A study on digital games for teaching fractions in Elementary School
Keywords:
Basic Education, Mathematics, TecnologyAbstract
Basic Education students still have many difficulties in relation to Fractions. Several studies indicate that these difficulties may be related to the way the content is taught, the teaching methods and the teaching resources used. In this sense, digital games emerge as a promising alternative, which has a lot to contribute to the teaching and learning process of this mathematical topic. Thus, this study aimed to investigate digital games that can be used in the teaching and learning process of Fractions in the final years of Elementary School and analyze them according to the Base Nacional Comum Curricular (BNCC). The research was carried out on the ‘Coquinhos: educational games’ platform and for the analysis of the seventeen digital games found, a documentary approach, of a qualitative nature, was adopted. As a result, it was observed that while most games are accessible and engaging, there is a dearth of games specifically aimed at teenage audiences.
Downloads
References
ALEXANDRE, V.de O. O conceito de fração e seus significados: um estudo de caso para identificar as dificuldades na aprendizagem dos alunos do 7° ano do ensino fundamental. 2022. 53 f. TCC (Licenciatura em Matemática), Universidade Federal Da Paraíba, Rio Tinto, PB, 2022. Disponível em: https://repositorio.ufpb.br /jspui/handle/123456789/27794. Acesso em 29 dez. 2023.
BARROS, V. L. S. O Ensino de Matemática através do uso dos Jogos Digitais. Educação Matemática em pesquisa: perspectivas e tendências. São Paulo, v. 1, p. 529-536. Disponível em: https://downloads.editoracientifica.org/articles/201102095. pdf. Acesso em 15 dez. 2023.
BATISTA, J. de M.; MIRANDA, P. R. de. Os Jogos no Processo de Ensino-Aprendizagem de Frações . TANGRAM - Revista de Educação Matemática, v. 7, n. 1, p. 85–104, 2024. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/tangram/article/view/17595. Acesso em: 24 ago. 2024.
BERTONI, N. E. Educação e linguagem matemática IV: Frações e números fracionários. Brasília: Universidade de Brasília, 2009. Disponível em: http://www. sbembrasil.org.br/files/fracoes.pdf. Acesso em 20 dez. 2023.
BORBA, M. de C.; SILVA, R. S. S. da; GADANIDIS, G. Fases das tecnologias digitais em Educação Matemática: Sala de aula e internet em movimento. São Paulo: Autêntica, 2015.
BORGES, J. R. A.; OLIVEIRA, G. S.; BORGES, T. D. F. F.; SAAD; N. Dos S. Jogos digitais no ensino de matemática e o desenvolvimento de competências. Revista Valore, Volta Redonda, RJ, v. 6, p. 99-111, 2021. Disponível em: https://revistavalore.emnuvens.com.br /valore/article/view/1039. Acesso em: 19 dez. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.
CAMPOS, T. M. M.; MAGINA, S.; NUNES, T. O professor polivalente e a fração: conceitos e estratégias de ensino. Educação Matemática Pesquisa. São Paulo, v. 8, n. 1, p. 125-136, 2006. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/emp/article/ view/545. Acesso em 28 dez. 2023.
DRUZIAN, M. E. B. Jogos como recurso didático no ensino-aprendizagem de frações. VYDIA, v. 27 n. 1, p. 67-78, jan./jun. 2007. Disponível em: https://periodicos.ufn.edu.br /index.php/VIDYA/article/view/350. Acesso em: 15 dez. 2023.
FIORENTINI, D., MIORIM, M. A. Uma Reflexão sobre o Uso de Materiais Concretos e Jogos no Ensino da Matemática. Boletim SBEM-SP. São Paulo, ano 4, n.7, p. 5-10, jul./ago. 1990. Disponível em: https://www.cascavel.pr.gov.br/arquivos/14062012_curso_47_e_51_-_matematica_-_emersom_rolkouski_-_texto_1.pdf. Acesso em: 05 jan. 2024.
GRANDO, R. C. O conhecimento matemático e o uso de jogos na sala de aula. 2000. 239 f. Tese (Doutorado em Educação), Universidade Estadual De Campinas, Campinas, SP, 2000. Disponível em: http://matpraticas.pbworks.com/w/file/fetch/124818583/tese_grando(1) .pdf. Acesso em 10 dez. 2023.
HUIZINGA, J. Homo Ludens. 4 ed. São Paulo: Editora Perspectiva, 2000.
KISHIMOTO, T. M. (Org.). Jogo, Brinquedo, Brincadeira e a Educação. 14 ed. São Paulo: Cortez, 2011.
LIMA JUNIOR, E. B.; OLIVEIRA, G. S. de; Santos, A. C. O. dos; SCHNEKENBER, G. F. Análise documental como percurso metodológico na pesquisa qualitativa. Cadernos da FUCAMP, Campinas, SP, v. 20, n. 44, p.36-51, 2021. Disponível em: https://www.revistas.fucamp.edu.br/index.php/cadernos/article/view/2356. Acesso em 16 jan. 2024.
LOPES, A. J. O que nossos alunos podem estar deixando de aprender sobre frações, quando tentamos lhes ensinar frações. Bolema - Boletim de Educação Matemática, v. 21, n. 31, p. 1-22, 2008. Disponível em: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema /article/view/2102. Acesso em: 12 dez. 2023.
MAGINA, S.; CAMPOS, T. A fração nas perspectivas do professor e do aluno dos dois primeiros ciclos do ensino fundamental. Bolema - Boletim de Educação Matemática, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, v. 21, n. 31, p. 23–40, 2008. Disponível em: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/2104. Acesso em: 28 dez. 20223.
NUNES, T.; BRYANT, P. Crianças fazendo Matemática. Porto Alegre, Artes Médicas, 1997.
QUARTIERI, M. T.; GIONGO, I. M.; REHFELDT, M. J. H. Problematizando o ensino de frações com um grupo de professores do ensino fundamental. Revista Linhas, Florianópolis, v. 21, n. 45, p. 381 - 403, jan./abr. 2020. Disponível em: https://www. periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/12382. Acesso em: 10 jan. 2024.
RIBEIRO, I. E. C. Uma proposta didática com a utilização de jogos, materiais manipulativos e contextualização visando o ensino-aprendizagem de frações. 2019. 198 f. Dissertação (Mestrado em Matemática) – Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro, Campo dos Goytacazes, RJ, 2019. Disponível em: https://uenf.br/posgraduacao/matematica/wp-content/uploads/sites/14/2020/02/170460732 _ISABELA_ESTEPHANELI_CORTY_ RIBEIRO.pdf. Acesso em: 18 jan. 2024.
SANTOS, R. dos; FONSECA, S. S. da. Dificuldades dos alunos do 7º ano do Ensino Fundamental em aprender Fração. RIS - Revista Insignare Scientia, Alagoas, vol. 2, n. 1, jan./ abr. 2019. Disponível em: https://sumarios.org/artigo/dificuldades-dos-alunos-do-7%C2%BA-ano-do-ensino-fundamental-em-aprender-fra%C3%A7%C3% A3o. Acesso em 22 dez. 2023.
SMOLE, K. S., DINIZ, M. I.; MILANI, E. Cadernos do Mathema: Jogos de matemática de 6º a 9º ano. Porto Alegre, RS: Artmed, 2007. v. 2.
TOLOMEI, B. V. A gamificação como estratégia de engajamento e motivação na educação. EAD em foco, v. 7, n. 2, 2017. Disponível em: https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/ Revista/article/view/440. Acesso em: 06 abr. 2024.
VICTAL, E. R. N; PEREIRA JUNIOR, Heraclito Amancio; RIOS, Patricia Teodoro Gaudio; MENEZES, Crediné Silva de. Aprendendo sobre o uso de Jogos Digitais na Educação. Anais... Workshop de Informática na Escola, n.21, 2015. Disponível em: https://sol.sbc.org.br /index.php/wie/article/view/16543. Acesso em 20 dez. 2023.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.