Responsibilities and perception of course coordinating professors of the curso de Licenciatura em Matemática no IFSP regarding the scope of the function

Autores

DOI:

https://doi.org/10.37001/ripem.v14i1.3644

Palavras-chave:

Course Coordinating Professors, Degree in Mathematics, IFSP, Function Extents

Resumo

This article, an excerpt from the author's thesis, presents the responsibilities and impressions of the teachers who served as Coordination of Degree in Mathematics, at the Federal Institute of Education, Science and Technology of São Paulo (IFSP), between 2008 (the first institutional offer of the course) and 2021 (date of data collection), regarding the exercise of the function. With the central objective of identifying how the function demands pedagogical and educational management dimensions, we started with institutional documents and qualitative research data, obtained in a questionnaire sent to all (former) coordinators of the aforementioned period. By opting to categorize the data, two dimensions were obtained: pedagogical and educational management. This movement resulted in the characterization of the function as articulating, formative and transformative, from the point of view of the pedagogical dimension. As well as educational management consisting of leadership, democratic processes, participatory management and organizational culture and climate. (In)directly impacting the initial training of future mathematics teachers.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Referências

Almeida, M. I. (2012). Formação do professor do Ensino Superior: desafios e políticas institucionais. São Paulo, SP: Cortez.

Brasil. Lei nº 11.892, de 29 de dezembro de 2008. (2008). Institui a Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica, cria os Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia, e dá outras providências. Brasília, DF.

Brasil. Ministério da Educação. e-MEC. (2021).

Clementi, N. (2001). A voz dos outros e a nossa voz. In: L. R. Almeida & V. M. N. S. Placco (Org.). O coordenador pedagógico e o espaço da mudança (pp. 67-80). São Paulo, SP: Edições Loyola.

Cruz, R. M. B.; Garcia, F. C.; Oliveira, M. A. M. & Bahia, M. G. M. (2014). A cultura organizacional nas empresas e nas escolas. In: M. A. M. Oliveira (Org.). Gestão educacional: novos olhares, novas abordagens. (pp. 54-74). Petrópolis, RJ: Vozes.

Herculano, S. C. & Almeida, L. R. (2016). Adentrando os espaços de aprendizagem da coordenação pedagógica. In: L. R. Almeida & V. M. N. S. Placco (Org.). O coordenador pedagógico e o trabalho colaborativo na escola. (pp. 113-136). São Paulo, SP: Edições Loyola.

Hess, L. & André, M. (2018). Desafios e necessidades formativas de docentes iniciantes da Educação Superior. In: L. F. Passos (Org.). Formação de formadores e cursos de Licenciatura: contextos práticas e pesquisas (pp. 221-246). Campinas, SP: Pontes Editores.

IFSP – Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo. Conselho Superior. Resolução nº 26, de 05 de abril de 2016 (2016). Dispõe sobre o Regimento dos Câmpus do IFSP. São Paulo, SP.

IFSP – Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo. Conselho Superior. Resolução nº 147, de 06 de dezembro de 2016 (2016). Aprova a Organização Didática do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo – Cursos Superiores. São Paulo, SP.

Lima, M. F. B. (2022). A política de licenciaturas na rede federal de educação profissional no período 2009-2019: uma análise da expansão no interior paulista. 322 f. Tese (Doutorado em Educação). Universidade de São Paulo. São Paulo, SP.

Lück, H. (2013). Concepções e processos democráticos de gestão educacional. (Série: Cadernos de Gestão, v. 2, 9. ed.). Petrópolis, RJ: Vozes.

Lück, H. (2014). Liderança em gestão escolar. (Série: Cadernos de Gestão, Vol. 4, 9a ed.). Petrópolis, RJ: Vozes.

Passos, L. F. (2018). Formação de Formadores e cursos de Licenciatura: contextos, práticas e pesquisas. Campinas, SP: Pontes Editores.

Placco, V. M. N. S.; Souza, V. L. T. & Almeida, L. R. (2012). O Coordenador Pedagógico: aportes à proposição de políticas públicas. Cadernos de Pesquisa, 42(147), 754-771.

Princepe, L. M. & Pereira, R. (2018). As implicações das condições de trabalho para o desenvolvimento de professores iniciantes em cursos de licenciatura. In: Passos, L. F. (Org.). Formação de Formadores e cursos de Licenciatura: contextos, práticas e pesquisas (pp. 247-276). Campinas, SP: Pontes Editores.

Publicado

2024-04-15

Como Citar

CRUZ, P. H. C. A. DA; GAMA, R. P. Responsibilities and perception of course coordinating professors of the curso de Licenciatura em Matemática no IFSP regarding the scope of the function. Revista Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, v. 14, n. 1, p. 1-16, 15 abr. 2024.

Edição

Seção

Artigos