Dialogues and Proposals: São Paulo Forums for Teacher Education in Mathematics
Keywords:
Curricular Guidelines, Space for Debate, Mathematics Degree, Teacher EducationAbstract
This article presents a documentary and bibliographic study on the eight São Paulo Forums for the Training of Teachers Who Teach Mathematics (FPFPEM), highlighting their historical and educational context, as well as the main discussions and decisions made. The analysis revealed progress, such as the increased representativity of participants and the relevance of the topics addressed, aligned with recent public policies and guidelines. Among the topics discussed, key issues include pedagogical practices, internships, programs such as PIBID and Pedagogical Residency, continuing education, and teaching working conditions. However, a lack of clear regulations for the Forums was identified, including the absence of a systematic publication of final reports and resolutions, highlighting the need for regulation by SBEM-National. The Forums have established themselves as essential spaces for articulating discussions on public policies and education, but they require greater organization to enhance their contribution to teacher education and the improvement of Mathematics and Pedagogy degree programs, as well as the quality of Basic Education.
Downloads
References
AZCÁRATE, Pilar. Estratégias metodológicas para a formação de maestros. In: CARRILLO, José Yáñes; CLIMENT, Nuria. Modelos de formación de maestros en Matemáticas. Huelva: Universidad de Huelva, Servicio de publicaciones, 1999. p. 17-40.
BALL, Debora Loewenberg. Knowledge and reasoning in mathematical pedagogy: examining what prospective teachers bring to teacher education. Tese de doutoramento, 1991. Disponível em: http://wwwpersonal.umich.edu/~dball/. Acesso em: 25 set. 2003.
BOAVIDA, Ana Maria; PONTE, João Pedro. Investigação colaborativa: Potencialidades e problemas. In: GTI (Org). Reflectir e investigar sobre a prática profissional. Lisboa: APM, 2002.
BRASIL. Lei nº 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática "História e Cultura Afro-Brasileira", e dá outras providências. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, 10 jan. 2003.
BRASIL. Lei nº 11.645, de 10 de março de 2008. Altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, para incluir no currículo oficial da rede de ensino a obrigatoriedade do ensino sobre a História e Cultura Afro-Brasileira e Indígena. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 11 mar. 2008.
BRASIL. Lei nº 11.8922, de 29 de dezembro de 2008. Institui a Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica, cria os Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 30 dez. 2008.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Superior. Resolução CNE/CP nº 2, de 1º de julho de 2015. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior e para a formação continuada de professores da educação básica. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 2 jul. 2015.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Superior. Parecer CNE/CP nº 9, de 4 de abril de 2001. Estabelece Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação de professores para a educação básica. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 5 abr. 2001.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CES nº 7, de 18 de dezembro de 2018. Define as diretrizes curriculares nacionais para a formação de professores da educação básica. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 19 dez. 2018.
BRASIL. Edital CAPES/DEB nº 2, de 2009. Disponível em: https://www.capes.gov.br. Acesso em: [inserir data de acesso].
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Superior. Parecer CNE/CP nº 4, de 10 de janeiro de 2024. Aprova as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial e continuada de professores para a Educação Básica. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 11 jan. 2024.
BRASIL. Parecer CNE/CES nº 1.302, de 6 de novembro de 2001. Diretrizes curriculares nacionais para os cursos de matemática, bacharelado e licenciatura. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CES13022.pdf.
BRASIL. Resolução CNE/CP nº 1, de 18 de fevereiro de 2002. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação de Professores da Educação Básica, em nível superior, em cursos de licenciatura de graduação plena. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/rcp01_02.pdf.
CURI, Edda. Formação de professores de Matemática: realidade presente e perspectivas futuras. Lisboa: APM, 2002.
FIORENTINI, Dario. Alguns modos de ver e conceber o ensino de Matemática no Brasil. Zetetike, v. 3, n. 4. Campinas: UNICAMP, 1995. p. 1-37.
FIORENTINI, Dario et al. Formação de professores que ensinam matemática: um balanço de 25 anos da pesquisa brasileira. Educ. Rev., Belo Horizonte , n. 36, p. 137-160, dez. 2002 . Disponível em <http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982002000200009&lng=pt&nrm=iso>. acessos em 09 jan. 2025.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
LLINARES, Salvador. Conocimiento profesional del profesor de matemáticas. In: PONTE, João Pedro da. Et al. (Org.). Desarrollo profesional de profesores de Matemática: ¿qué formación? Lisboa: Sociedade Portuguesa de Ciências de Educação, 1996.
PIRES, Célia Maria Carolino. Reflexões sobre cursos de licenciatura em Matemática, tomando como referência as orientações propostas nas Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação de professores da Educação Básica. Educação Matemática em Revista, v. 9, n. 11ª (Edição Especial), abr. 2002 (a).
PIRES, Célia Maria Carolino. Subsídios para a discussão de propostas para os cursos de licenciatura em matemática: uma contribuição da Sociedade Brasileira de Educação Matemática. Boletim SBEM, São Paulo, 2002.
RIBEIRO, Rogério Marques; TINTI, Douglas da Silva; TRALDI JR., Armando. Um balanço do VII Fórum Paulista de Formação de Professores que Ensinam Matemática. In: Sociedade Brasileira de Educação Matemática. VII Fórum Paulista de Formação de Professores que Ensinam Matemática: discussões e encaminhamentos / organização Rogério Marques Ribeiro, Douglas da Silva Tinti, Armando Traldi Jr. - São Paulo: Sociedade Brasileira de Educação Matemática - Regional São Paulo, 2021. p. 10-19.
RIBEIRO, Rogério Marques; TRALDI JÚNIOR, Armando; LUCHETTA, Valéria Ostete Jannis. Perspectivas e encaminhamentos do VIII Fórum Paulista de Formação de Professores que Ensinam Matemática. Revista de Educação Matemática (REMat), São Paulo (SP), v. 20, Edição Especial: VIII Fórum Paulista de Formação de Professores que Ensinam Matemática, p. 1-14, 2023.
ROSA, Nilvana Moreti Ferreira; NACARATO, Adair Mendes. A formação de professores na Licenciatura em Matemática: um olhar para os fóruns da Sbem. Revista de História da Educação Matemática, v. 10, p. 1–25, 2024. Disponível em: https://www.histemat.com.br/index.php/HISTEMAT/article/view/669. Acesso em: 9 jan. 2025.
SAVIANI, Dermeval. História das ideias pedagógicas no Brasil. Campinas: Autores Associados, 2008.
SCHÖN, Donald. Educating the reflective practioner. São Francisco, CA: Jossey-Bass, 1987.
SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do trabalho científico. 24. ed. São Paulo: Cortez, 2007.
SHULMAN, Lee. Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, v. 15, n. 2, p. 4-14, 1986.
_______________. Knowledge and teaching: foundations of the new reform. Harvard Educational Review, Cambridge, v. 57, p. 1-22, 1987
_________. Teaching as community property: Putting an end to pedagogical solitude. Change: The Magazine of Higher Learning, v. 25, n. 6, p. 6-7, 1993.
SOARES, Eliana Farias e; FERREIRA, Maria Cristina Costa; MOREIRA, Plínio Cavalcanti. Da prática do matemático para a prática do professor: mudando o referencial da formação matemática do licenciando. Zetetike, Campinas, SP, v. 5, n. 1, p. 25–36, 1997. DOI: 10.20396/zet.v5i7.8646758. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646758. Acesso em: 6 jan. 2025.
SOCIEDADE BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA. Normatização sobre a formação de professores de Matemática. 2017. Disponível em: https://www.sbem.org.br/normatizacao-formacao-professores. Acesso em: 10 jan. 2025.
THOMPSON, Alba Gonzales. A relação entre concepções de matemática e de ensino de matemática de professores na prática pedagógica. Zetetike, Campinas, SP, v. 5, n. 2, p. 11–44, 1997. DOI: 10.20396/zet.v5i8.8646845. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646845. Acesso em: 3 jan. 2025.
TRALDI JR., Armando; RIBEIRO, Rogério Marques. Trajetória Hipotética de Aprendizagem: avanços teóricos e práticos das pesquisas no contexto educacional brasileiro. Revista Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, Brasília, v. 14, n. 2, p. 1–17, 2024. DOI: 10.37001/ripem.v14i2.3880. Disponível em: https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/ripem/article/view/3880. Acesso em: 03 jan. 2025.
ZEICHNER, Kenneth. Repensando as conexões entre a formação na universidade e as experiências de campo na formação de professores em faculdades e universidades. Educação, Santa Maria, v.35, n.3, p.479-504, 2010.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.