Use of GeoGebra software to transform mathematics practices
Keywords:
Educação Matemática, GeoGebra, Geometria, Ensino e AprendizagemAbstract
The integration of education with digital literacy is essential to preparing students for the challenges of the 21st century. It promotes not only the technical skills required for the job market but also fosters conscious and critical participation in a digital society. This approach encourages equity, innovation, and meaningful learning, empowering individuals to take advantage of contemporary opportunities. The update of the National Education Guidelines and Framework Law (LDB) reinforces the importance of incorporating this type of education into the school curriculum. In this context, the project was developed with four 9th-grade students from a public school in the city of Manaus, aiming to integrate the GeoGebra software into the teaching of Euclidean geometry in elementary education. Specific objectives were defined, such as: researching plane geometric shapes and their properties; handling digital resources (computers and cameras); identifying geometric shapes in urban architecture, especially in the historic center of Manaus; using GeoGebra to represent these shapes and calculate their areas; and presenting the results orally with the support of PowerPoint. The adopted methodology was project-based learning, involving hands-on activities focused on investigating geometric concepts present in urban architecture. The students planned visits, collected data, and presented their findings through two final products: the presentation of geometric concepts at the IV Amazon Mathematics Fair and the photographic exhibition Symbols and Geometry. The project demonstrated that integrating GeoGebra with digital literacy fostered dynamic and meaningful learning, connecting technology, mathematics, and regional culture. At the same time, it encouraged the appreciation of local heritage and developed essential skills for the future.
Downloads
References
AMAZONAS. Secretaria de Estado de Educação. Proposta Curricular e Pedagógica Ensino Fundamental (PCP-EM). 2021. Disponível em: < https://www.sabermais.am.gov.br/pagina/gestao-do-curriculo >.
Acessado em: 06 jan. 2025.
BITTAR, Marilena. Possibilidades e dificuldades na incorporação do uso de softwares na aprendizagem da Matemática. Um estudo de caso: o software aplusix. In: III Seminário Internacional de Pesquisa em Educação Matemática (SIPEM), 2006, Águas de Lindoia. Anais... Águas de Lindoia: SBEM, 2006.
BORBA, Marcelo C.; PENTEADO, Miriam Godoy. Pesquisas em informática e Educação Matemática. Educação em Revista, n. 36, p. 239-253, 2002.
BORBA, Marcelo de Carvalho; PENTEADO, Miriam Godoy. Informática e Educação Matemática. Autêntica Editora, 2019.
BRASIL, Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC. 2017.
CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede. A era da informação: economia, sociedade e cultura. Volume 1. São Paulo: Paz e Terra, 2005.
COLL, Cesar; MARTÍ, Eduardo. La educación escolar ante lãs nuevas tecnologías de La información. In: Coll, C., Palacios, J. e Marchesi, A. (comps.) Desarrollo psicológico y educación. 2 ed. Psicología de La educación escolar, Madrid, Alianza, p.623-651, 2001.
DE CARVALHO BORBA, Marcelo; DA SILVA, Ricardo Scucuglia Rodrigues; GADANIDIS, George. Fases das tecnologias digitais em Educação Matemática: sala de aula e internet em movimento. Autêntica Editora, 2020.
D’AMBRÓSIO, Ubiratan. História da Matemática: Questões historiográficas e políticas e reflexos na Educação matemática. In: BICUDO, M.A.V (Org.). Pesquisa em Educação Matemática: Concepções e perspectivas (Seminários & Debates). 3. ed. São Paulo - SP: UNESP, 1999. p. 97-115.
HANNA, Gila. Proof as explanation in geometry. Focus on learning problems in mathematics, v. 20, p. 4-13, 1998.
HOMA, Agostinho Iaqchan Ryokiti; GROENWALD, Claudia Lisete Oliveira. As Tecnologias Digitais da Informação e Comunicação como um recurso didático no Currículo de Matemática. UNICIÊNCIA. Vol. 34, N° 2, pp. 153-170. Julio-Diciembre, 2020.
NCTM. Principles to actions: ensuring ma¬thematical sucess for all. Reston, VA: Natio¬nal Council of Teachers of Mathematics. 2014.
PERIUS, Ana Amélia Butzen. A tecnologia aliada ao ensino de matemática. 2012.
SACRISTÁN, Gimeno; GÓMEZ, AI Pérez. Compreender e transformar o ensino. Artmed Editora, 2007.
SILVA NETO, Antonio Moreira da. A EVOLUÇÃO DAS EXPLICAÇÕES MATEMÁTICAS DE ALUNOS EM AMBIENTE DE GEOMETRIA DINÂMICA: um estudo de caso no 8º ano do Ensino Fundamental. Orientador(a): Claudia Lisete Oliveira Groenwald. 201f. Dissertação (Mestrado). Universidade Luterana do Brasil. Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática. Canoas, RS. 2023 Disponível em: http://www.ppgecim.ulbra.br/teses/index.php/ppgecim/article/view/421
Acessada em: 06 jan. 2025.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.