Exploring areas in Higher Education: an educational practice of Problem Solving
Keywords:
Problem Solving, Teaching of Mathematics, Numerical Calculus, Higher EducationAbstract
This article aims to analyze the implications of the Teaching-Learning-Assessment of Mathematics through Problem Solving Methodology, focusing on the generalization of the area formula for trapezoids in Numerical Calculus classes based on students' prior knowledge. To achieve this, the article initially discusses the teaching approach through problem solving and the methodology indicated in this research, characterized, in terms of nature, as applied; in relation to the problem approach, as qualitative; and regarding the procedures, as action research. It also presents the context and organization of the practice, as well as the report and analysis of the developed problem. The application took place in remote classes, allowing data collection to involve video recordings, utilizing the students' records and the researcher’s diary for consolidation. The results indicate that the methodology facilitated the development of autonomy, reasoning, and argumentation among students during the educational practice conducted.
Downloads
References
Allevato, N. S. G. & Onuchic, L. R. (2019). As conexões trabalhadas através da Resolução de Problemas na formação inicial de professores de Matemática. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, 10(2), 1-14.
Allevato, N. S. G. & Onuchic, L. R. (2021). Ensino-Aprendizagem-Avaliação de Matemática: por que Através da Resolução de Problemas? In: L. R. Onuchic, N. S. G. Allevato, F. C. H. Noguti & A. M. Justulin. (Org.). Resolução de Problemas: teoria e prática (2. ed., pp. 40-62). Jundiaí, SP: Paco.
Bertotti Junior, V. I. (2021). A Resolução de Problemas como proposta de abordagem do conteúdo de Integração Numérica em aulas de Cálculo Numérico na Educação Superior: uma prática educativa realizada em contexto de ensino remoto. 258f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências Naturais e Matemática). Universidade Regional de Blumenau. Blumenau, SC.
Bertotti Junior, V. I. & Possamai, J. P. (2021). Resolução de Problemas no Ensino Superior – uma análise na visão dos acadêmicos. Revista Paranaense de Educação Matemática, 10(21), 184-208.
Brasil. Ministério da Educação. (2019). Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Engenharia. Brasília, DF: MEC.
Cai, J. & Lester, F. (2012). Por que o ensino com Resolução de Problemas é importante para a aprendizagem do aluno? Tradução: A. S. A. M. Bastos & N. S. G. Allevato. Boletim GEPEM, 60(1), 241-254.
Eide, A. R.; Mickelson, S. K.; Jenison, R. D. & Northup, L. L. (2011). Engineering Fundamentals and Problem Solving (6. ed.). Nova York, NY: McGraw-Hill Education.
Kauark, F. S.; Manhães, F. C. & Medeiros, C. H. (2010). Metodologia da Pesquisa: Um guia prático. Itabuna, BA: Via Litterarum.
Moaveni, S. (2010). Engineering Fundamentals: an introduction to engineering (4. ed.). Melbourne, Austrália: Cengage Learning.
Onuchic, L. R. (1999). Ensino-aprendizagem de Matemática através da Resolução de Problemas. In: M. A. V. Bicudo (Org.). Pesquisa em Educação Matemática: concepções e perspectivas (pp. 199-218). São Paulo, SP: EdUnesp.
Onuchic, L. R. & Allevato, N. S. G. (2011). Pesquisa em Resolução de Problemas: caminhos, avanços e novas perspectivas. Bolema, 25(41), 73-98.
Pironel, M. & Vallilo, S. A. M. (2017). O papel da Avaliação na Metodologia de Ensino-Aprendizagem-Avaliação de Matemática através da Resolução de Problemas. In: L. R. Onuchic, L. C. Leal Junior, & M. Pironel (Org.), Perspectivas para Resolução de Problemas (1. ed., pp. 279-304). São Paulo, SP: Livraria da Física.
Possamai, J. P.; Cardozo, D. & Meneghelli, J. (2018). Concepções dos professores de matemática quanto a utilização de exercícios, situações contextualizadas e problemas. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas, 14(31), 73-87.
Schroeder, T. L. & Lester Junior, F. K. (1989). Developing understanding in mathematics via problem solving. In: P. R. Trafton. & A. B. Shulte (Org.), New directions for elementary school mathematics (pp. 31-42). Reston, VA: NCTM.
Smole, K. S. (2001). Textos em Matemática: Por Que Não? In: K. S. Smole, & M. I. Diniz (Org.), Ler, escrever e resolver problemas: Habilidades básicas para aprender matemática (1. ed., pp. 29-68). Porto Alegre, RS: Artmed.
Tripp, D. (2005). Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. Educação e Pesquisa, 31(3), 443-466.
Van de Walle, J. A. (2009). Matemática no Ensino Fundamental: Formação de Professores e Aplicações em Sala de Aula (6. ed.). Porto Alegre, RS: Artmed.
Vigotsky, L. S. (1998). A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores (6. ed.). São Paulo, SP: Martins Fontes.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.