Discussions about the representation of the multiplication table that emerged in continued training with teachers
Keywords:
Multiplication table, Continuing training, Maths teacherAbstract
This article is related master's research at the Postgraduate Program in Teaching, Basic Education and Teacher Training (PPGEEDUC), at the Federal University of Espírito Santo (UFES) Alegre campus. During the research, a continuing training course in mathematics teaching was carried out with 13 mathematics teachers. During the meetings, the participants reported their students's difficulty in understanding the commutative property of multiplication. In this way, discussions and reflections were provided regarding the representation of the multiplication table. Thus, the objective of this work, with a qualitative approach, it is to present considerations that emerged from these discussions, as well as to think about continued training with teachers. At the end of the analyses, were noted the importance of using the idea of adding equal portions in teaching multiplication tables and the relevance of arithmetic articulation in teaching algebra.
Downloads
References
ALARCÃO, Isabel. Professores reflexivos em uma escola reflexiva. São Paulo: Cortez, 2007.
BOGDAN, Robert C.; BIKLEN, Sari Knopp. Investigação Qualitativa em Educação – uma introdução à teoria e aos métodos. Portugal, Porto: Porto Editora. 1994.
BONJORNO, José Roberto; AZENHA, Regina; GUSMÃO, Tânia. Girassol: Saberes e Fazeres do Campo 5.º ano Ensino Fundamental Anos Iniciais Matemática. Editora FTD, São Paulo, 2013.
CAMPOS, Mylena Simões; GUALANDI, Jorge Henrique. A Generalização de Padrões Matemáticos com Estudantes do 7.º ano do Ensino Fundamental. Educação Matemática em Revista, v. 28, n. 80, p. 1-15, 2 set. 2023.
CENTURIÓN, Marília; LA SCALA, Júnia; RODRIGUES, Arnaldo. Porta Aberta: Alfabetização Matemática 3.º Ensino Fundamental Anos Iniciais Matemática. Editora FTD, São Paulo, 2013.
FIORENTINI, Dario; MIORIM, Maria Ângela; MIGUEL, Antonio. Contribuição para um Repensar... a Educação Algébrica Elementar. Revista Quadrimestral Pro-Posições. Campinas: Faculdade de Educação da Unicamp, v. 4, n. 1, p. 79-91, mar. 1993. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8644384/11808. Acesso em: 17 abr. 2024.
GUALANDI, Jorge Henrique. Os reflexos de uma formação continuada na prática profissional de professores que ensinam matemática. 2019. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2019. Disponível em: https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/22510. Acesso em: 3 jul. 2024.
IMBERNÓN, Francisco. Formação Continuada de Professores. Tradução: Juliana dos Santos Padilha. Porto Alegre: Artmed, 2010.
JUNGES, Fábio César; KETZER, Charles Matin; DE OLIVEIRA, Vânia Maria Abreu. Formação continuada de professores: saberes ressignificados e práticas docentes transformadas. Educação & Formação, v. 3, n. 9, p. 88-101, 2018. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7146564. Acesso em: 2 jul. 2024.
LINS, Romulo Campos; GIMENEZ, Joaquim. Perspectivas em aritmética a álgebra para o século XXI. Campinas: Papirus, 1997.
LONGEN, Adilson. Alfabetização Matemática: 2.º ano Ensino Fundamental Anos Iniciais. Editora do Brasil, São Paulo, 2014.
PERUZZO, Cicilia Maria Krohling. Pressupostos epistemológicos e metodológicos da pesquisa participativa: da observação participante à pesquisa-ação. Estudios sobre las culturas contemporáneas, v. 23, n. 3, p. 161-190, 2017. Disponível em: https://www.redalyc.org/journal/316/31652406009/31652406009.pdf. Acesso em: 19 abr. 2024.
PONTE, João Pedro da. Da formação ao desenvolvimento profissional. ENCONTRO NACIONAL DE PROFESSORES DE MATEMÁTICA (PROFMAT) 98., Guimarães (Portugal). ACTAS do Profmat. Lisboa: APM, 1998. p. 27-44. (Conferência plenária).
PONTE, João Pedro da. Formação dos professores de Matemática: Perspectivas atuais. In: PONTE, João Pedro da (ed.). Práticas profissionais dos professores de matemática. Lisboa: Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, 2014. p. 343-358. E-book. Disponível em: http://www.ie.ulisboa.pt/publicacoes/ebooks/praticas-profissionais-dos-professores-de-matematica. Acesso em: 19 fev. 2024.
RIPOLL, Cydara; RANGEL, Leticia; GIRALDO, Victor. Livro do professor de Matemática na Educação Básica: números naturais. v. 1. Rio de Janeiro: SBM, 2015.
TIROLI, Luiz Gustavo; JESUS, Adriana Regina de. Tensões e embates na formação docente: perspectivas históricas e análise crítica da BNC-Formação e BNC-Formação continuada. Olhar de professor, v. 25, p. 1-24, 2022. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/20732. Acesso em: 2 jul. 2024.
USISKIN, Zalman. Concepções sobre a álgebra da escola média e utilização das variáveis. In: As ideias da álgebra. Org.: COXFORD, Arthur F.; SHULTE, Albert P. (Trad.: DOMINGUES, Hygino) - São Paulo: Atual, 1994.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.