Criteria for selecting textbooks: a perspective based on the conceptions of mathematics and its teaching from two 6th-grade elementary school teachers
Keywords:
Curriculum Material, Textbook, Conception, MathematicsAbstract
Textbooks are curriculum materials frequently used by mathematics teachers and are inserted into the context of proposed curriculum. This article aims to analyze the criteria used by two mathematics teachers in selecting textbooks and the relationship of these criteria with their conceptions of mathematics and its teaching. It is a qualitative study in which data were collected through a questionnaire, classroom observations, and semi-structured interviews. The results indicate that conceptions tend to guide what teachers observe and value in textbooks. One of our conclusions suggests that textbook authors need to follow the principles of accessibility, relevance, and transparency in their communication with these professionals. A textbook lacking these principles may restrict the teacher when using its resources.
Downloads
References
Abreu, E. E. & Silva, E. L. da . (2023). A utilização de jogos como recurso didático no ensino de números racionais na representação fracionária. Revista Internacional De Pesquisa Em Educação Matemática, 13(2), 1-17.
Antunes, F. M. & Januario, G. (2021). Materiais curriculares de Matemática e sua avaliação por professores na pesquisa brasileira. Intermaths, [S.L.], 2(2), 256-267. Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia/Edições UESB.
BianchinI, E. Matemática. Manual do professor. São Paulo: Moderna. 9. ed. 2018.
Brown, M. W. & Edelson, D. C. (2001). Teaching by Design: Curriculum design as a lens on instructional practice. Paper presented at the annual meeting of the American Educational Research Association. 11 de abril 2001.
Brown, M. W. (2002). Teaching by Design: Understanding the intersection of teacher practice and the design of curricular innovations. Summary of Doctoral Dissertation, Spring 2002.
Brown, M. W. & Edelson, D. C. (2003). Teaching as design: Can we better understand the ways in which teachers use materials so we can better design materials to support their changes in practice. LeTUS Report Series. Funded by the National Science Foundation. University of Michigan.
Brown, M. W. (2009). The Teacher-Tool Relationship: Theorizing the Design and Use of Curriculum Materials. In: Remillard, J. T; Herbel-Eisenmann, B. A. & Lloyd, G. M. Mathematics Teachers at Work: Connecting curriculum materials and classroom instruction. New York: Taylor & Francis.
Carrillo, J. et al. (2014). Un marco teórico para el conocimiento especializado del profesor de Matemáticas. Huelva: Universidad de Huelva Publicaciones,
Carrillo, J. & Contreras-González, L. (1995). Un modelo de categorías e indicadores para el análisis de las concepciones del profesor sobre la matemática y su enseñanza. Educación Matemática, 7(3), 79-92.
Carvalho, J. B. P. (2018). The Brazilian mathematics textbook assessments. ZDM Mathematics Education. 50(1), 773–785.
Carvalho, J. B. P. & Gitirana, V. (2010). Manual do professor: do livro com respostas ao manual de orientação didático-metodológica. In: Matemática – Ensino Fundamental. 17 pp. 53-68. Brasília. Ministério da educação, Secretaria da Educação Básica. Coleção explorando o ensino.
Carvalho, J. B. P. & Lima, P. F. (2010). Escolha e uso do livro didático. In: Matemática – Ensino Fundamental (17 pp. 15-30). Brasília. Ministério da educação, Secretaria da Educação Básica. Coleção explorando o ensino.
Chevallard, Y. (1991). La transposicíon didáctica. Buenos Aires: Aique.
Costa, W. R. (2023). Relações entre concepções de professores sobre matemática e seu ensino e os materiais curriculares: implicações nos processos de leitura e interpretação do currículo prescrito de matemática. 2023. 441f. Tese (Doutorado em Educação Matemática e Tecnológica). Universidade Federal de Pernambuco. Recife, PE.
Ernest, P. The nature of mathematics and teaching. (1996). Philosophy of Mathematics Education Journal.
Garnica, A. V. M. (2008). Um ensaio sobre as concepções de professores de Matemática: possibilidades metodológicas e um exercício de pesquisa. Educação e Pesquisa, 34(3), 495-510.
Giani, L. M. C. C. (2004). Concepções de professores de matemática: considerações à luz do processo de escolha de livros-texto. 2004. Dissertação (Mestrado em Educação para Ciência). Faculdade de Ciência. Bauru, São Paulo.
Giovanni Júnior, J. R. & Castrucci, B. A Conquista da Matemática. Manual do professor. 6° ano. São Paulo: FTD. 4 ed. 2018.
Gitirana, V. & Carvalho, J. B. P. (2010). A metodologia de ensino e aprendizagem nos livros didáticos de Matemática. In: Matemática – Ensino Fundamental (17, pp. 31-52). Brasília. Ministério da Educação, Secretaria da Educação Básica. Coleção explorando o ensino.
Gómez-Chacón, I. M. (1997). Procesos de aprendizaje en matemáticas con poblaciones de fracaso escolar en contextos de exclusión social: Las influencias afectivas em el conocimiento de las matemáticas. 1997. Tese (Doutorado). Universidad Complutense de Madrid, Faculdade de Educação.
Gómez-Chacón, I. M. (2003). La Tarea Intelectual en Matemáticas Afecto, Meta-afecto y los Sistemas de Creencias. Boletín de la Asociación Matemática Venezolana, 10(2), 225 – 247.
Handal, B. (2003). Philosophies and Pedagogies of Mathematics.
Januario, G. & Lima, K.; Manrique, A. L. A relação professor-materiais curriculares como temática de pesquisa em Educação Matemática. Educação Matemática Pesquisa, 19(3), pp.414-434. São Paulo
Januario, G. (2020). Agência, affordance e a relação professor-materiais curriculares em Educação Matemática. Ensino Em Re-Vista, 27(3), 1055–1076.
Lakatos, E. M. & Marconi, M. de A. (2010). Fundamentos de Metodologia Científica (7. Ed.). São Paulo: Atlas.
Lima, K. (2017). Relação professor-materiais curriculares em Educação Matemática: uma análise a partir de elementos dos recursos do currículo e dos recursos dos professores. 2017. 163 f. Tese (Doutorado em Educação Matemática). Faculdade de Ciências Extas e Tecnologia, PUC.
Lüdke, M. & André, M. (2020). Pesquisa em Educação: Abordagens qualitativas (2. ed.). Rio de Janeiro: E.P.U.
Palanch, W. B. L. (2016). Mapeamento de Pesquisas sobre Currículos de Matemática na Educação Básica Brasileira (1987 a 2012). 2016. 289f. Tese (Doutorado em Educação Matemática). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo.
Ponte, J. (1992). Concepções dos professores de Matemática e processos de formação. Educação e Matemática: Temas de investigação. pp. 186-239. Lisboa: Instituto de Inovação Educacional.
Ponte, J. (1994). Mathematics teachers’ professional knowledge. En J.P. Ponte & J.F. Matos (Ed.). Actas del PME, 1(18), 195-210. Lisboa.
Ponte, J. (2005). Gestão curricular em Matemática. In: GTI (Ed.). O professor e o desenvolvimento curricular (pp. 11-34). Lisboa: APM.
Powell, A. B.; Francisco, J. M. & Maher, C A. (2004). Uma abordagem à análise de dados de vídeo para investigar o desenvolvimento de ideias e raciocínios matemáticos de estudantes (17, p. 81-140). Tradução de Antônio Olímpio Junior. Bolema.
Remillard, J. (2005). Examining Key Concepts in Research on Teachers’ Use of Mathematics Curricula. Review of Educational Research Summer. 7(2), 211–246.
Remillard, J. (2009). Considering What We Know About the Relationship Between Teachers and Curriculum Materials (Part II Commentary). In: Remillard, J. T; Herbel-Eisenmann, B. A. & Lloyd, G. M.; (Org.). Mathematics Teachers at Work: Connecting curriculum materials and classroom instruction. New York: Taylor & Francis.
Remillard, J. (2012). Modes of engagement: understanding teachers’ transactions with mathematics curriculum resources. In: G. Gueudet, B. Pepin & L. Trouche (Org.). Mathematics Curriculum Material and Teacher Development: from text to ‘lived’ resources (pp. 105-122). New York: Springer.
Remillard, J. (2018). Mapping the Relationship Between Written and Enacted Curriculum: Examining Teachers’ Decision Making. In: Kaiser, G. et al. (eds.). Invited Lectures from the 13th International Congress on Mathematical Education, ICME-13 Monographs. Springer open. Hamburg.
Remillard, J. & Kim, O. K. (2020). A Framework for Analyzing Elementary Mathematics Curriculum Materials. In: Remillard, J. e Kim, O. K. (Org.). Elementary Mathematics Curriculum Materials: Designs for Student Learning and Teacher Enactment (pp. 1-25). Research in Mathematics Education. Series Editors: Jinfa Cai · James A. Middleton. Springer.
Sacristán, J. G. (2000). O currículo: uma reflexão sobre a prática. Porto Alegre: Artmed.
Soares, M. C. R. A., Januario, G. & Lima, K. (2022). Agência e seu deslocamento no uso de materiais curriculares de Matemática. Revista Internacional De Pesquisa Em Educação Matemática, 12(1), 72-86.
Thompson, A. G. (1992). Teachers’ beliefs and conceptions: A synthesis of the research. In D. A. Grouws (Ed.), Handbook of research in mathematics teaching and learning. New York, NY: Macmillan.
Valente, W. R. (2008). Osvaldo Sangiorgi e o movimento da matemática moderna no Brasil. Rev. Diálogo Educ. 8(25), 583-613.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.