The circulation of the teaching of drawing and ferdinand buisson’s and rui barbosa’s roles in the construction of national models (in the last decades of the 19th century)

Autores

Palavras-chave:

Circulation International, Teaching of Drawing, Ferdinand Buisson, Rui Barbosa, Universal Exhibitions

Resumo

The present paper aimed at analyzing the circulation of the teaching of drawing in the last decades of the nineteenth century, from the intellectual borrowings and exchanges made possible by the universal exhibitions and the teaching reports. The methodological intention was to understand the teaching of Drawing through the reading and appropriation carried out by the French intellectual pedagogue Ferdinand Buisson and by the Brazilian intellectual and reformer Rui Barbosa. Within an international perspective of the construction of modern school knowledge, we observed that the teaching of Drawing conquered a central role in these studies as an element of reference for these countries’ progress and modernization. Thus, this pedagogical knowledge expressed the expectations for a great educational renewal in the midst of a set of extremely important intellectual transformations and exchanges in the international teaching circuit and unparalleled school reforms.

Downloads

Os dados de download ainda não estão disponíveis.

Referências

Barbosa, R. (1946) Reforma do Ensino Primário e várias Instituições Complementares da Instrução Pública. Obras Completas de Rui Barbosa. Vol. X. 1883, tomo II. Rio de Janeiro: Ministério da Educação e Saúde.

Barbuy, H. (1996). O Brasil vai a Paris em 1889: um lugar na Exposição Universal. Anais do Museu Paulista. São Paulo, (pp.211-261).

Bastos, M. H. C. (2000) Ferdinand Buisson no Brasil – pistas, vestígios e sinais de suas ideias pedagógicas (1870-1900). Revista História da Educação. ASPHE/FaE/UFPel, Pelotas, (8), 79-109.

Buisson, F. (1875). L’instruction primaire à l’exposition universelle de Vienne en 1873. Paris: Nationale.

Carvalho, M. M. C. (2011). Pedagogia moderna, pedagogia da escola nova e modelo escolar paulista. In: Pintassilgo, J. (Org.), Modelos culturais, saberes pedagógicos, instituições educacionais (pp.185-212). São Paulo: EDUSP.

Chartier, R. (1990). A história cultural – entre práticas e representações. Lisboa: Difel; Rio de Janeiro: Bertrand Brasil S.A.

Johnson, P. B. (1977). Rui Barbosa e a reforma educacional: “as lições de coisasâ€. Rio de Janeiro: MEC/Fundação Casa Rui Barbosa.

Loeffel, L. (2013). La morale à l’école selon Ferdinand Buisson. Paris: Tallandier.

Lourenço Filho, L. (1956). A pedagogia de Rui Barbosa. São Paulo: Melhoramentos.

Matasci, D. (2015). L’école républicaine et l’étranger: une histoire internationale des reformes scolaires en France, 1870-1914. Lyon: ENS Éditions.

Mergnac et al. (2005). Les écoliers et leurs maîtres en France d’autrefois. Paris: Achives & Culture.

Mormul, N. M.; Machado, M. C. G. (2013). Rui Barbosa e a educação brasileira: os pareceres de 1882. Cadernos de História da Educação (UFU. Impresso), (12), 277-294.

Santos, P.C. (2013). Um olhar sobre as exposições universais. In: XXVII Simpósio Nacional de História – Conhecimento histórico e diálogo social, Natal – RN.

Schriewer, J. (2004). L’internationalisation des discours sur l’éducation: adoption d’une “idéologie mondiale†ou persistance du style de “réflexion systémique†spécifiquement nationale? Revue Française de Pédagogie, n.146, jan./fév./mar., 7-26.

Smith, C. S. (1945). Os livros norte-americanos no pensamento de Rui Barbosa. Rio de Janeiro: Imprensa Nacional.

Souza, F. F. (2010). Um estudo em tradução cultural no século XIX: Rui Barbosa e o ensino do desenho. Revista Espaço Acadêmico, (113), 91-101.

Souza, R. F. (2000). Inovação educacional no século XIX: a construção do currículo da escola primária no Brasil. Cadernos Cedes (UNICAMP), (51), 33-44.

Ubrich, G. (2014). La méthode intuitive de Ferdinand Buisson: histoire d’une méthode pédagogique oubliée. Paris: Harmattan.

Downloads

Publicado

01-07-2015

Edição

Seção

Artigos

Como Citar

Guimarães, M. D., & Valente, W. R. (2015). The circulation of the teaching of drawing and ferdinand buisson’s and rui barbosa’s roles in the construction of national models (in the last decades of the 19th century). Revista Internacional De Pesquisa Em Educação Matemática, 5(2), 131-144. https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/ripem/article/view/1186