Computational Thinking with Python in Mathematics Education: Interdisciplinary Connections and Challenges in the New High School Curriculum
Palavras-chave:
Educação Matemática , Pensamento Computacional , Novo Ensino Médio , InterdisciplinaridadeResumo
A number of innovative strategies have been proposed to stimulate logical thinking, most notably the integration of Computational Thinking into the National Common Curriculum Base. This approach, especially in the context of the New High School, promotes the use of technologies such as computers and programming languages to complement traditional teaching practices. This study analyzes the impact of integrating Computational Thinking and Mathematics in the context of the New High School, using a Formative Itinerary as a methodological strategy. The aim is to systematically assess how the inclusion of playful and technological resources can contribute to making learning more meaningful and engaging. This analysis is based on theoretical principles and practical evidence.
Downloads
Referências
Azevedo, G. T. & Araújo, U. F. (2023). Desenvolvimento científico–robótico no âmbito da formação em matemática: pensamento computacional e relevância social. Revista Internacional de Pesquisa em Educação Matemática (RIPEM), 14(1), 1–17. https://doi.org/10.37001/ripem.v14i1.3706
Barbosa, L. L. S. & Maltempi, M. V. (2020). Matemática, Pensamento Computacional e BNCC: desafios e potencialidades dos projetos de ensino e das tecnologias na formação inicial de professores. Revista Brasileira de Ensino de Ciências e Matemática (RBECM), 3(3), 748–776. https://doi.org/10.5335/rbecm.v3i3.11841
Brackmann, C. (2017). Desenvolvimento do Pensamento Computacional através de atividades desplugadas na Educação Básica [Dissertação de Doutorado, Universidade Federal do Rio Grande do Sul].
Brasil. Ministério da Educação. (2018). Base Nacional Comum Curricular: Resolução CNE/CP nº 4, de 17 de dezembro de 2018.
Curson, P., Black, J., Meagher, L. R. & McOwan, P. W. (2009). cs4fn.org: Enthusing students about computer science. Proceedings of Informatics Education Europe IV, 73–80.
Cutumisu, M., Adams, C. & Lu, C. (2019). A scoping review of empirical research on recent computational thinking assessments. Journal of Science Education and Technology, 28(6), 651–676. https://doi.org/10.1007/s10956-019-09799-3
Cysneiros, P. G. (2008). PAPERT, Seymour. A máquina das crianças: repensando a escola na era da informática. Revista Entreideias: Educação, Cultura e Sociedade, 12(12), 227–231. https://doi.org/10.9771/2317-1219rf.v12i12.2971
Fernandes, D. (2021). Rubricas de avaliação. Ministério da Educação/Direção-Geral da Educação.
Grave, L. A. S. (2021). O pensamento computacional na prática: uma experiência usando Python em aulas de Matemática básica. [Tese de Mestrado, Universidade Federal de Santa Maria].
Marcondes, G. A. B. (2018). Matemática com Python–um guia prático.
Masola, W. & Allevato, N. (2019). Dificuldades de aprendizagem matemática: algumas reflexões. Educação Matemática Debate, 3(7), 52–67. https://doi.org/10.24116/emd.v3n7a03
Moran, J., Masetto, M. T. & Behrens, M. A. (2018). Novas tecnologias e mediação pedagógica: O papel das metodologias ativas na educação contemporânea. Editora UNESP.
Nóvoa, A. (2017). Firmar a posição como professor, afirmar a profissão docente. Cadernos de Pesquisa, 47(166), 1106–1133. https://doi.org/10.1590/198053144843
Papert, S. (1980). Mindstorms: Children, computers, and powerful ideas. Basic Books.
Polya, G. (1995). A arte de resolver problemas: um novo aspecto do método matemático. Interciência.
Reis, S. R., Barichello, L. & Mathias, C. V. (2021). Novos conteúdos e novas habilidades para a área de Matemática e suas Tecnologias. Revista Internacional de Pesquisa em Educação Matemática (RIPEM), 11(1), 37–58. https://doi.org/10.37001/ripem.v11i1.2539
Skovsmose, O. (2000). Cenários para Investigação. Bolema, 13(14), 66–91.
Wing, J. M. (2006). Computational thinking. Communications of the ACM, 49(3), 33–35. https://doi.org/10.1145/1118178.1118215
Downloads
Publicado
Edição
Seção
Licença

Este trabalho está licenciado sob uma licença Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.