Mathematics Education and Ethnic-Racial Relations

Kente Fabrics as a School Activity

Authors

  • Gabriela Mendes gabriela.mendes@uenp.edu.br
    Universidade Estadual do Norte do Paraná
10.37001/fnedsb04

Keywords:

Etnomatemática, Formação Continuada, Ensino Fundamental, Geometria, Cultura Africana

Abstract

This experience report presents the proposal for an ethnic-racial approach to teaching Geometry in the early years of Elementary School. During an extension project, which focuses on offering continuing training courses for teachers in the municipal education network, in order to promote ethnic-racial literacy, a lecture was held on Ethnomathematics as a base methodology for the insertion of African culture in Mathematics classes, through Kente fabrics. Kente is one of the most traditional African fabrics and geometric figures and symmetries can be explored in its patterns. At the end of the lecture, a workshop on “making” Kente fabrics was proposed, in which each teacher should design their patterns exploring the symmetries of translation, rotation and reflection. As results, we present some patterns designed by teachers. It should be noted that the proposed activity can be covered in all years of Elementary School.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVARADO-PRADA, Luis Eduardo; FREITAS, Thaís Campos; FREITAS, Cinara Aline. Formação continuada de professores: alguns conceitos, interesses, necessidades e propostas. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 10, n. 30, p. 367-387, ago. 2010.

Disponível em: <http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416X2010000200009&lng=pt&nrm=iso> Acesso em: 10 set. 2024.

BRASIL. Lei nº 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Altera a lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da rede de ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-Brasileira”, e dá outras providências.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular: Ensino Médio. Brasília: MEC/SEB, 2018.

D’AMBROSIO, Ubiratan. Etnomatemática. 2. ed. São Paulo: Ática, 1993.

D’AMBROSIO, Ubiratan. O Programa Etnomatemática: uma síntese. Acta Scientiae, v. 10, n. 1, p. 07-16, 2008.

D'AMBROSIO, Ubiratan. Transdisciplinaridade. 2. ed. São Paulo: Palas Athena, 2009.

SANTOS, Eliane Costa. Os tecidos de Gana como atividade escolar: uma intervenção etnomatemática para a sala de aula. 2008. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) - Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. 2008.

SANTOS, Priscila Lourenço Soares. Tecidos africanos: história e matemática em sala de aula. Revista Multidisciplinar do Vale do Jequitinhonha-ReviVale, Araçuaí, v. 2, n. 2, p. 1-17, jul.-ago., 2022. Disponível em: https://revivale.ifnmg.edu.br/index.php/revivale/article/view/85/26. Acesso em: 10 set. 2024.

Published

2025-09-30

Issue

Section

Relatos de Experiência

How to Cite

Mathematics Education and Ethnic-Racial Relations: Kente Fabrics as a School Activity. (2025). Educação Matemática Em Revista, 30(88), 1-11. https://doi.org/10.37001/fnedsb04