Conceptions of Mathematical Literacy and Financial Education among Future Teachers of Mathematics and Pedagogy Programs
Keywords:
Mathematical literacy, Financial literacy, Conceptions, Future teachersAbstract
This text aims to present the conceptions of future teachers from Mathematics and Pedagogy programs at the Regional University of Cariri (URCA) regarding Mathematical and Financial Literacy, concepts underlying ideological literacy. To this end, we developed an online questionnaire using the Google Forms tool, consisting of 30 open questions — open-ended, closed-ended, and multiple-choice — about Financial Mathematics, Financial Education and Mathematical and Financial Literacy. The questionnaire collected responses from 78 students, 43 from the Mathematics program and 35 from the Pedagogy program, which were categorized and analyzed based on the principles of content analysis. We found that the conceptions of future teachers are, for the most part, formed by characteristics of the concept of autonomous literacy, which emphasizes the acquisition of reading and writing skills detached from the contextual reality of individuals engaged in learning Mathematics and Financial Mathematics. However, some conceptions exhibited characteristics of ideological literacy, demonstrating concern for critically and reflectively contextualizing concepts to promote social justice, both in teaching practices and in society as a whole.
Downloads
References
BARDIN L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.
BOGDAN, R.. BIKLEN, S. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Trad. de João Alvarez, Sara Bahia dos Santos e Telmo Mourinho Baptista. Porto: Porto Editora, 1994.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular – Educação é a Base. Brasília: MEC, 2018.
CURY, Helena Noronha. Concepções e crenças dos professores de matemática: pesquisas realizadas e significado dos termos utilizados. Bolema, Rio Claro, v. 12, n. 13, 1999. Disponível em: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/ 10640. Acesso em: 04 jun. 2022.
GOMES, Luanna P. da S.; NORONHA, Claudianny A. Letramento matemático: introdução ao trabalho em sala de aula. Belém: SBEM-PA, 2015.
MORAES, F. Ronald F. Letramento em educação financeira: o trabalho coletivo de futuros professores de matemática. 2024. 224f. Tese (doutorado) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Centro de Ciências Exatas e da Terra, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática. Natal, RN, 2024. Disponível em: https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/60657. Acesso em: 21 fev 2025.
OECD. PISA 2018 Assessment and Analytical Framework. OCDE Publishing, Paris. 2019. Acesso em: 08 fev. 2025. DOI: https://doi.org/10.1787/a1fad77c-en.
SENA, Franco. D. L. Educação financeira e estatística: estudo de estruturas de letramento e pensamento. 2017. 114f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2017.
STREET, Brian V. Eventos de letramento e práticas de letramento: teoria e prática nos Novos Estudos de Letramento. In: MAGALHÃES, Izabel. (Org.) Discursos e práticas de letramento: pesquisa etnográfica e formação de professores. Campinas: Mercado de Letras, 2012. (Coleção Letramento, Educação e Sociedade).
STREET, Brian V. Letramentos sociais: abordagens críticas do letramento no desenvolvimento, na etnografia e na educação. 1 ed., 2. reimp. São Paulo: Parábola, 2018.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.