Discussions on the initial training of teachers who teach Mathematics in Ceará: reflecting on the IV FPMat-CE

Authors

10.37001/emr.v30i86.4491

Keywords:

Mathematical Education., Initial Training, Ceará, SBEM, Teacher Training.

Abstract

This paper aims to reflect on the discussions held within the scope of the IV FPMat-CE, presenting an overview of the debate on the initial training of teachers who teach Mathematics in Ceará. To this end, we used a theoretical essay fostered from the issues discussed in this event and based on the literature in Education and Mathematics Education. As a result, we point out that topics of interest are professional teaching knowledge, the formative practice of trainers and public curricular policies, as well as the performance in Mathematics Education in Pedagogy courses; in addition, there is a lack of discussions regarding the training of indigenous, quilombola and rural mathematics educators, and, consequently, the need to foster and expand this debate.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BALL, D. L.; THAMES, M. H.; PHELPS, G. Content Knowledge for Teaching: What Makes It Special? Journal of Teacher Education, v. 59, n. 5, p. 389-407, nov. 2008. Disponível em: https://doi.org/10.1177/0022487108324554. Acesso em: 13 mar. 2019.

BANDEIRA, F. A.; GONÇALVES, P. G. F. (Org.). Etnomatemática e conhecimentos de grupos socioculturais do Nordeste: proposições para a sala de aula. Iguatu, CE: Quipá Editora, 2022.

BARRETO, M. C. et al. Constituição de Grupo de Pesquisa em Formação de Professores de Matemática: reflexões acerca do Grupo Matemática e Ensino. No prelo.

CARRILLO-YAÑEZ, J. et al. The mathematics teacher’s specialised knowledge (MTSK) model. Research in Mathematics Education, v. 20, n. 3, p. 236-253, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.1080/14794802.2018.1479981. Acesso em: 10 dez. 2020.

CRISTOVÃO, E. M. et al. Ensaio sobre a formação matemática do futuro professor de Matemática pautada nos conhecimentos matemáticos próprios da docência. Espaço Plural, v. 19, n. 39, p. 86-108, 2023. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/espacoplural/article/view/33121. Acesso em: 20 abr. 2024.

CUNHA JUNIOR, H. Matemática inexistente nos territórios de maioria afrodescendente. In: OLIVEIRA, A. F. B. et al. (Org.). Matemática Inexistente nos Territórios de Maioria Afrodescendentes. Curritiba: Editora CRV, 2015, v. 1, p. 121-130.

FIORENTINI, D. A formação matemática e didático-pedagógica nas disciplinas da licenciatura em Matemática. Revista de Educação PUC-Campinas, Campinas (SP), n. 18, p. 107-117, jun. 2005. Disponível: https://periodicos.puc-campinas.edu.br/reveducacao/article/view/266. Acesso: 9 jan. 2024.

FREITAS, S. S. T.; LIMA, V. S.; PEREIRA, A. C. C. Educação Indígena: o futuro professor de Matemática atuando na disciplina de estágio. In: PEREIRA, A. C. C.; CEDRO, W. L. Educação Matemática: diferentes contextos, diferentes abordagens. Fortaleza: EdUECE, 2015.

LIMA, F. J.; GONÇALVES, B. Atuação pedagógica de professores em cursos de Licenciatura em Matemática: perspectivas e desafios para ensinar a docência. Revista Semiárido de Visu,[S. l.], v. 12, n. 2, p. 794-806, 2024. Disponível em: https://doi.org/10.31416/rsdv.v12i2.767. Acesso: 9 ago. 2024.

MELO, C. I. B. Constituição da identidade profissional de professores de Matemática sob a ótica dos formadores. 2021. 249 f. Dissertação (Mestrado Acadêmico ou Profissional em 2021) - Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, 2021. Disponível em: http://siduece.uece.br/siduece/trabalhoAcademicoPublico.jsf?id=99845. Acesso em: 9 ago. 2024.

MELO, C. I. B; SOUSA, A. C. G. O que revelam os trabalhos do I Encontro Cearense de Educação Matemática sobre tendências de pesquisa no âmbito da SBEM-CE? Educação Matemática em Revista, v. 28, n. 81, p. 1-15, 18 dez. 2023. Disponível em: https://doi.org/10.37001/emr.v28i81.3477. Acesso em: 9 ago. 2024.

MOREIRA, P. C.; DAVID, M. M. S. A formação matemática do professor: licenciatura e prática docente escolar. 2. ed. 2. reimp. Belo Horizonte, MG: Autêntica Editora, 2018.

MOREIRA, P. C.; FERREIRA, A. C. A formação matemática do professor da Educação Básica: das concepções historicamente dominantes às possibilidades alternativas atuais. Perspectivas da Educação Matemática, v. 14, n. 35, p. 1-30, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.46312/pem.v14i35.13262. Acesso em: 7 fev. 2024.

NÓVOA, A. Firmar a posição como professor, afirmar a profissão docente. Cadernos de Pesquisa, v. 47, n. 166, p. 1106–1133, out. 2017. Disponível em: https://doi.org/10.1590/198053144843. Acesso em: 2 fev. 2019.

OLIVEIRA, M. A. M.; ANDRADE, E. R. G. A formação do pedagogo para o ensino da matemática: avanços, desafios e perspectivas. Devir Educação, [S. l.], v. 5, n. 1, p. 4-23, 2021. Disponível em: https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/327. Acesso em: 9 ago. 2024.

SANTOS, J. N; ALBUQUERQUE, S. M. A Sociedade Brasileira de Educação Matemática: contando um pouco de história e analisando a trajetória da SBEM-CE. In: SANTOS, J. N. et al. (Org.). Educação Matemática tem no Ceará. Curitiba: CRV, 2021.

SANTOS, M. J. C. G-TERCOA: Uma década de formação e debate sobre a Educação Básica no Brasil. Revista Ensino em Debate, Fortaleza, v. 2, p. e2024002, 2024. Disponível em: https://revistarede.ifce.edu.br/ojs/index.php/rede/article/view/13. Acesso em: 9 ago. 2024.

SBEM [SOCIEDADE BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA]. Subsídios para a discussão de propostas para os cursos de licenciatura em Matemática: uma contribuição da Sociedade Brasileira de Educação Matemática. Brasília, DF: SBEM, 2003.

SOUSA, A. C. G. et al. A (re)constituição da identidade profissional de futuros professores de matemática no contexto da residência pedagógica. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 24, n. 4, p. 254-292, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.23925/1983-3156.2022v24i4p254-292. Acesso em: 9 ago. 2024.

SHULMAN, L. S. Those Who Understand: Knowledge Growth in Teaching. Educational Researcher, v. 15, n. 2, p. 4-14, feb. 1986. Disponível em http://www.jstor.org/stable/24636916. Acesso em: 13 mar. 2019.

ZAIDAN, S. et al. A licenciatura em matemática no Brasil em 2019: análises dos projetos dos cursos que se adequaram à Resolução CNE/CP 02/2015. Brasília, DF: SBEM, 2021.

Published

2025-03-27

Issue

Section

Fóruns Regionais de Formação Inicial de professores que ensinam Matemática

How to Cite

Discussions on the initial training of teachers who teach Mathematics in Ceará: reflecting on the IV FPMat-CE. (2025). Educação Matemática Em Revista, 30(86), 1-16. https://doi.org/10.37001/emr.v30i86.4491