Creating/Using Didactic Sequences for Teaching Mathematics

Authors

10.37001/emr.v30i86.3950

Keywords:

Educational Product, Guide for Elaborating Didactic Sequences, Teaching Mathematics

Abstract

An Educational Product (PE) of teaching, resulting from a Professional Master's Degree, has great potential in the teaching and learning process, especially in the teaching of Mathematics. This article presents the development, application and evaluation of a Guide for the Development/Use of Didactic Sequences, as an PE, in the Postgraduate Program in Teaching Natural Sciences and Mathematics (PPGECNM) of the Federal University of Rio Grande do Norte (UFRN). The research, with a qualitative approach, used a questionnaire with 10 closed questions and 2 open questions, applied to 30 Mathematics teachers from the public school system of Maracanaú - CE. The results showed that most teachers agreed with the guidelines of the Guide and expressed interest in using it in the classroom, highlighting the importance of incorporating it in the initial and continuing training of Mathematics teachers. It is concluded that the Guide, based on the contributions of the teachers, can be useful in teaching work, recommending its dissemination and exploration in different contexts.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BORBA, Marcelo de Carvalho; ARAÚJO, Jussara de Loiola. (Org.). Pesquisa Qualitativa em Educação Matemática. 6. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2019.

CABRAL, Natanael Freitas. Sequências didáticas: estrutura e elaboração. Belém: SBEM / SBEM-PA, 2017.

DELESPOSTE, Tatiana; SÁ, Lauro Chagas e. Reflexões a partir de um Produto Educacional sobre Educação Financeira para o Mundo do Trabalho. Educação Matemática em Revista. Brasília, v. 29, n. 82, p. 1-13, 2024.

LOPES, Maria Maroni. Sequência Didática para o Ensino de Trigonometria usando o Software GeoGebra. Bolema, Rio Claro, v. 27, n. 46, p. 631-644, ago. 2013.

NICOLA, Jéssica Anese; PANIZ, Catiane Mazocco. A importância da utilização de diferentes recursos didáticos no ensino de biologia. Revista NEaD-Unesp, São Paulo, v. 2, n. 1, p. 355-381, 2016.

PEREIRA, Renan Marques; VICTER, Eline das Flores; FREITAS, Adriano Vargas. Avaliação de um Produto Educacional sob a perspectiva dos professores que ensinam matemática. Conhecimento Online, Novo Hamburgo, n. 9 v. 1, 2017.

RIZZATTI, Ivanise Maria; MENDONÇA, Andrea Pereira; MATTOS, Francisco; RÔÇAS, Giselle; SILVA, Marcos André B. Vaz da; CAVALCANTI, Ricardo Jorge de S; OLIVEIRA, Rosemary Rodrigues de. Os produtos e processos educacionais dos programas de pós-graduação profissionais: proposições de um grupo de colaboradores. Actio, Curitiba, v. 5, n. 2, p. 1-17, 2020.

SOUSA, Robert David Fernandes de. Uma historiografia do tempo presente entre as práticas pedagógicas de Matemática e a avaliação externa do SPAECE em uma escola de educação básica no Ceará. 144 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Ciências Naturais e Matemática) Centro de Ciências Exatas e da Terra da Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Natal, 2023.

SOUSA, Robert David Fernandes de. Guia de Elaboração/Uso de Sequências Didáticas: conciliando demandas do ensino de Matemática. Orientadora: Liliane dos Santos Gutierre. 2023. 55 p. Produto Educacional (Mestrado Profissional em Ensino de Ciências Naturais e Matemática) - Centro de Ciências Exatas e da Terra, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2023.

Published

2025-03-02

Issue

Section

Recursos Didáticos para a aula de Matemática

How to Cite

Creating/Using Didactic Sequences for Teaching Mathematics. (2025). Educação Matemática Em Revista, 30(86), 1-13. https://doi.org/10.37001/emr.v30i86.3950