Math on Wikipedia: evaluating and improving the quality of available content
Keywords:
Wikipedia, Mathematics, Open Educational Resources, Online Encyclopedia, VerifiabilityAbstract
The article purpose is to report the procedures and results related to the development of the research project “Matemática na Wikipédia: avaliando e melhorando a qualidade do conteúdo disponível”, carried out from May 2018 to March 2020. The project was designed with the intention to carry out an analysis about the quality of different pages on Lusophone Wikipedia about mathematical topics, in order to edit some of them later. In total, 491 pages were demarcated and classified, of which 18 were edited. Throughout the project, it was also possible to prepare and publish two articles that did not exist on the Lusophone Wikipedia. The work on the project provided learnings for those involved, but despite the actions already taken, the continuity of the project is considered to be of great importance, since the platform’s pages have a high number of accesses and there is still a lot of content to improve.
Downloads
References
Azevedo, F. S. (2013) A Wikipédia como ferramenta de ensino. In: COBENGE 2013: XLI Congresso Brasileiro de Educação em Engenharia, Gramado.
Boas-vindas. (2020, October 29). In: Wikipédia, a enciclopédia livre. Flórida: Wikimedia Foundation. https://pt.wikipedia.org/wiki/Wikipédia:Boas-vindas.
Borba, M. C.; Da Silva, R. S. R. & Gadanidis, G. (2015). Fases das Tecnologias Digitais em Educação Matemática: sala de aula e internet em movimento. (1st ed. 1st. reimp.) Autêntica Editora.
Cardoso, T. & Pestana, F. (2017). A Wikipédia como Recurso Educacional Aberto: contributos para a compreensão do Programa Wikipédia na Universidade, um fenómeno digital glocal. In.: Investigar em Educação, 2(6), 157-174.
Cardoso, T. & Pestana F. (2020). A Wikipédia como prática e recurso educacional aberto na formação docente. In: Revista Tempos e Espaço em Educação.
Cinco pilares. (2020, July 12). In: Wikipédia, a enciclopédia livre. Flórida: Wikimedia Foundation. https://pt.wikipedia.org/wiki/Wikipédia:Cinco_pilares
Dalfovo, M. S., LANA, R. A. & Silveira, A. (2008). Métodos Quantitativos e Qualitativos: um resgate teórico. In.: Revista Interdisciplinar CientÃfica Aplicada, 2(4), 1-13.
Dutra, R. L. S. & Tarouco, L. M. R. (2007, July). Recursos Educacionais Abertos (Open Educational Resources). In.: Novas Tecnologias na Educação, 5(1).
Esboço. (2020, November 7). In: Wikipédia, a enciclopédia livre. Flórida: Wikimedia Foundation. https://pt.wikipedia.org/wiki/Wikip%C3%A9dia:Esbo%C3%A7o
Fontes confiáveis (2020, October 6). In: Wikipédia, a enciclopédia livre. Flórida: Wikimedia Foundation. https://pt.wikipedia.org/wiki/Wikip%C3%A9dia:Fontes_confi%C3%A1veis
Freire, R. Q. & Steagall, M. (2013, June). O Conhecimento nas Redes Digitais: um estudo da Wikipédia. In.: UNOPAR CientÃfica Ciências Humanas e da Educação, 14(2), 163-166.
Gil, A. C. (2010). Como Elaborar Projetos de Pesquisa (5th ed). Atlas.
Godoy, A. S. (1995, May/June). Pesquisa Qualitativa: tipos fundamentais. In.: Revista de Administração de Empresas, 35(3), 20-29.
Heredia, J. M., Rodrigues, R. S. & Vieira, E. M. F. (2017, September/December). Produção cientÃfica sobre Recursos Educacionais Abertos. In.: TransInformação, 29(3), 101-115.
Kern, V.M. (2018). A Wikipédia como fonte de informação de referência: avaliação e perspectivas. Perspectivas em Ciência da Informação, v. 23, n. 1. (p. 120-143).
List of wikipedias. (2021, February 8). In: Wikipedia, the free encyclopedia. Flórida: Wikimedia Foundation. https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Wikipedias
Lists of mathematics topics (2021, January 16). In: Wikipédia, a enciclopédia livre. Flórida: Wikimedia Foundation. https://en.wikipedia.org/wiki/Lists_of_mathematics_topics
Pait, H., Alvarenga, E. Z. & Nascimento, R. C. (2012). Wikimedia Brasil e recursos educacionais abertos. In B. Santana, C. Rossini & N. D. L. Pretto (Orgs.). Recursos Educacionais Abertos: práticas colaborativas polÃticas públicas (1th ed., pp. 177-191). Edufba.
Marques, J. B., & Louvem, O.S. (2013). A Wikipédia como diálogo entre universidade e sociedade: uma experiência em extensão universitária. In: Anais do Workshop de Informática na Escola. (p. 71-79).
Matemática/Tópicos. (2019, Juny 18). In: Wikipédia, a enciclopédia livre. Flórida: Wikimedia Foundation. https://pt.wikipedia.org/wiki/Portal:Matem%C3%A1tica/T%C3%B3picos
Mósca, S. C. (2010). Ambiente Virtual de Aprendizagem de Matemática EaD: o modelo Wikipédia e novas perspectivas. [Monografia de Licenciatura, Universidade Federal do Rio Grande do Sul].
Neves, J. L. (1996). Pesquisa qualitativa, caracterÃsticas, usos e possibilidades. In.: Caderno de Pesquisas em Administração, (3).
Oliveira, S. L. D. (1997). Tratado de metodologia cientÃfica. São Paulo: Pioneira, 2.
Pacheco, C., Yoshizawa, E. & Camas, N. P. V. (2017). Recursos Educacionais abertos (REA): Uma revisão sistemática sobre o contexto brasileiro. In.: Formação de professores: contextos, sentidos e práticas, 12 Congresso Nacional de Educação (pp. 17150-17163). Curitiba, PontifÃcia Universidade Católica do Paraná.
Porto, É. (2018). Usando a Wikipédia para comunicar ciência: estatÃstica. https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/2a/Usando_a_Wikip%C3%A9dia_para_comunicar_Ci%C3%AAncia_-_Estat%C3%ADstica.pdf
Revisão. (2013, November 3). In: Wikipédia, a enciclopédia livre. Flórida: Wikimedia Foundation. https://pt.wikipedia.org/wiki/Wikipédia:Revisão
Santana, B. (2012). Materiais didáticos digitais e recursos educacionais abertos. In B. Santana, C. Rossini & N. D. L. Pretto (Orgs.) Recursos Educacionais Abertos: práticas colaborativas polÃticas públicas (1th ed., pp. 133-142). Edufba.
Santos, A. I. (2013). Recursos Educacionais Abertos: o estado da arte, desafios e perspectivas para o desenvolvimento e inovação. Comitê Gestor da Internet no Brasil.
Sobre a Wikipédia. (2019, March 20). In: Wikipédia, a enciclopédia livre. Flórida: Wikimedia Foundation. https://pt.wikipedia.org/wiki/Wikipédia:Sobre_a_Wikipédia
Souza, K. R. & Kerbauy, M. T. M. (2017). Abordagem quanti-qualitativa: superação da dicotomia quantitativa-qualitativa na pesquisa em educação. In: Educação e Filosofia, 31(61), p. 21-44.
Vieira, M. F. V. A. (2008) Wikipédia é confiável? Credibilidade, utilização e aceitação de uma enciclopédia online no ambiente escolar. [Dissertação de mestrado em Educação, Universidade do Vale do ItajaÃ]. UNIVALI.
Vieira, M. Fátima V.; Christofoletti, R. (2013). Confiabilidade no uso da Wikipédia como fonte de pesquisa escolar. Revista on line de PolÃtica e Gestão Educacional, Araraquara, (15), 198-215.
Usuários registrados. (2020, October 22). In: Wikipédia, a enciclopédia livre. Flórida: Wikimedia Foundation. https://pt.wikipedia.org/wiki/Wikipédia:Usuários_registrados
Verificabilidade. (2019, August 27) In: Wikipédia, a enciclopédia livre. Flórida: Wikimedia Foundation. https://pt.wikipedia.org/wiki/Wikip%C3%A9dia:Verificabilidade
Wikimedia Foundation: our work Flórida: Wikimedia Foundation. https://wikimediafoundation.org/our-work/?noredirect=en_US
Wikipédia. (2020. September 9). In: Wikipédia, a enciclopédia livre. Flórida: Wikimedia Foundation, https://pt.wikipedia.org/wiki/Wikipédia
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.