Is the mathematics education a problem for the school or is the school a problem for the mathematics education?
Palavras-chave:
School Mathematics Education, Situated Learning, Ludwig Wittgenstein, Jean LaveResumo
The purpose of this article is to bring school mathematics education to the Wittgensteinian “therapeutic divan”. School mathematics education is depicted as a “disease” that cannot receive a “democratic cure” in light of liberal-meritocratic projects that conceive of school as a preparatory cultural detour to a supposedly qualified insertion into social and professional lives. The recommended therapy is based upon a dialogue between Wittgenstein’s unsystematic, aphoristic-therapeutic, postepistemological views on language, meaning, mathematics, and learning, and Jean Lave’s research on cognition and situated learning.
Downloads
Referências
Borges, A. C. (2002). Topografia aplicada à engenharia civil. Vol 1. São Paulo: Edgard Blücher.
Charlot, B. (1986). A mistificação pedagógica. Rio de Janeiro: Zahar.
Cohen, P. C. (1982). A Calculating People: the spread of numeracy in early America. Chicago: University of Chicago Press.
Collins, H.; kusch, M. (2010). A forma das ações: o que humanos e máquinas podem fazer. Belo Horizonte (MG): Fabrefactum.
Farias, K. S. C. S. (2014). Práticas mobilizadoras de cultura aritmética na formação de professores da Escola Normal da ProvÃncia do Rio de Janeiro (1868-1889): ouvindo fantasmas imperiais. Campinas (SP): Tese de Doutorado. FE-UNICAMP.
Freitas, L. M. (2007). Um diálogo entre pragmatismo e direito: contribuições do pragmatismo para discussão da ideologia na magistratura. (2007). Cognitio-Estudos: Revista de Filosofia, 4(1), 10-19.
Gebauer, G. (2013). O pensamento antropológico de Wittgenstein. São Paulo: Edições Loyola JesuÃtas.
Gottschalk, C. M. C. (2004). A natureza do conhecimento matemático sob a perspectiva de Wittgenstein. Cadernos de História e Filosofia da Ciência, 14(1), 1-32.
Gottschalk, C. M. C. (2007). Três concepções de significado na Matemática: Bloor, Granger e Wittgenstein. In: Moreno, A. R. (Org.). Wittgenstein: aspectos pragmáticos. Coleção CLE, v. 49, 95-133.
Hanfling, O. (2003). Wittgenstein and the Human Form of Life. London and New York: Routledge.
Lave, J. (1996). A selvageria da mente domesticada. Revista CrÃtica de Ciências Sociais, n. 46.
Lave, J. (2003). Cognition in Pratice: Mind, Mathematics and culture in everyday life. Cambridge: Cambridge University Press.
Lave, Jean; Chaiklin, S. (Eds.). (2006). Understanding practice: perspectives on activity and context. New York: Cambridge University Press.
Lichtemberg, G. C. (1966) Aphorismes. Préface de André Breton. Introduction e traduction de Marthe Robert. Éditeur: Jean Jacques Pauvert. Imprimé en Hollande.
Lins, R. & Gimenes, J. (1997). Perspectivas em Aritmética e Ãlgebra para o Século XXI. Campinas: Papirus.
Lins, R. (1994). O Modelo Teórico dos Campos Semânticos. Dynamis, 27(2), 29-39.
MEC/INEP. (2000). ENEM – Exame Nacional de Ensino Médio: Relatório Final 1999. BrasÃlia: INEP.
Miguel, A.; Mendes, I. A. (2010). Mobilizing histories in mathematics teacher education: memories, social practices, and discursive games. ZDM - The International Journal on Mathematics Education, 42(3-4), 381-392.
Miguel, A.; Vilela, D. S.; Moura, A. R. L. (2010). Desconstruindo a matemática escolar sob uma perspectiva pós-metafÃsica de educação. Zetetiké, número temático, v. 18, 129-206.
Miguel, A.; Vilela, D. S.; Moura, A. R. L. (2012). Problematização indisciplinar de uma prática cultural numa perspectiva wittgensteiniana. Revista Reflexão e Ação. 20(2), 1-26.
Moita Lopes, L. P. (Org.). (2006). Por uma LingüÃstica aplicada INdisciplinar. São Paulo: Parábola.
Rorty, R. (1994). A filosofia e o espelho da natureza. Rio de Janeiro: Relume-Dumará, 1994.
Rorty, R. Wittgenstein e a virada linguÃstica. Trad. Paulo Ghiraldelli Jr. CEFA: Centro de Estudos em Filosofia Americana, s/d.
Salles, J. C. P. S. (2005). Filosofia e terapia em Wittgenstein. Analytica, 9(2), 88-112.
Schatzki, T. R. (1996). Social practices: a Wittgensteinian approach to human activity and the social. New York: Cambridge University Press.
Schatzki, T. R. (2001). Practice mind-ed orders. In: Schatzki; Knorr-Cetina; von Savigny (Eds.). The practice turn in contemporary theory, 50-63. London, New York: Routledge.
Shanker, S. G. (1987). Wittgenstein and the turning-point in the Philosophy of Mathematics. New York: State University.
Sontag, S. (1966). Against interpretation and other essays. New York: Picador.
Taylor, S. (2000). Hans Bellmer: the anatomy of anxiety. London: The MIT Press.
Vilela, D. S. (2013). Usos e jogos de linguagem na matemática: diálogo entre Filosofia e Educação Matemática. São Paulo: Editora Livraria da FÃsica.
Walkerdine, V. (2004). Diferença, cognição e educação matemática. In Knijnik, G.; Wanderer, F.; Oliveira C. J. (Eds.), Etnomatemática, CurrÃculo e Formação de Professores. Santa Cruz do Sul: EDUNISC.
Wittgenstein, L. (1961). Notebooks, 1914-1916. Oxford: Blackwell.
Wittgenstein, L. (1962). The blue and brown books. Second Edition. Oxford UK & Cambridge USA: Blackwell Publishers Ltd.
Wittgenstein, L. (1967). Zettel. Traducción de Octavio Castro y Carlos Ulises Moulines. Prólogo explicativo de G.E.M. Anscombe y C.H. von Wright. Londres: Basil Blackwell.
Wittgenstein, L. (1969). On certainty. G. E. M. Anscombe; G. H. von Wright (Eds.). Oxford (UK): Blackwell Publishers.
Wittgenstein, L. (1976). Wittgenstein's lectures on the Foundations of Mathematics. Diamond, C. (Ed.). New York: Cornell University Press.
Wittgenstein, L. (1987). Observaciones sobre los fundamentos de la matemática. Versión de Isidoro Reguera. Madrid: Alianza Editorial.
Wittgenstein, L. (1992a). O livro azul. Lisboa: Edições 70.
Wittgenstein, L. (1992b). O livro castanho. Lisboa: Edições 70.
Wittgenstein, L. (1998a). Culture and value. G. H. von WRIGHT; NYMAN, Heikki (Eds.). Oxford (UK): Blackwell Publishers.
Wittgenstein, L. (1998b). Remarks on the foundation of Mathematics. G. H. von Wright; R. Rhees; G. E. M. Anscombe (Eds.). Oxford (UK): Blackwell Publishers.
Wittgenstein, L. (2009). Philosophische Untersuchungen / Philosophical investigations. Translated by G.E.M. Anscombe, P.M.S. Hacker, and Joachim Schulte. — Rev. 4th ed. / by P.M.S. Hacker and Joachim Schulte.UK: Wiley-Blackwell Publishing Ltd.
Downloads
Publicado
Edição
Seção
Licença

Este trabalho está licenciado sob uma licença Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.