Portfolio of Mathematical Modelling Activities as an Assessment Instrument

Authors

10.37001/emr.v30i88.4453

Keywords:

Portfólio, Avaliação, Modelagem Matemática, Produto Educacional, 6º ano do Ensino Fundamental

Abstract

In this paper we aim to present the portfolio as an assessment instrument for classrooms with Mathematical Modelling. Following the theoretical assumptions of the Mathematical Modelling as a pedagogical alternative and the portfolio as an assessment instrument that allows establishing a dialogue between teacher and student, an educational product was developed as a didactic resource. The educational product is a guide intended for teachers of mathematics in Basic Education or others interested with the purpose of guiding them in the development of mathematical modelling activities, building a portfolio. For this purpose, it is structured by theoretical references, planning of activities, models of teaching interventions and materials in PDF ready for printing. Considering that the modelling presents a different dynamic from those conventionally used in the classroom, the portfolio can be configured as an assessment instrument that reveals to the teacher, in written form, the knowledge of the students, even if they perceive that they are being validated.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, Lourdes Maria Werle. Uma abordagem didático-pedagógica da Modelagem Matemática. VIDYA, v. 42, n. 2, p. 121-145, jul./dez., 2022.

ALMEIDA, Lourdes Maria Werle; SILVA, Karina Alessandra Pessoa. Modelagem Matemática em Foco. Rio de Janeiro: Ciência Moderna, 2014.

ALMEIDA, Lourdes Maria Werle; SILVA, Karina Alessandra Pessoa; VERTUAN, Rodolfo Eduardo. Modelagem Matemática na Educação Básica. São Paulo: Contexto, 2012.

BASSANEZI, Rodney Carlos. Ensino-aprendizagem com Modelagem Matemática: uma nova estratégia. São Paulo: Contexto, 2002.

BONOTTO, Danusa de Lara, SCHELLER, Morgana, & BIEMBEGUT, Maria Salett (2015). Professores de Matemática em Ação: Ideias de Modelagem Matemática a Partir do Tangram. Educação Matemática Em Revista, 20(46), 82-91.

FERRI, Rita Borromeu. Learning How to Teach Mathematical Modeling in School and Teacher Education. Springer International Publishing. University of Kassel. Germany, 2018.

GOMES, Marilda Trecenti; BURIASCO, Regina Luzia Corio. O portfólio na avaliação da aprendizagem escolar. Anais do VIII ENEM – Comunicação Científica – GT 8 – Avaliação em Educação matemática. Universidade Federal de Pernambuco. Pernambuco, 2004.

GRECA, Priscila de Castro Barros. 2024. Aprendizagem semiótica em portfólios avaliativos de atividades de modelagem matemática no 6º ano do ensino fundamental. 2024. Dissertação (Mestrado) – Ensino de Matemática. Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Londrina – Paraná, 2024. Disponível em: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/33658. Acesso em: 10 dez.2025.

GRECA, Priscila de Castro Barros; SILVA, Karina Alessandra Pessoa da. 2024. Portfólios de atividades de modelagem matemática. Um construto para professores. 2024. Produto Educacional (Mestrado) – Ensino de Matemática. Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Londrina - Paraná, 2024. Disponível em: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/33658. Acesso em: 10 dez.2025.

HERNÁNDEZ, Fernando. Cultura visual, mudança educativa e projeto de trabalho. Porto Alegre: Artmed, 2000.

VIEIRA, Vania Maria de Oliveira. Portfólio: uma proposta de avaliação como reconstrução do processo de aprendizagem. Psicol. Esc. Educ. v.6 n.2 Campinas, dez. 2002.

VILLAS BOAS, Benigna Maria de Freitas. Contribuições do portfólio para a organização do trabalho pedagógico. Estudos em avaliação educacional. Fundação Carlos Chagas, n. 23, p. 137-152, jan/jun, 2001.

VILLAS BOAS, Benigna Maria de Freitas. Portfólio, avaliação formativa e feedback. In: VILLAS BOAS, B. M. de F. (org). Avaliação: interações com o trabalho pedagógico. Campinas: Papirus Editora, p. 157-168, 2017.

Published

2025-09-30

Issue

Section

Recursos Didáticos para a aula de Matemática

How to Cite

Portfolio of Mathematical Modelling Activities as an Assessment Instrument. (2025). Educação Matemática Em Revista, 30(88), 1-12. https://doi.org/10.37001/emr.v30i88.4453