Integration of educational robotics into the teaching of Mathematics: perspectives for promoting inclusion in southern Bahia
Palavras-chave:
Robótica Educacional, Ensino e Aprendizagem de Matemática, Programação, Jogos Inclusivos, Educação InclusivaResumo
This article presents an excerpt of research related to the Research Group on Digital Technologies that Enhance Mathematics Teaching and Learning (GPTDEM). Specifically, this work is classified as exploratory qualitative research in which actions were documented in the development of prototypes for the Visual Aid Helmet (Capacete Auxiliar Visual - CAV), the Lubotica — Sensory Glove, and the game "Dê um up na inclusão" - Give a Boost to Inclusion, with students from a public school in Bahia. These actions made it possible to foster an inclusive mindset in students, as well as to bring dynamism to the classroom through games and programming. The results demonstrated that educational robotics integrated into the educational environment based on the guidelines set in the National Common Curricular Base (BNCC) linked to Mathematics contributes to the learning of People with Disabilities (PwD), and the development of students who are aware of inclusion.
Downloads
Referências
Abreu, É. E. de & Andrade, F. J. de. (2023). Uso e criação de jogos digitais para o ensino e aprendizagem de matemática. Revista Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, 13(4), 1-18.
Bacich, L. & Moran, J. (2018). Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre, RS: Penso.
Bellas, F. & Sousa, A. (2023). Computational intelligence advances in educational robotics. Frontiers in Robotics and AI, 10, 1150409.
Brasil. Ministério da Educação. (2017). Base nacional comum curricular: ensino médio. Brasília, DF: MEC.
Ching, Y.-H. & Hsu, Y.-C. (2023). Educational robotics for developing computational thinking in young learners: A systematic review. TechTrends, 1-12.
Coll, C., Schilling, C. & Deheinzelin, M. (2003). Psicologia e currículo: uma aproximação psicopedagógica à elaboração do currículo escolar.
Vilhete, J., Gonçalves, L. M., Garcia, M. F. & Garcia, L. T. (2002). Uma abordagem prático-pedagógica para o ensino de robótica em ciência e engenharia de computação. In Anais do Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação-SBIE) (v. 1, 1, pp. 428-439).
D’Abreu, J. V. (1999). Desenvolvimento de ambientes de aprendizagem baseados no uso de dispositivos robóticos. In Anais do X Simpósio Brasileiro de Informática na Educação–SBIE99.
Denning, P. J. & Tedre, M. (2019). Computational thinking. MIT Press.
Fazenda, I. C. A. (2015). Interdisciplinaridade: Didática e Prática de ensino. Revista Interdisciplinaridade, 1(6).
Fiorentini, D. & Lorenzato, S. (2012). Investigação em educação matemática: percursos teóricos e metodológicos (3ª ed.). Campinas, SP: Autores Associados.
Foti, P. (2023). Educational robotics and computational thinking in early childhood-linking theory to practice with ST(R)EAM learning scenarios. European Journal of Open Education and E-learning Studies, 8(1).
Gadotti, M. (2000). Perspectivas atuais da educação. São Paulo em Perspectiva, 14, 3-11.
Giraffa, L. M. M. (2012). Docentes analógicos e alunos da geração digital: desafios e possibilidades na escola do século XXI. In Reinvenção pedagógica?: Reflexões acerca do uso de tecnologias digitais na educação.
Godoi, K. A. de & Silva, F. dos S. (2014). Comunidade de prática para o uso de materiais didáticos digitais por professores em formação. In Anais do Congresso Brasileiro de Informática na Educação (v. 2, 1, pp. 775-784).
Kerimbayev, N., Nurym, N., Akramova, A. & Abdykarimova, S. (2023). Educational robotics: Development of computational thinking in collaborative on-line learning. Education and Information Technologies.
Mahmud, D. A. (2017). O uso da robótica educacional como motivação à aprendizagem de matemática. Dissertação de Mestrado, Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBM), Fundação Universitária Federal do Amapá. Macapá, AP: Unifap/Profmat.
Marconi, M. A. & Lakatos, E. M. (2009). Fundamentos da metodologia científica (6ª ed.). São Paulo, SP: Atlas.
Mohaghegh, M. & Mccauley, M. (2016). Computational thinking: The skill set of the 21st century. TechTrends, 7(3), 1524-1530.
Moran, J. A. (2018). Metodologias ativas em sala de aula. Revista Pátio. Ensino Médio, Profissional e Tecnológico, 10(39), 10-13.
Moreira, R. C. (2018). Ensino da matemática na perspectiva das metodologias ativas: um estudo sobre a “sala de aula invertida”.
Munn, C. (2023). Computational thinking, 21st century skills, and robotics. In Handbook of research on current trends in cybersecurity and educational technology (pp. 166-181). IGI Global.
Nóvoa, A. & Alvim, Y. (2022). Escolas e professores, proteger, transformar, valorizar. Salvador, BA: Sec/Iat.
Oliveira, J. F., Quarto, C. C., Dos Santos, A. L. S., Belfort, I. C. P., Sá, E. D. J. V. & Santos, J. R. S. (2022). Developing computational thought in mathematics through educational robotics in basic education: A practical research analysis. In 2022 Anais da International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT) (pp. 27-29). IEEE.
Padilha, P. R. (2004). Currículo Intertranscultural: novos itinerários para a educação. São Paulo, SP: Cortez, Instituto Paulo Freire.
Papert, S. (1980). Mindstorms: children, computers and powerful ideas. New York: Basic Books. Traduzido como Logo: computadores e educação. São Paulo, SP: Brasiliense, 1985.
Ponte, J. P. (2004). O ensino da matemática em Portugal: lições do passado, desafios do futuro.
Pou, A. V., Canaleta, X. & Fonseca, D. (2022). Computational thinking and educational robotics integrated into project-based learning. Sensors, 22, 3746.
Reis, S. R. dos, Barichello, L. & Mathias, C. V. (2021). Novos conteúdos e novas habilidades para a área de matemática e suas tecnologias. Revista Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, 11(1), 37-58.
Ribeiro, C., Coutinho, C. & Costa, M. (2011). Robótica educativa como ferramenta pedagógica na resolução de problemas de matemática no ensino básico. In Anais da Conferência Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação (v. 1, pp. 440-445). Lisboa, Portugal: Aisti.
Rodrigues, A., Almeida, M. E. B. & Valente, J. A. (2017). Currículo, narrativas digitais e formação de professores: experiências da pós-graduação à escola. Revista Portuguesa de Educação, 30(1), 61.
Santos, H. C. (2023). Desenvolvimento do pensamento computacional através de robótica educacional no ensino de matemática. Dissertação de Mestrado, Programa de Pós-graduação em Educação, Ciências e Matemática (PPGECM), Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC), Ilhéus, BA.
Santos, R. C. dos, Vianna, C. C. de S. & Silva, A. C. dos S. da. (2024). O olhar de professores que ensinam matemática sobre tabelas e gráficos estatísticos acessíveis para alunos cegos. Revista Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, 14(1), 1-18.
Silva, F. S. (2019). Narrativas: uma proposta de formação no Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (Pibid) de Matemática no Sul da Bahia. Jornal Internacional de Estudos em Educação Matemática, 12(1), 51-56.
Silva, J. E. (2023). A formação continuada de professores de matemática no sul da Bahia: metodologias ativas com uso das tecnologias digitais. Dissertação de Mestrado, Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências e Matemática, Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC), Ilhéus, BA.
Silva, J. E. & Silva, F. S. (2023). Mapeamento teórico sobre metodologias ativas no ensino de matemática: levantamento dos últimos 5 anos. Educação, Cultura e Sociedade. Intellectus Revista Acadêmica Digital, 72(1), 84-105. ISSN 1679-8902.
Tardif, M. (2002). Saberes profissionais dos professores e conhecimentos universitários. Revista Brasileira de Educação, 13(5), 5-24.
Tardif, M. (2014). Saberes docentes e formação profissional (17ª ed.). Petrópolis, RJ: Vozes.
Valente, J. A. (2016). Integração do pensamento computacional no currículo da educação básica: diferentes estratégias usadas e questões de formação de professores e avaliação do aluno. Revista E-curriculum, 14(3), 864-897.
Valente, J. A., Almeida, M. E. B. & Geraldini, A. F. S. (2017). Metodologias ativas: das concepções às práticas em distintos níveis de ensino. Revista Diálogo Educacional, 17(52), 455-478.
Vargas, M. N., Menezes, A. G., Massaro, C. M. & Gonçalves, T. D. M. (2012). Utilização da robótica educacional como ferramenta lúdica de aprendizagem na engenharia de produção: introdução à produção automatizada. In Anais do XL Congresso Brasileiro de Engenharia de Produção. Belém, PA.
Wang, Y. (2023). The role of computer supported project-based learning in students’ computational thinking and engagement in robotics courses. Thinking Skills and Creativity, 48, 101269.
Weintrop, D., Beheshti, E., Horn, M., Orton, K., Jona, K., Trouille, L. & Wilensky, U. (2016). Defining computational thinking for mathematics and science classrooms. Journal of Science Education and Technology, 25(1), 127-147.
Wing, J. M. (2006). Computational thinking. Communications of the ACM, 49(3), 33-35.
Downloads
Publicado
Edição
Seção
Licença

Este trabalho está licenciado sob uma licença Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.