LEM/UFPA extension actions in the training of mathematics teachers in Salinópolis (PA)
Keywords:
Mathematics Teaching Laboratory, Extensionist Actions, Initial and continuing teacher trainingAbstract
This paper presents an experience report on the implementation of the 1st Training Cycle for Elementary School Mathematics Teachers in Salinópolis, designed and implemented by the Mathematics Teaching Laboratory (LEM) of UFPA (Salinópolis/PA university campus). This event was an important extension action of the LEM in the municipality and in other municipalities located in the northeast region of the state of Pará (Brazil). The event had 130 registered participants, including elementary school teachers, higher education professors and students of the mathematics degree course at UFPA Salinópolis. The program included multiple activities, such as round table, panel, lectures, mini-courses and exhibition of mathematical games, which allowed mathematics teachers at different stages of training to reflect on the teaching and learning of mathematics, in addition to allowing them to share experiences arising from their teaching profession.
Downloads
References
LOPES, Jairo de A.; ARAÚJO, Elizabeth A. O laboratório de ensino de matemática: implicações na formação de professores. Zetetiké, Campinas, v. 15, n. 27, p. 57-69, jan./jun. 2007.
MESSIAS, Maria Alice de Vasconcelos Feio. Um olhar sobre estágios e práticas como componentes na formação inicial do professor de matemática. Revista Interdisciplinar em Ensino de Ciências e Matemática, [S. l.], v. 3, n. 1, p. e23008, 2023. DOI: 10.20873/riecim.v3i1.17513. Disponível em: https://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/RIEcim/article/view/17513. Acesso em: 17 maio. 2025.
NUNES, A.L. de P. F.; SILVA, M.B.C. A Extensão Universitária no Ensino Superior e a sociedade Maria Batista da Cruz Silva. Mal-Estar e Sociedade, Ano IV, v. 7, n. 7, p. 119-133, 2011.
PINTO, Nayara Katherine Duarte; CONTI, Keli Cristina. Percepções de licenciandos em matemática sobre o uso do laboratório de ensino de matemática na formação de professores. Revista Paranaense de Educação Matemática, [S. l.], v. 9, n. 19, p. 484–508, 2020. DOI: 10.33871/22385800.2020.9.19.484-508. Disponível em: https://periodicos.unespar.edu.br/rpem/article/view/6213 . Acesso em: 22 jul. 2024.
SANTOS, José Adenilson Vilar dos; CUNHA, Douglas da Silva. O uso do laboratório no ensino da Matemática: Desafios e possibilidades encontradas pelos professores em suas práticas pedagógicas. Revista Educação Pública, v. 21, nº 41, 16 de novembro de 2021.
STROMBERG, A.; BALDANI, M. H.; MINÉM J.C.; RIBEIRO, A. E. A contribuição das ações extensionistas do projeto Rondon na formação do estudante de odontologia. Conexão, v. 16, p. 01 – 12, 2020.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.