Tasks for studying sine and cosine functions: a book analysis from the perspective of the top-down attentional mechanism and TAD

Authors

10.37001/emr.v30i87.3915

Keywords:

Attentional Mechanisms, Sine and Cosine Functions, Mathematical Tasks, Anthropological Theory of Didactics

Abstract

The objective of this study is to analyze mathematical tasks related to the study of sine and cosine functions from the perspective of the top-down cerebral attentional mechanism, articulated with the Anthropological Theory of Didactics (TAD). The analysis is based on tasks from a New High School textbook in order to understand the attentional mechanisms mobilized and the mathematical praxeologies evoked in the resolution of activities involving sine and cosine functions. The theoretical and methodological framework adopted is the Anthropological Theory of Didactics (TAD), along with the minimum requirements for the development of trigonometric tasks and Cognitive Neuroscience, aiming to activate the top-down attentional mechanism. The results indicate that integrating requirements related to the attention of the top-down attentional mechanism in mathematical tasks can enhance the teaching and learning of sine and cosine functions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMOULOUD, S. A. Fundamentos da didática da matemática. Curitiba: Ed. UFPR, 2007.

BONJORNO, J. R.; GIOVANNI JÚNIOR, J. R.; SOUSA, P. R. Prisma matemático: Geometria e Trigonometria. 1. ed. São Paulo: Editora FTD, 2020.

CHEVALLARD, Y. L’analyse des pratiques enseignantes en théorie anthropologique du didactique. Recherches en Didactique des Mathématiques, v. 9, n. 2, p. 221-266, 1999.

CHEVALLARD, Y. Approche anthropologique du rapport au savoir et didactique des mathematiques. In: 3ES Journées D’étude Franco-Québécoises, 2002. Université René-Descartes, 2002. Disponível em: http://yves.chevallard.free.fr/spip/spip/article.php3?id_article=62. Acesso em: 12 fev. 2024.

COLONEZE, B. R. S. Módulo de aprendizagem e treinamento de funções trigonométricas: fazendo o uso da tecnologia para a efetiva aprendizagem de funções trigonométricas com aplicação em eletrônica. 2012. 142f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) – Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca. Rio de Janeiro. 2012.

COSTA, N. M. L. Funções seno e cosseno: uma sequência de ensino a partir dos contextos do “mundo experimental” e do computador. 1997. 250f. Dissertação (Mestrado em Ensino da Matemática) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. São Paulo. 1997.

EYSENCK, M. W.; KEANE, M. T. Manual de psicologia cognitiva. 7. ed. Porto Alegre:

Artmed, 2017.

FONSECA, L. S. da. CAMPOS, M. A. OLIVEIRA, E. S. S. Delineando Tarefas de Funções Trigonométricas por meio do Mecanismo Atencional Top-Down. Revista Eletrônica de Educação Matemática – Revemat. Florianópolis, v. 16, n. 1, p. 01-22, 2021. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/revemat/article/view/82929. Acesso em: 12 fev. 2024.

FONSECA, L. S. da. Aprendizagem em trigonometria: obstáculos, sentidos e mobilizações. São Cristóvão: Editora UFS, 2010.

FONSECA, L. S. da. Um estudo sobre o Ensino de Funções Trigonométricas no Ensino Médio e no Ensino Superior no Brasil e França. 2015. 495f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Universidade Anhanguera de São Paulo. São Paulo. 2015.

GAZZANIGA, M. S.; IVRY, R. B.; MANGUN, G. R. Neurociência Cognitiva: A biologia da mente. Porto Alegre: Artmed, 2006.

KANDEL, E; SCHWARTZ, J. H.; JESSEL, T. M. Principles of Neural Science. Nova York: McGraw-Hill, 2000.

MATLIN, M. W. Psicologia Cognitiva. 5. ed. Rio de Janeiro: LTC Livros Técnicos e Científicos, Editora S.A., 2004.

OLIVEIRA, E. S. de S. Estudo das funções seno e cosseno por meio de um modelo didático alternativo integrado ao GeoGebra. Tese (Doutorado em Ensino, Filosofia e História das Ciências) – Universidade Federal da Bahia e Convênio com a Universidade Estadual de Feira de Santana. Salvador. 2020. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/handle/ri/33143. Acesso em: 22 mar. 2024.

PASHLER, H.; JOHNSTON, J.; RUTHRUFf, E. Attention and performance. Ann. Rev. Psychol. v. 52, n. 1, p. 629-651, 2001.

STERNBERG, R. J. Psicologia Cognitiva. São Paulo: Cengage Learing, 2010.

Published

2025-05-20

How to Cite

Tasks for studying sine and cosine functions: a book analysis from the perspective of the top-down attentional mechanism and TAD. (2025). Educação Matemática Em Revista, 30(87), 1-17. https://doi.org/10.37001/emr.v30i87.3915