Quantities and Measurements in Early Childhood Education: an ethnographic analysis of young children's productions
Palavras-chave:
Educação Matemática, Infância, Etnografia, Pensamento MatemáticoResumo
This research aims to analyze the relationships and productions of mathematical thinking about quantities and measurements, based on a pedagogical space with a kindergarten class. To this end, an ethnographic field study was carried out with the participation of a group of children aged 4 and 5 and the first author (researcher and teacher of this group). As a result, we noticed children's mathematical productions associated with their lived experiences, which took place in contexts of symbolic games and the reproduction of social practices with instruments of magnitude and measurement. This shows the need to explore different ways of thinking mathematically in childhood.
Downloads
Referências
Brasil. Ministério de Educação e do Desporto. (1998). Referencial curricular nacional para educação infantil: Orienta a prática pedagógica nas instituições de educação infantil no Brasil (3).
Brasil. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. (2010). Resolução n. 5, de 17 de dezembro de 2009: Fixa as diretrizes curriculares nacionais para a educação infantil.
Brasil. Ministério da Educação. (2018). Base Nacional Comum Curricular: Resolução CNE/CP n. 4, de 17 de dezembro de 2018.
Camargo, G. B. & Garanhani, M. C. (2022). O corpo criança na travessia da educação infantil para os anos iniciais do Ensino Fundamental. Educação e Pesquisa, 48, e239129.
Cavalcanti, R. F. G. (2010). Grandezas e medidas na Educação Infantil [Tese de Mestrado, Universidade Federal de Pernambuco].
Clements, D. H., & Sarama, J. (2009). Learning trajectories in early mathematics-sequences of acquisition and teaching. Encyclopedia of language and literacy development, 7, 1-6.
Corsaro, W. A. (2011). Sociologia da Infância. Penso Editora.
Delalande, J. (2021). Etnografia com Crianças. In C. Tomás et al. (Eds.), Conceitos-chave em Sociologia da Infância: Perspectivas Globais. Uminho Editora.
Fernandes, F. (2004). Folclore e mudança social na cidade de São Paulo (3rd ed.). Martins Fontes.
James, A. & Prout, A. (1990). Constructing and Reconstructing Childhood: Contemporary Issues in the Study of Childhood. Falmer Press.
Kishimoto, T. M. (2007). Pedagogia da Infância: Dialogando com o Passado Construindo o Futuro. Artmed.
Kramer, S. (Ed.). (1999). Infância e educação infantil. Papirus Editora.
Leite, C. D. P. (2011). Infância, Experiência e Tempo. Cultura Acadêmica.
Lorenzato, S. (2006). Educação Infantil e Percepção Matemática. Autores Associados.
Marchi, R. C. (2011). Gênero, infância e relações de poder: interrogações epistemológicas. Cadernos pagu, (36), 387-406.
Moraes, J. C. P. (2021a). Crianças Pequenas e Educação Matemática: questões conceituais, metodológicas e epistêmicas. Educação Matemática em Revista, 26, 75-94.
Moraes, J. C. P. (2021b). Lins, você por aqui?! A Matemática do monstro encontra a Pedagogia. Ensino da Matemática em Debate, 8, 58-72.
Moura, A. R. (1995). A medida e a criança pré-escolar [Dissertação de Mestrado, Universidade Estadual de Campinas].
Pozzobon, M. C. C., Andriguetto, C. R., & Moraes, J. C. P. (2021). Mercado como prática social na Educação Infantil: problematizações dos usos cotidianos da linguagem matemática por crianças. Revista de Ensino de Ciências e Matemática (REnCiMa), 12, 1-17.
Qvortrup, J. (2010). A infância enquanto categoria estrutural. Educação e pesquisa, 36, 631-644.
Qvortrup, J. (1993). Nove teses sobre a infância como um fenômeno social. Eurosocial Report, 47, 11-18.
Sarmento, M. J. (2009). Os olhares da sociedade portuguesa sobre a criança. In I. Alarcão (Ed.), A educação das crianças dos 0 aos 12 anos (pp. 68-90). C.N.E.
Sarmento, M. J. (2007). Culturas infantis e interculturalidade. In L. V. Dornelles (Org.), Produzindo pedagogias interculturais na infância (pp. 19-40). Vozes.
Sarmento, M. J. (2021). Culturas infantis. In C. Tomás et al. (Orgs.), Conceitos-chave em Sociologia da Infância: Perspectivas globais (pp. 179-185). UNIMINHO Editora.
Szymanski, M. L. S. & Colussi, L. G. (2019). A presença dos jogos de papéis na Educação Infantil. Revista de Educação Pública, 28(67), 41-61.
Tomás, C. & Ferreira, M. (2021). Olhar sociológico sobre educação de infância em Portugal. In C. Tomás & M. Ferreira (Eds.), Sociologia da Infância em Portugal: Memórias, Encontros e Percursos (pp. 11-25).
Downloads
Publicado
Edição
Seção
Licença

Este trabalho está licenciado sob uma licença Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.