Technological profile of teachers who teach mathematics in a city in the interior of Bahia in the post-pandemic period

Authors

10.37001/yjwtcd40

Keywords:

Tecnologias Digitais, Professores de Matemática, Seres-Humanos-com-Mídias

Abstract

This article presents an excerpt from a study conducted with Mathematics teachers from a city in the interior of Bahia and seeks to discuss the profile of these participants regarding the use of digital technologies in teaching Mathematics. The study is based on the notion of Human Beings with Media and the design is qualitative, in which six teachers who teach Mathematics in the aforementioned city participate by answering a questionnaire, preparing plans for mathematical activities and participating in a semi-structured interview. In this article, we will present the results of the analysis of the questionnaire. With the content analysis, it was observed that the participants demonstrate intermediate skills in the use of technologies in teaching Mathematics, even though the teachers claim to have little experience with the use of digital technologies in their pedagogical practices. The study points to the need for training programs aimed at developing digital technological skills that can enhance the teaching of Mathematics.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Karen Marinho de Oliveira Cerqueira, Universidade Estadual de Santa Cruz

    Menstranda do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática

References

ARAÚJO, Jussara de Loiola; BORBA, Marcelo de Carvalho. Construindo pesquisas coletivamente em Educação Matemática. In: BORBA, Marcelo de Carvalho; ARAÚJO, Jussara de Loiola (org.). Pesquisa qualitativa em Educação Matemática. 5. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2013. p. 31-51.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2011.

BORBA, Marcelo de Carvalho; SOUTO, Daise Lago Pereira; CANEDO JUNIOR, Neil da

Rocha. Vídeos na Educação Matemática: Paulo Freire e a Quinta Fase das Tecnologias Digitais. Belo Horizonte: Autêntica, 2022.

BORBA, Marcelo de Carvalho; SILVA, Ricardo Scucuglia Rodrigues da; GADANIDIS, George. Fases das tecnologias digitais em Educação Matemática: sala de aula e internet em movimento. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2018. (Coleção Tendências em Educação Matemática).

BORBA, Marcelo Carvalho. Students’ understanding of transformations of functions using multi representational software. 1993. Doctoral Dissertation (PhD in Mathematics Education). Cornell University, Ithaca, 1993.

BORBA, Marcelo de Carvalho. Tecnologias Informáticas na Educação Matemática e a reorganização do pensamento. In: BICUDO, Maria Aparecida Viggiani (org.). Pesquisa em Educação Matemática: concepções e perspectivas. São Paulo: Editora UNESP, 1999. p. 285-295.

BORBA, Marcelo de Carvalho; VILLARREAL, Mónica Ester. Humans-with-Media and the reorganization of mathematical thinking: information and communication technologies, modeling, visualization and experimentation. New York: Springer, 2005.

FERNANDES, Maria Onilma Moura. Competência em tecnologias digitais na educação superior no Brasil e em Portugal. 2015. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2015. Disponível em: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/8488?locale=pt_BR. Acesso em: 10 ago. 2024.

KENSKI, Vani Moreira. Educação e tecnologias: o novo ritmo da informação. 8. ed. Campinas: Papirus, 2012.

LAKATOS, Eva Maria; MARCONI, Marina de Andrade. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2003.

MASETTO, Marcos Tarciso. Mediação pedagógica e tecnologias de informação e comunicação. In: MORAN, José Manuel; MASETTO, Marcos Tarciso; BEHRENS, Marilda Aparecida. Novas tecnologias e mediação pedagógica. Campinas: Papirus, 2014.

MINAYO, Maria Cecília de Souza; DESLANDES, Suely Ferreira; GOMES, Romeu. A pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 1994.

PERRENOUD, Philippe; THURLER, Monica Gather; MACEDO, Lino de; MACHADO, Nilson José; ALLESSANDRINI, Cristina Dias. As competências para ensinar no século XXI: a formação dos professores e o desafio da avaliação. Porto Alegre: Artmed, 2002.

PERRENOUD, Philippe. Dez novas competências para ensinar. Porto Alegre: Artmed, 2000.

SELLTIZ, Claire; JAHODA, Marie; DEUTSCH, Morton; COOK, Stuart W. Métodos de pesquisa nas relações sociais. 2. ed. São Paulo: Herder: Edusp, 1967.

SELLTIZ, Claire; JAHODA, Marie; DEUTSCH, Morton; COOK, Stuart W. Métodos de pesquisa nas relações sociais. São Paulo: Herder, 1965.

SILVA Iranir P.; SILVA, Ledevande M. da. Concepções docentes sobre o uso das tecnologias na Educação Matemática: uma análise das produções acadêmicas (2017-2020). Em Teia – Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana, v. 12, n. 4, 2021. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/emteia/article/view/250599. Acesso em: 10 ago. 2024.

Published

2025-09-30

How to Cite

Technological profile of teachers who teach mathematics in a city in the interior of Bahia in the post-pandemic period. (2025). Educação Matemática Em Revista, 30(88), 1-17. https://doi.org/10.37001/yjwtcd40