Collaboration practices at PIBID and their contribution to the discussion on the necessary didactic-mathematical knowledge for the teaching of Mathematics

Authors

Keywords:

Collaborative Groups, Collaborative Practice, Teacher Formation, Didactic-Mathematical Knowledge, PIBID

Abstract

This paper presents a discussion on collaborative practices in a group of PIBID (Institutional Program for Teaching Initiation Funding) and shows the contribution that the actions performed in the group offered to teachers’ early formation. This study is based on discussions on the necessary knowledge of teaching and mathematics for the teaching of mathematics. To achieve our goal, we performed a qualitative study, in which the main instruments applied for data collection were participatory observation, the use of narrative and the use of notebooks. Data collection was conducted between 2014 and 2018, and the analyses show that the PIBID group had mostly characteristics of a collaborative group of the complementary type, and that the actions which occurred in the group throughout that period brought relevant contribution to teacher formation and to the understanding of the studies on the knowledge of mathematics and teaching for the teaching of mathematics.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AndreÌ, M. E. D. A. (2010, set./dez.). Formação de professores: a constituição de um campo de estudo. Educação, 33(3), 174-181.

Ball, D. L., Thames, M. H., & Phelps, G. (2008). Content knowledge for teaching what makes it special? Journal of Teacher Education, 59(5), 389-407.

Dooner, A. et al. (2008). Stages of collaboration and the realities of professional learning communities. Teaching and Teacher Education, 24(3), 564–574.

GarciÌa, C. M. (1999). Formação de professores: para uma mudança educativa. Porto: Porto Editora.

GarciÌa, C. M. (2009, jan. / abr.). Desenvolvimento profissional docente: passado e futuro. SiÌsifo - Revista de Ciências da Educação, 08, 7-22.

Godino, J.D. (2009) Categorías de análisis de los conocimientos del professor de matemáticas. Revista Iberoamericana de Educación Matemática, 20, 13-31.

Godino, J.D., Giacomone, B., Batanero, C., & Font, V. (2017). Enfoque ontosemiótico de los conocimientos y competencias del profesor de matemáticas. Bolema, 31(57), 90-113. Hill, H.C., Ball, D.L., & Schilling, S.G. (2008). Unpacking pedagogical content knowledge: conceptualizing and measuring teachers’ topic specific knowledge of students. Journal for Research in Mathematics Education, 39(4), 372-400.

Imbernón, F. (2004). Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. 4. ed. São Paulo: Cortez.

Imbernón, F. (2009). Formação permanente do professorado: novas tendências. São Paulo: Cortez.

John-Steiner, V. (2000). Felt knowledge: emotional dynamics of collaboration. In: V. John-Steiner. Creative Collaboration. (pp. 123-150). New York: OUP.

Lopes, A. R. L. V., Trevisol, M. T. C., Pereira, P. S. (Orgs.) (2011). Formação de professores em diferentes espaços e contextos. 1. Ed. Campo Grande. Editora: UFMS.

Marcelo, C. (2009, jan./abr.). Desenvolvimento profissional docente: passado e futuro. Revista de Ciência da Educação, 8, 7-22.

Mateus, E. (2011). Ética como prática social de cuidado com o outro: implicações para o trabalho colaborativo. In: M. C. Magalhães & S. S. Fidalgo (Orgs.). Questões de método e de linguagem na formação docente. (pp.187-209). Campinas: Mercado de Letras.

Organização de Cooperação e de Desenvolvimento Econômico. (2005). Le roÌ‚le crucial des enseignants. Attirer, former et retenir des enseignants de qualiteÌ. Acessado em jan. 2016, em: http://www.oecd.org/document/52/0,3343,fr_2649_39263231_36221 243_1_1_1_1,00.html.

Pino-Fan, L., & Godino, J. D. (2015, jun.). Perspectiva ampliada del conocimiento didáctico-matemático del professor. Paradigma, 36(1), 87-109.

Ponte, J.P. (2012). Estudando o conhecimento e o desenvolvimento profissional do professor de matemática. In N. Planas (Coord). EducacioÌn matemática: TeoriÌa, critica y prática. (pp.83-98). Barcelona: Graó.

Roldão, M. C. (2007, jan./abr.). Função docente: natureza e construção do conhecimento profissional. Revista Brasileira de Educação, 12(34), 94-181.

Sandín Esteban, M. P. (2010) Pesquisa qualitativa em educação: fundamentos e tradições. Tradução de Miguel Cabrera. Porto Alegre: AMGH.

Santos, B. S., Spagnolo, C., & Stöbaus, C.D. (2018, jan./abr.). O desenvolvimento profissional docente na contemporaneidade: implicações transformadoras para o ser e para o fazer. Educação, 41(1), 74-82.

Shulman, L. (1986). Those who understand knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(2), 4-14.

Shulman, L. (1987). Knowledge and teaching: foundations of the reform. Harvard Education Review, 57(1), 1-23. Vianna, H. M. (2003). Pesquisa em Educação: a observação. Brasília: Plano Editora.

Published

2019-05-01

How to Cite

Ribeiro, R. M. (2019). Collaboration practices at PIBID and their contribution to the discussion on the necessary didactic-mathematical knowledge for the teaching of Mathematics. International Journal for Research in Mathematics Education, 9(2), 13-29. https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/ripem/article/view/1920