Teaching Mathematics to Deaf Students: a systematic review of the literature

Authors

10.37001/emr.v30i87.3958

Keywords:

Mathematics Education, Mathematics teaching, Deafness, Inclusion, Teaching practices

Abstract

This article presents the results of a master’s research project of a qualitative nature, based on the methodological foundations of a Systematic Literature Review and Content Analysis. The corpus consists of articles published between 2018 and 2022 in Qualis A journals available in the CAPES Journal Portal. The research aimed to answer the following question: “What does the literature reveal about the teaching of Mathematics to deaf students, and how can it be made more inclusive?” The data analysis led to the development of six thematic categories that revealed gaps in teacher training and inclusive pedagogical practices that value Brazilian Sign Language (Libras), the importance of visual resources, and the specificities of Deaf Culture. The study also pointed out the scarcity of mathematical vocabulary in Libras and the urgent need to disseminate bilingual education and SignWriting. This study aims to contribute to the field of Mathematics Education by offering theoretical and practical insights that can guide teachers and institutions in promoting more accessible and equitable teaching for deaf students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Tradução Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. Edição 70 São Paulo, 2011.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial (SEESP). Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília: MEC/SEESP, 2008.

BORGES, Fabio Alexandre; NOGUEIRA, Clélia Maria Ignatius. Um panorama da inclusão de estudantes surdos nas aulas de matemática. In: NOGUEIRA, Clélia Maria Ignatius (org.). Surdez, inclusão e matemática. Curitiba, PR: Editora CRV, 2013.

CAPES. Portal de Periódicos da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Disponível em: https://www-periodicos-capes-gov br.ezl.periodicos.capes.gov.br/index.php/sobre/quem-somos.html. Acesso em: 22 dez. 2022.

D’AMBROSIO, Ubiratan. Educação matemática: da teoria à prática. 17. ed. São Paulo, SP: Editora Papirus, 2009.

GALVÃO, Maria Cristiane Barbosa; RICARTE, Ivan Luiz Marques. REVISÃO SISTEMÁTICA DA LITERATURA: CONCEITUAÇÃO, PRODUÇÃO E PUBLICAÇÃO. Logeion: Filosofia da Informação, Rio de Janeiro, RJ, v. 6, n. 1, p. 57–73, 2019. DOI: 10.21728/logeion.2019v6n1.p57-73. Disponível em: https://revista.ibict.br/fiinf/article/view/4835. Acesso em: 14 jun. 2022.

GATTI, Bernardete. Angelina. A construção da pesquisa em educação no Brasil. 3. ed. Brasília: Liber Livro Editora, 2010.

GUIMARÃES, Tainara da Silva; MARIANI, Rita de Cássia Pistóia. Um estudo sobre interpretações e representações de números racionais em uma escola pública de educação de surdos em Santa Maria/RS. Jornal Internacional de Estudos em Educação Matemática, v. 14, n. 2, p. 229, 2021.

MANTOAN, Maria Teresa Eglér. Inclusão escolar: o que é? por quê? como fazer? São Paulo: Moderna, 2003.

NERVIS, Jonis Jecks; SACHS, Juliane Priscila Diniz. Análise de conteúdo em pesquisas qualitativas: um exemplo de aplicação para os campos da educação e do ensino. In: RUCKSTADTER, Vanessa Campos Mariano; MARTIN, George Francisco Santiago. Pesquisa em educação básica e formação docente: fundamentos e procedimentos metodológicos. Jacarezinho: Editora da Uenp, 2022. p. 130-158.

NOGUEIRA, Clélia Maria Ignatius; BORGES, Fábio Alexandre. Uma análise das aulas de matemática para alunos surdos inclusos em uma turma do 9º ano do Ensino Fundamental. Revista Educação e Linguagens, 2020, p. 99–118.

NOGUEIRA, Clélia Maria Ignatius; SOARES, Beatriz Ignatius Nogueira. A influência da forma de apresentação dos enunciados no desempenho de alunos surdos na resolução de problemas de estruturas aditivas. Educação Matemática Pesquisa, v. 21, n. 5, p. 110–120, 2019.

PINHEIRO, Rodrigo Carlos; ROSA, Milton. Contribuições da Tecnocracia e da Etnomatemática para a Promoção da Educação Financeira de Estudantes Surdos. Abakós, v. 7, n. 2, p. 45–59, 2019.

Published

2025-06-16

How to Cite

Teaching Mathematics to Deaf Students: a systematic review of the literature. (2025). Educação Matemática Em Revista, 30(87), 1-16. https://doi.org/10.37001/emr.v30i87.3958