Movements Related to Spatial Abilities in an Animated Scenario Construction in GeoGebra

Autores

10.37001/ripem.v15i2.4224

Palavras-chave:

Pensamento Espacial, Movimento no GeoGebra, Objetos Geométrico, Cenário Animado Casa

Resumo

Spatial abilities make up spatial thinking and associated with movement help us think. With this, the objective is to investigate how and which movements associated with spatial abilities are used during the construction of an Animated Scenario in GeoGebra. These are constructions that, involving mathematical elements and movement, make it possible to discuss mathematical concepts and representations. In this case, elementary school students built the House Animated Scenario, involving flat and spatial geometric objects. Recordings of constructions and mathematical discussions were analyzed and it was identified that students used movements such as rotating, repositioning, enlarging/reducing with GeoGebra tools. These movements, related to the spatial abilities of mental rotation, perspective, mental construction and spatial judgment, helped students to validate strategies, correct errors and identify the position of geometric objects in the house. The use of these movements was necessary for the construction, especially as it involves three-dimensional geometric objects, of which it is not possible to view all sides without moving them.

Downloads

Os dados de download ainda não estão disponíveis.

Referências

Brasil. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. (2018). Base Nacional Comum Curricular: Educação é a base.

Bueno, A. C., & Basniak, M. I. (2020). Construcción de escenarios en GeoGebra en la movilización de conocimientos matemáticos por alumnos con altas habilidades/superdotados. Revista Paradigma, XLI(Extra 2), 252–276.

Koftun, C. M., & Basniak, M. I. (2024). Pensamento Espacial e Movimentos em Geometria: o GeoGebra com enfoque na construção de cenários animados. Revista do Instituto GeoGebra Internacional de São Paulo, 13, 16–31.

Koftun, C. M. (in press). Movimentos Associados a Habilidades Espaciais em Construções de Cenários Animados no GeoGebra para a Diferenciação de Objetos da Geometria Plana e Espacial [Tese de mestrado, Universidade Estadual do Paraná].

Machado, E., Bortolossi, H. J., & Almeida Junior, R. (2019). Explorando Geometria 2D e 3D na Escola Básica com o Software Gratuito GeoGebra para Smartphones e Tablets (1st ed.). Sociedade Brasileira de Matemática.

Notare, M., & Basso, M. V. A. (2016). Geometria Dinâmica 3D – novas perspectivas para o pensamento espacial. Revista Novas Tecnologias Na Educação, 14(2).

Quizizz. (2021). Questionário: Analogias com figuras geométricas.

Tversky, B. (2019). Mind in Motion: How Action Shapes Thought (1. ed.). Basic Books.

Publicado

28-05-2025

Edição

Seção

Artigos

Como Citar

Koftun, C. M., & Basniak, M. I. (2025). Movements Related to Spatial Abilities in an Animated Scenario Construction in GeoGebra. Revista Internacional De Pesquisa Em Educação Matemática, 15(2), 1-23. https://doi.org/10.37001/ripem.v15i2.4224