Scratch as a learning tool for teaching second-degree polynomial equations in an indigenous Potiguara school in Paraíba

Authors

10.37001/emr.v30i86.3780

Keywords:

Second-degree polynomial equation, Scratch, Computational thinking, Indigenous school education

Abstract

This paper presents the results of a research project that analyzed the possible contributions of the Scratch programming language to the teaching and learning processes of second-degree polynomial equations. The investigation was guided by the following research problem: what elements of a teaching proposal, using the Scratch platform, promotes learning of second-degree polynomial equations? The research was carried out with students in the first year of secondary school at an indigenous Potiguara school in Paraíba. Questionnaires were administered before and after the Scratch activities. The results and conclusions indicate that the use of Scratch, together with a cultural approach, can be configured as a significant strategy for teaching polynomial equations of the second degree, promoting understanding, engagement and the development of students' computational thinking. It highlights the importance of integrating inte digital technologies in the educational context and Computational Thinking as a fundamental skill to be developed by students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVES, Carlos Alex et al. A gamificação no processo de ensino e aprendizagem da equação polinomial de segundo grau. In: Encontro Nacional de Educação Matemática (ENEM), 14, 2022, Brasília. Anais do 14° ENEM: Educação Matemática, Escola e Docência - o que nos trouxe Ubiratan D’ Ambrosio. Brasília: SBEM, 2022. p. 2561-2660. Disponível em: https://even3.blob.core.windows.net/anais/XIVENEM2022.pdf. Acesso em: 4 fev. 2024.

BEAN, Dale. O que é modelagem matemática?. Educação Matemática em Revista, Brasília, v. 8, n. 9/10, p. 49-57, 12 jan. 2019. Disponível em: https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/1689. Acesso em: 15 jan. 2024.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC/SEB, 2018.

COELHO, Flávio Ulhoa; AGUIAR, Márcia. A história da álgebra e o pensamento algébrico: correlações com o ensino. Estudos Avançados, São Paulo, v. 32, n. 94, p. 171-187, dez. 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/s0103-40142018.3294.0013. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/eav/article/view/152688. Acesso em: 22 jan. 2024.

CONRADO, Andréia Lunkes; VENANCIO, Valkiria. Do feito à mão à experiência maker: um olhar d’ambrosio entre modernidades e tradições. In: CONRADO, Andréia Lunkes; MIRANDA, Gustavo Alexandre de Oliveira; Zaqueu Vieira (Org.). Ubiratan incomensurável. 1. ed. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2022. p. 209-220.

D’AMBROSIO, Beatriz Silva; LOPES, Celi Espasandin. Insubordinação criativa: um convite à reinvenção do educador matemático. Boletim de Educação Matemática, Rio Claro, n. 29, v. 51, p. 1–17, abr. 2015. DOI: https://doi.org/10.1590/1980-4415v29n51a01. Disponível em: https://www.scielo.br/j/bolema/a/XZV4K4mPTfpHPRrCZBMHxLS/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 11 jan. 2024.

D’AMBROSIO, Ubiratan. Ethnomathematics and the pursuit of peace and social justice. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, v. 19, n. 3, p. 653-666, jul. 2017. DOI: https://doi.org/10.20396/etd.v19i3.8648367. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8648367/16218. Acesso em: 10 jan. 2024.

D’AMBROSIO, Ubiratan. Etnomatemática, justiça social e sustentabilidade. Estudos Avançados, São Paulo, v. 32, n. 94, p. 189-204, ago. 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/s0103-40142018.3294.0014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ea/a/FTmggx54SrNPL4FW9Mw8wqy/. Acesso em: 12 jan. 2024.

D’AMBROSIO, Ubiratan. Etnomatemática: elo entre as tradições e a modernidade. 6. ed. 2. reimp. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2022.

D’AMBROSIO, Ubiratan. Um sentido mais amplo de ensino da matemática para a justiça social. In: Congresso de educación matemática de América Central y el Caribe, 1., 2013, Actas… Santo Domingo, República Dominicana, 2013. p. 1-17. Disponível em: http://funes.uniandes.edu.co/3724/1/D%27AmbrosioUmsentidoCemacyc2013.pdf. Acesso em: 17 jan. 2024.

FRAGOSO, Wagner da Cunha. Equação do 2º grau – uma abordagem histórica. Educação Matemática em Revista, Brasília, v. 7, n. 8, p. 57-61, 4 mai. 2018. Disponível em: https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/1282. Acesso em: 6 jan. 2024.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

DE LA TORRE, Saturnino. Aprender com os erros: o erro como estratégia de mudança. Tradução de Ernani Rosa. Porto Alegre: Artmed, 2007.

MALTEMPI, Marcus Vinicius; VALENTE, José Armando. Melhorando e diversificando a aprendizagem via programação de computadores. In: International conference on engeneering and computer education – ICECE. 2000.

MARTINS, Cátia Alves; GIRAFFA, Lucia Maria Martins. Metodologia de projetos via MOODLE: uma investigação acerca das competências necessárias aos docentes do Ensino Fundamental. In: Workshop sobre Informática na Escola (WIE), 28, 2008, Belém. Anais do 28° Congresso da SBC. Belém: Sociedade Brasileira de Computação (SBC), 2008. p. 430-433. Disponível em: http://milanesa.ime.usp.br/rbie/index.php/wie/article/view/1014. Acesso em: 22 jan. 2024.

MENDONÇA, Silvia Regina Pereira de. A matemática nas turmas de proeja: o lúdico como facilitador da aprendizagem. Holos, Natal, v. 3, p. 136-149, set. 2010. DOI: https://doi.org/10.15628/holos.2010.434. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/4815/481549221013.pdf . Acesso em: 29 jan. 2024.

MOTTA, Marcelo Souza; SILVEIRA, Ismar Frango. Contribuições do superlogo ao ensino de geometria. Informática na educação: teoria & prática, Porto Alegre, v. 13, n. 1, jan./jun. 2010. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/InfEducTeoriaPratica/article/view/9142/12036. Acesso em: 22 jan. 2024.

NAVARRO, Eloisa Rosotti; SOUSA, Maria do Carmo de. Qual o conceito de pensamento computacional para a educação matemática? [S.l.]: Dialética, 2023.

PARAÍBA. Secretaria de Estado da Educação. Diretrizes operacionais das escolas da rede estadual de educação da Paraíba. João Pessoa: SEE, 2023. Disponível em: https://paraiba.pb.gov.br/diretas/secretaria-da-educacao/consultas/DiretrizesOPEscolas.pdf. Acesso em: 12 jan. 2023.

PARAÍBA. Resolução n. 207/2003, de 22 de novembro de 2003. Fixa normas para a organização, estrutura e funcionamento das escolas indígenas, João Pessoa: Diário Oficial do Estado da Paraíba, 2003. Disponível em: https://auniao.pb.gov.br/servicos/doe/2003/novembro/diario-oficial-22-11-2003.pdf. Acesso em: 12 jan. 2024.

PAZ, Maria Goretti; RIBEIRO, Flávia Martins. O ensino da matemática por meio de novas tecnologias. Revista Modelos – FACOS/CNEC, Osório, v. 2, p. 1-10, ago. 2012. Disponível em: https://facos.edu.br/publicacoes/revistas/modelos/agosto_2013/pdf/o_ensino_da_matematica_por_meio_de_novas_tecnologias.pdf. Acesso em: 19 jan. 2024.

PROENÇA, Marcelo Carlos de; MAIA, Érika Janine. O ensino de matemática por meio da resolução de problemas: análise de propostas desenvolvidas no Ensino Médio. Educação Matemática em Revista, Brasília, v. 23, n. 57, p. 92-112, mar. 2018. Disponível em: https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/936. Acesso em: 1 fev. 2024.

RESNICK, Mitchel. Point of view: reviving papert's dream. Educational Technology: The Magazine for Managers of Change in Education, Cambridge, v. 52, n. 4, p. 42-46, 2012. Disponível em: https://web.media.mit.edu/~mres/papers/educational-technology-2012.pdf. Acesso em: 16 jan. 2024.

ROSA, Milton; OREY, Daniel Clark. Etnomodelagem: a arte de traduzir práticas matemáticas locais. 1. ed. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2017.

SÁ, Adriana Lourenço; MACHADO, Marília Costa. O uso do software GeoGebra no estudo de funções. In: XIV Encontro Virtual de Documentação em Software Livre (EVIDOSOL) e XI Congresso Internacional de Linguagem e Tecnologia (CILTEC), 14, 11, 2017, Belo Horizonte. Anais do 14° EVIDOSOL e 11° CILTEC. Belo Horizonte: Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), 2017. p. 1-6. Disponível em: http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/anais_linguagem_tecnologia/article/view/12142. Acesso em: 9 jan. 2024.

SKOVSMOSE, Ole. Concerns of critical mathematics education – and of ethnomathematics. Revista Colombiana de Educación, Cundinamarca. n. 86, p. 365-382, dez. 2022. Disponível em: http://scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-39162022000300365. Acesso em: 10 jan. 2024.

WING, Jeannette Marie. Computational thinking. Communications of the ACM, v. 53, n. 3, p. 29-30, mar. 2010. DOI: http://dx.doi.org/10.4018/978-1-5225-3200-2.ch004. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/274309848_Computational_Thinking. Acesso em: 26 fev. 2024.

Published

2025-02-05

How to Cite

Scratch as a learning tool for teaching second-degree polynomial equations in an indigenous Potiguara school in Paraíba. (2025). Educação Matemática Em Revista, 30(86), 1-21. https://doi.org/10.37001/emr.v30i86.3780