Use of GeoGebra software to transform mathematics practices

Authors

10.37001/adzkx877

Keywords:

Educação Matemática, GeoGebra, Geometria, Ensino e Aprendizagem

Abstract

The integration of education with digital literacy is essential to preparing students for the challenges of the 21st century. It promotes not only the technical skills required for the job market but also fosters conscious and critical participation in a digital society. This approach encourages equity, innovation, and meaningful learning, empowering individuals to take advantage of contemporary opportunities. The update of the National Education Guidelines and Framework Law (LDB) reinforces the importance of incorporating this type of education into the school curriculum. In this context, the project was developed with four 9th-grade students from a public school in the city of Manaus, aiming to integrate the GeoGebra software into the teaching of Euclidean geometry in elementary education. Specific objectives were defined, such as: researching plane geometric shapes and their properties; handling digital resources (computers and cameras); identifying geometric shapes in urban architecture, especially in the historic center of Manaus; using GeoGebra to represent these shapes and calculate their areas; and presenting the results orally with the support of PowerPoint. The adopted methodology was project-based learning, involving hands-on activities focused on investigating geometric concepts present in urban architecture. The students planned visits, collected data, and presented their findings through two final products: the presentation of geometric concepts at the IV Amazon Mathematics Fair and the photographic exhibition Symbols and Geometry. The project demonstrated that integrating GeoGebra with digital literacy fostered dynamic and meaningful learning, connecting technology, mathematics, and regional culture. At the same time, it encouraged the appreciation of local heritage and developed essential skills for the future.

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Author Biographies

  • ANTONIO NETO, Secretaria de Estado de Educação/SEDUC, Manaus, Amazonas

    Possui graduação em Licenciatura Plena em Matemática pela Universidade Federal do Amazonas (2011); Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática (PPGECIM) pela Universidade Luterana do Brasil (2023) na área de Tecnologia Educacional ; Doutorando em Ensino de Ciências e Matemática (PPGECIM) na área de Tecnologia Educacional, na Universidade Luterana do Brasil. Atualmente é professor - Secretaria Estadual de Educação do Estado do Amazonas. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Tecnologia Educacional, atuando principalmente nos seguintes temas: modelagem, ponto de fermat, ponto minimizador, fermat-steiner e congruência de triângulo e Ambiente de Geometria Dinâmica.

  • Claudia Groenwald, Universidade Luterana do Brasil • Canoas, RS — Brasil e Universidade Franciscana - UFN

    Possui graduação em Matemática pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos, especialização em Matemática pela Universidade do Vale do Rio do Sinos (UNISINOS), doutorado em Ciências da Educação pela Universidade Pontifícia de Salamanca, Espanha, título reconhecido pela Universidade de São Paulo (USP). Pós-doutorado pela Universidade de La Laguna na Espanha. Atualmente é professora titular da Universidade Luterana do Brasil. Atua no curso de Matemática Licenciatura e como coordenadora do Programa de Pós Graduação em Ensino de Ciências e Matemática da ULBRA. Tem experiência na área de Matemática, com ênfase na formação de professores, atuando principalmente nos seguintes temas: Educação Matemática, Currículo de Matemática, Tecnologias da Informação e Comunicação, Formação Continuada e Ensino e Aprendizagem. É cofundadora da Rede de Educação Matemática da América Central e do Caribe (REDUMATE).Foi secretária do Comitê Interamericano de Educação Matemática (CIAEM), gestão 2019-2023. É Diretora Nacional da Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM), gestão 2022-2025. Pesquisadora Bolsa Produtividade do CNPq, nível 2.

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Acessada em: 06 jan. 2025.

Published

2025-09-30

Issue

Section

Relatos de Experiência

How to Cite

Use of GeoGebra software to transform mathematics practices. (2025). Educação Matemática Em Revista, 30(88), 1-15. https://doi.org/10.37001/adzkx877