Texts that circulated at the IX Forum Baiano of Mathematics Degrees

Authors

10.37001/emr.v30i86.4509

Keywords:

Texts, Teacher Training, Degree in Mathematics

Abstract

This article aims to analyze the texts that circulated in the working groups of the IX Baiano Forum for Mathematics Degrees, whose event took place in 2023 and was promoted by the Brazilian Society of Mathematics Education/Regional Bahia. At this event, simultaneously, each working group met to discuss a topic, prepare a written document that summarizes these discussions and socialize in a plenary session for the entire Bahian community. In this research, these documents written by each working group are considered texts. Following a qualitative approach and documentary analysis, the analysis, based on the theoretical and sociological perspective of Basil Bernstein, takes into account the results of research relating to the theme of each working group and the guiding document of SBEM Nacional. By carrying out detailed readings of the texts that circulated in each group, those highlighted by the participants were identified, which sometimes problematized general discussions that covered the group, and sometimes centralized certain discussions that regulated or associated the pedagogical recontextualizing field (universities and teacher training courses) with other fields. It is concluded, therefore, that, despite the Bahian community having managed to contemplate discussions relevant to each group or theme involved, other texts could be explored in depth in their future forums, in order to evaluate and advance in the field of teacher training, within the scope of Degrees in Mathematics.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVES-MAZZOTTI, A. J. O planejamento de pesquisas qualitativas em Educação. Revista Educação e Cultura Contemporânea, v. 20, p. 001-020, 2023.

ARAÚJO, P. C. O curso de Pedagogia/EaD no Oeste do Paraná: uma análise crítica de sua expansão (2005-2019). 2021. 185 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE), Cascavel, 2021.

BARBOSA, D. E. F.; SOARES, L. H. Concepções da profissionalidade na fase de consolidação da carreira docente em Matemática. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, São Paulo, v. 12, n. 6, p. 1–22, 2021.

BERNSTEIN, B. Class, Codes and Control, volume IV: the structuring of pedagogic discourse. London: Routledge, 1990. 235 p.

BERNSTEIN, B. Pedagogy, symbolic control and identify: theory, research, critique. Lanham: Rowman & Littlefield, 2000. 230 p.

BOFF, D. S.; BONATO, G. C. Os saberes para a docência em Matemática: o que dizem professores formadores? Revista Eletrônica de Educação Matemática (REVEMAT), Florianópolis, v. 18, p. 01-21, jan./dez., 2023.

CARRILLO, J.; CLIMENT, N.; CONTRERAS, L. C.; MUÑOZ-CATALÁN, M. C. Determining specialised knowledge for mathematics teaching. In: Proceedings of the CERME, 2013. p. 2985-2994.

COURA, F. C. F.; PASSOS, C. L. B. Como formadores de professores de matemática se tornam investigadores da docência. Educação em Revista, [S. l.], v. 38, 2022.

DAVID, M. M.; MOREIRA, P. C.; TOMAZ, V. S. Matemática escolar, matemática acadêmica e matemática do cotidiano: uma teia de relações sob investigação. Acta Scientiae, Canoas, v. 15, n. 1, p. 42-60, jan./abr. 2013.

FARIAS, L. M. S.; PIRES, M. A. L. M. SBEM – BA 25 anos: movimento, trajetória e memórias. Salvador: EDUFBA, 2015, 67p.

FERNANDES, E.; MATOS, J. F. Da Matemática à Matemática Escolar: Um percurso de Transformação. In: SEMINÁRIO DE INVESTIGAÇÃO EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 16. Actas [...]. Lisboa. APM, 2005.

FERREIRA, J. L. O saber profissional do professor que ensina matemática: pesquisas históricas e não históricas. In: LIMA, E. B.; FORTALEZA, F. J. S.; LANDO, J. C. (org.). O saber profissional: história e perspectivas atuais do ensino de matemática nos primeiros anos escolares. São Paulo: Livraria da Física, 2022. p. 81-115.

FIORENTINI, D.; LORENZATO, S. Investigação em educação matemática: percursos teóricos e metodológicos. Campinas: Autores Associados, 2006. 226 p.

JARDIM, V. B. F.; AGUIAR, M.; RIBEIRO, A. J. Professional learning tasks and mathematical knowledge involving the algebraic structure of Groups: an experience in the degree in Mathematics teaching. Revista Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, v. 13, n. 4, p. 1-21, 1 set. 2023.

JOHANN, C. A. H.; LIMA, J. R. Pibid e Residência Pedagógica e seus impactos na formação docente: percepção de coordenadores institucionais. Revista Linhas, Florianópolis, v. 24, n. 56, p. 12-31, set./dez. 2023.

LERMAN, S. The Social Turn in Mathematics Education Research. In: BOALER, J. (ed.). Multiple Perspectives on Mathematics Teaching and Learning, London: Ablex Publishing, p. 19-44, 2000.

LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 2013.

MELLO, D. E.; ARRAIS, L. F. L. Os programas PIBID e residência pedagógica: em discussão a formação do professor da educação básica. Interfaces da Educação, [S. l.], v. 12, n. 35, p. 506–531, 2021.

NACARATO, A. M.; MENGALI, B. L. S.; PASSOS, C. L. B. A Matemática nos anos iniciais do Ensino Fundamental: tecendo fios do ensinar e do aprender. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.

OLIVEIRA, M. A. M.; ANDRADE, E. R. G. A formação do pedagogo para o ensino da matemática: avanços, desafios e perspectivas. Devir Educação, [S. l.], v. 5, n. 1, p. 4–23, 2021.

PAULA, E. F. de; CYRINO, M. C. C. T. Identidade profissional de professores que ensinam matemática: Elementos e ações para a construção de uma proposta para futuras investigações. Pro-Posições, v. 32, p. e20180109, 2021.

PASSOS, C. L. B.; LEANDRO, E. G. Perfil profissional e acadêmico de formadores de professores que atuam nas Licenciaturas em Matemática e em Pedagogia. Revista de Educação Matemática, [s. l.], v. 20, n. Edição Especial, p. e023091, 2023.

PIMENTA, S. G.; LIMA, S. L. Estágios supervisionados e o Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência: duas faces da mesma moeda? Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 24, p. 1-20, 2019.

STAMBERG, C. S.; NEHRING, C. M. As influências do professor formador e o saber específico na escolha pela docência em Matemática (The influences of the training teacher and the specific knowledge in the choice of Math teaching). Revista Eletrônica de Educação, [S. l.], v. 12, n. 2, p. 345-360, 2018.

ROWLAND, T.; TURNER, F. Who owns a theory? The democratic evolution of the Knowledge Quartet. In: KAUR, B.; HO, W. K.; TOH, T.L.; CHOY, B.H. (org.). Proceedings of the 41st Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, 4, p. 105-112, 2017.

Published

2025-03-27

Issue

Section

Fóruns Regionais de Formação Inicial de professores que ensinam Matemática

How to Cite

Texts that circulated at the IX Forum Baiano of Mathematics Degrees. (2025). Educação Matemática Em Revista, 30(86), 1-19. https://doi.org/10.37001/emr.v30i86.4509