Geometric thinking skills in the learning of triangle congruence

Authors

10.37001/emr.v30i88.4301

Keywords:

Geometric thinking, Triangle congruence, Geometry teaching, Middle School

Abstract

Traditionally, the teaching of triangle congruence is conducted through memorization of specific cases. However, it is important to explore methods that encourage students to create their own strategies for checking congruences. Given this problem, this experience report aims to reflect about the influence of geometric thinking skills in learning triangle congruence. Configurated as a qualitative case study, the research was applied to eight students from eighth grade and explored congruent triangles definition. The results revealed that verbal, visual, logical and drawing skills were needed at various moments, but without reflections on students’ actions and dialogues. Furthermore, they pointed out the need for more research on the influence of geometric thinking skills on other geometric curricular content.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BOALER, J. Mentalidades matemáticas: estimulando o potencial dos estudantes por meio da matemática criativa, das mensagens inspiradoras e do ensino inovador. 1 ed. Porto Alegre: Penso, 2018.

BOGDAN, R.; BIKLEN, S. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto editora, 1994.

COSTA, A. P. O pensamento geométrico em foco: construindo uma definição. Revista Eletrônica Científica Ensino Interdisciplinar, Mossoró, v. 6, n. 16, p. 77-94, abr. 2020. Disponível em: https://periodicos.apps.uern.br/index.php/RECEI/article/view/1608. Acessado em: 10 mai. 2025.

DE VILLIERS, Michael. Some reflections on the van Hiele theory. In: CONGRESS OF TEACHERS OF MATHEMATICS, 4, KwaZulu-Natal, South Africa: University of KwaZulu-Natal. 2010.

HOFFER, A. R. Geometry is more than proof. The Mathematics Teacher, [S.l], v. 74, n. 1, p. 11-18, p. 11-18, jan. 1981.

LIMA, M. L. S.; SANTOS, M. C. Provas e demonstrações e níveis do pensamento geométrico: conceitos, bases epistemológicas e relações. Revista Eletrônica de Educação Matemática, Florianópolis v. 15, n. 1, p. 01-21, mai. 2020. Disponível em: https://periodicos.

ufsc.br/index.php/revemat/article/view/1981-1322.2020.e66702. Acessado em: 10 mai. 2025.

MACHADO JÚNIOR, A.; VIEIRA, L. S.; LAMIM NETTO, M. S. Habilidades geométricas no ensino médio: um diálogo com as teorias de Hoffer e dos Van Hiele. Revemop, Ouro Preto, v. 4, p. 01-24, dez. 2022. Disponível em: https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/5239. Acessado em: 10 mai. 2025.

MORAN, M. et al. O ensino da Geometria: entrevista com a professora Regina Maria Pavanello. Educação Matemática em Revista, Brasília, v. 28, n. 79, p. 1-11, jun. 2023. Disponível em: https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3431. Acessado em: 10 mai. 2025.

MURARI, C.; BARBOSA, R. M. Um Ensaio Metodológico sobre a Congruência e não Congruência de Triângulos (parte I). Bolema, Rio Claro, v. 7, n. 8, p. 68-82, fev. 1992.

REZENDE, E. Q. F.; QUEIROZ, M. L. B. Geometria euclidiana plana e construções geométricas.2 ed. Campinas: Editora da UNICAMP, 2008.

SILVA, B. A. C. Geometria no ciclo de alfabetização: um estudo sobre as atitudes dos alunos do ciclo de alfabetização diante da Geometria e suas relações com a aprendizagem. 2017. 201f. Dissertação (Mestrado em Educação para a Ciência) – Faculdade de ciências, Universidade Estadual Paulista, Bauru, 2017.

VIANA, L. H.; MOITA, F. M. G. S. C. Ensinando e aprendendo sobre congruência de triângulos por meio do GeoGebra, 2020. Disponível em: https://educapes.capes.gov.br/handle/capes/575728. Acessado em: 29 mai. 2025.

VIANA, L. H.; MOITA, F. M. G. S. C. Jogo das congruências, 2020. Disponível em: https://educapes.capes.gov.br/handle/capes/575763. Acessado em: 29 mai. 2025.

VIANA, L. H. O Pensamento Computacional e as suas conexões com o ensino e a aprendizagem da Geometria. 2020. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Educação Matemática) – Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática, Universidade Estadual da Paraíba, Campina Grande, 2020. Disponível em: https://tede.bc.uepb.edu.br/jspui/handle/tede/3849. Acessado em: 24 abr. 2025.

VIANA, L. H.; MOITA, F. M. G. S. C.; LUCAS, L. M. Jogo das congruências: um diálogo entre a aprendizagem de geometria e o pensamento computacional. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, v. 13, n. 5, p. 1-24, dez. 2022. Disponível em: https://revistapos.

cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/article/view/3674. Acessado em: 19 abr. 2025.

VIANA, L. H.; MOITA, F. M. G. S. C.; LUCAS, L, M. Geoplano digital como recurso para aprender geometria e praticar o pensamento computacional. Educação Matemática em Revista, v. 29, n. 83, p. 1–15, abr. 2024. Disponível em: https://www.sbembrasil.org.br/

periodicos/index.php/emr/article/view/3556. Acesso em: 15 jun. 2025.

Published

2025-07-10

Issue

Section

Relatos de Experiência

How to Cite

Geometric thinking skills in the learning of triangle congruence. (2025). Educação Matemática Em Revista, 30(88), 1-15. https://doi.org/10.37001/emr.v30i88.4301