 15 nov. 2023.

SU, Hui Fang Huang; RICCI, Frederick A.; MNATSAKANIAN, Mamikon. Mathematical teaching strategies: Pathways to critical thinking and metacognition. Journal of Research in Education and Science (IJRES), v. 2, n. 1, p. 190-200, 2016.

TYMSZCZENKO, Maria Rosana. Metacognição e Ensino da Matemática. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 3, 1999, Natal. Anais [...]. Natal: UFRN, 1990, p. 85.

Published

2024-11-22

How to Cite

Metacognition and Mathematics Education: analysis of research presented at the National Meeting of Mathematics Education between 1987 and 2022. (2024). Educação Matemática Em Revista, 29(85), 1-15. https://doi.org/10.37001/emr.v29i85.3683