Mathematics Learning in Higher Education: Contributions from Solidarity Assimilation to teacher training

Autores

10.37001/ripem.v15i2.4479

Palavras-chave:

Aprendizagem, Assimilação Solidária, Educação Matemática, Formação Inicial de Professores

Resumo

This article discusses contributions from a proposal for didactic-pedagogical intervention based on Solidarity Assimilation (SA) to the understanding of mathematical concepts and training of future mathematics teachers. The theoretical framework was grounded in Lacan’s psychoanalytical concepts, which provide a foundation to support SA in the comprehension of mathematical concepts. The study highlights aspects of current educational public policies manifested in teaching and assessment methods adopted by Prevailing Traditional Education (PTE), which emphasizes content memorization and mechanical learning. In conclusion, from this perspective, SA emerges as an important tool for deconstructing PTE, as it fosters more equitable ways to assess students and greater awareness and mastery of learning in mathematics teacher training.

Downloads

Os dados de download ainda não estão disponíveis.

Referências

Baldino, R. R. (1997). Students strategies in solidarity assimilation groups. In: V. Zack, J. Mousley, & C. Breen (Eds), Developing Practice: Teacher’s inquiry and educational change (pp. 123–134).

Baldino, R. R. Assimilação solidária. Grupo de Pesquisa-Ação em Educação Matemática–GPA, UNESP, Rio Claro, 1995.

Baldino, R. R.; Cabral, T. C. B. (1998). Lacan e o sistema de crédito escolar. In: Anais da 22ª Conferência do Grupo Internacional para a Psicologia da Educação Matemática, (v. 2, pp. 56–63). África do Sul: Stellenbosch.

Baldino, R. R.; Cabral, T. C. B. (1999). Lacan’s four discourses and mathematics education. In: Proceedings of the 23rd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (v. 2, pp. 57–64). Haifa: Technion.

Baldino, R. R.; Cabral, T. C. B. (2005). Inclusion and diversity from Hegel-Lacan point of view: Do we desire our desire for change? International Journal of Science and Mathematics Education, 4(1),19–43.

Baldino, R. R.; Cabral, T. C. B. (2008). I Love Maths Anxiety, 2008. The Psychology of Mathematics Education. 61-92.

Baldino, R. R.; Cabral, T. C. B. (2013). The productivity of students’ schoolwork: An exercise in Marxist rigour. The Journal for Critical Educational Policy Studies, 11(4), 70–84.

Baldino, R. R.; Carrera, A. C. (1999). Action research: Commitment to change, personal identity and memory. In: Proceedings of the 23rd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, v. 2, pp. 65–72. Haifa: Technion.

Cabral, T. C. B. (1998). Contribuições da Psicanálise à Educação Matemática: a lógica da intervenção nos processos de aprendizagem. 251f. (Doutorado em Educação) – Universidade de São Paulo (USP), São Paulo/SP.

Cabral, T. C. B. (2015). Metodologias alternativas e suas vicissitudes: ensino de matemática para engenharias. Revista Perspectivas da Educação em Matemática, v. 8, n. 17.

Cabral, T. C. B. (1992). Vicissitudes da aprendizagem em um curso de cálculo. 1992. 224 F. Rio Claro: Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Universidade Estadual Paulista (UNESP), Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Departamento de Matemática. Rio Claro, São Paulo.

Cabral, T. C. B.; Baldino, R. R. (2010). Educação matemática conversando com psicanálise. Zetetiké, v.18, 621–652.

Cabral, T. C. B. ; Baldino, R. R. . (2019). The social turna and its big enemy: A leap forward. Philosophy of Mathematics Education Journal, v. 35, p. 1. 1-20.

Carolino. C. M; Pietropaolo. R. C. (2019). Atividades com números racionais, representados na forma decima fracionária. Educação Matemática em Revista, [S. l.], v. 8, n. 9/10, p. 62–68.

Fávero, M. H.; NEVES, R. da S. P. (2012). A divisão e os racionais: revisão bibliográfica e análise. Zetetike, Campinas, SP, v. 20, n. 1, p. 33–67.

Guerreiro, H. G.; Serrazina, L.; Ponte, J. P. da. (2018). A percentagem na aprendizagem com compreensão dos números racionais. Zetetike, Campinas, SP, v. 26, n. 2, p. 354–374.

Gutiérrez, R. (2013). The Sociopolitical Turn in Mathematics Education. Journal for Research in Mathematics Education, v. 44, n. 1, p. 37–68.

Lacan, J. (1988) O seminário, livro 11: os quatro conceitos fundamentais da psicanálise. Rio de Janeiro: Jorge Zahar.

Lacan, J. (1992). O seminário, livro 17: o avesso da psicanálise. Rio de Janeiro: Jorge Zahar. 1992.

Lacan, J. (2008). O seminário, livro 16: de um Outro ao outro. Rio de Janeiro: Jorge Zahar.

Lacan, J. (2009). O seminário, livro 18: de um discurso que não fosse semblante. Rio de Janeiro: Jorge Zahar.

Miola, A. F. S. & Lima, T. E. A. (2020). Conhecimentos necessários para o ensino de números racionais no Ensino Fundamental. Educação Matemática Debate, v. 4, p. 1-16.

Miola, A. F. de S. (2011). Uma análise de reflexões e de conhecimentos construídos e mobilizados por um grupo de professores no ensino de números decimais para o sexto ano do ensino fundamental. 2011. 148 f. Campo Grande: Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Campo Grande, MS.

Miola, A. F. de S. & Pereira, P. S. (2013). O Desenvolvimento Profissional de um Grupo de Professores de Matemática no Estudo de Números Decimais. Revista Paranaense de Educação Matemática, 2(2), 63–90.

Miola, A. F. S. & Pereira, P. S. (2012). Uma análise de reflexões e de conhecimentos construídos e mobilizados por um grupo de professores no ensino de números decimais para o sexto ano do Ensino Fundamental. Práxis Educativa, 7(2), 533-558.

Santos, E. V. dos. & Miola, A. F. de S. (2025). O ensino e a aprendizagem de Números Racionais na formação de futuros professores de Matemática: o caso partes de partes. Revista Paranaense De Educação Matemática, 14(33), 01–19.

Pais, A. & Valero, P. (2012). Researching research: mathematics education in the Political. Educational Studies in Mathematics, 80(1), 9-24.

Pais, A. (2014). Economy: The absent centre of mathematics education. ZDM: The International Journal on Mathematics Education, 46(7), 1085–1093.

Publicado

28-05-2025

Edição

Seção

Artigos

Como Citar

Santos , E. V. dos ., & Miola, A. F. de S. . (2025). Mathematics Learning in Higher Education: Contributions from Solidarity Assimilation to teacher training. Revista Internacional De Pesquisa Em Educação Matemática, 15(2), 1-20. https://doi.org/10.37001/ripem.v15i2.4479