A Systematic Review on Learning the Different Meanings of the Concept of Fraction

Authors

10.37001/emr.v30i88.4256

Keywords:

Fractions, Meanings, Elementary School, Systematic review

Abstract

Teaching fractions and their meanings has been seen as a challenge for Basic Education. The concept of fraction involves the following meanings: part-whole, quotient, measurement, ratio, and operator, which, when well understood, contribute to the development of this concept. Therefore, the objective of this study is to analyze expectations regarding the teaching and learning of the meaning of fraction. Methodologically, this study consisted of a systematic review (PRISMA method), with a qualitative foundation and an exploratory approach, based on applied research on the teaching of the different meanings of fraction. The main results of the reading and analysis of the selected studies revealed a limited breadth in the presentation of methodological resources that address different concepts of fractions. Although all meanings of fraction were cited, the most commonly used and most well-known among teachers remains the part-whole meaning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Educação é a Base. Brasília, MEC/CONSED/UNDIME, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_publicacao.pdf. Acesso em: 15 set. 2021.

FERREIRA, Aurélio. Míni Dicionário Aurélio Século XXI: O minidicionário da língua portuguesa. Rio de Janeiro: Editora Nova Fronteira, 2001.

IEZZI, Gelson, et al. Matemática: volume único. Atual, 2002.

JUCÁ, Rosineide. Os saberes e práticas dos professores dos anos iniciais relacionados ao ensino das frações. Revista Cocar, v. 13, n. 26, 2019.

LANDIM, Evanilson; MORAIS, Maria das Dores. Análise praxeológica da abordagem de frações em um livro didático do 4º ano do ensino fundamental. Educação Matemática Pesquisa, v. 21, n. 5, p. 555-565, 2019.

LITOLDO, Beatriz; ALMEIDA, Marieli; RIBEIRO, Miguel. Conhecimento especializado do professor que ensina matemática: uma análise do livro didático no âmbito das frações. TANGRAM-Revista de Educação Matemática, v. 1, n. 3, 2018.

LOPES, Aparecida; SILVA, Sandra. Movimento formativo de professores dos anos iniciais sobre fração: o inteiro. Research, Society and Development, v. 9, n. 10, 2020.

MENDES, Iran. Atividades matemáticas de Francisco Ferreira de Vilhena Alves na revista Pedagógica A Escola (Belém/Brasil) entre 1900 e 1905. Ediciones Universidad de Salamanca, v. 39, 2020.

MENDES, Luiz; PEREIRA, Ana . Revisão sistemática na área de Ensino e Educação Matemática: análise do processo e proposição de etapas. Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática, v. 22, n. 3, 2020.

PERNAMBUCO. Secretaria de Educação e Esportes. Currículo de Pernambuco - Ensino Fundamental. Recife: SEE, 2019. 612 p

PINTO, Ailton; SILVA, Maria. Uma reflexão acerca do ensino de números fracionários racionais com a música. Educação Matemática Debate, v. 3, n. 7, p. 31-51, 2019.

PONTE, João; QUARESMA, Marisa. Representações e raciocínio matemático dos alunos na resolução de tarefas envolvendo números racionais numa abordagem exploratória. Uni-pluri/versidad, v. 14, 2014.

POZZOBON, Marta; OLIVEIRA, Cláudio. Como ensinar frações? Práticas que informam o professor que ensina matemática. Roteiro, v. 43, n. 3, 2018.

PRODANOV, Cleber; FREITAS, Ernani. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e trabalho acadêmico - 2 ed. Editora Feevale, 2013.

SANTOS, Solange. O uso do tangram como proposta no ensino de frações. 2019. 134 f. . Dissertação (Mestrado em Matemática em Rede Nacional)-Universidade Federal de Goiás, Jataí, 2019.

SILVA, Maria; ALMOULOUD, Saddo. Números racionais: concepções, representações e situações. In: Educação Matemática: epistemologia, didática e tecnologia. São Paulo: Editora da Física, p. 81-141, 2018.

SOUZA, Joamir. Matemática: realidade e tecnologia. São Paulo: FTD, 2018.

VALENTE, Wagner. A matemática do ensino e o ensino de matemática: as frações nos primeiros anos escolares, segunda metade do século XIX. Historia de la Educación, v. 39, n. 5, 2020.

VELOSO, Lázaro Manoel; LANDIM, Evanilson. Estudo da produção do conhecimento acerca de fração, número fracionário e número racional nos anos finais do Ensino Fundamental. Educação Matemática Pesquisa, v. 21, n. 5, p. 555-565, 2019.

Published

2025-08-03

How to Cite

A Systematic Review on Learning the Different Meanings of the Concept of Fraction. (2025). Educação Matemática Em Revista, 30(88), 1-18. https://doi.org/10.37001/emr.v30i88.4256