Teaching arithmetic mean from the perspective of statistical literacy in the final years: Reflections with teachers

Autores

10.37001/ripem.v14i3.3702

Palavras-chave:

Média Aritmética, Letramento Estatístico, Ensino Fundamental: Anos Finais, Proposta de Ensino, Questões Críticas

Resumo

The article discusses the results of a master's research that aimed to analyse reflections with Mathematics teachers of the final years of Elementary School on possibilities of teaching the arithmetic mean from the perspective of Statistical Literacy. Data were obtained from two virtual Focus Group meetings in which some types of errors about arithmetic mean were problematized, theorized about Iddo Gal's Statistical Literacy model and teaching proposals about arithmetic mean were elaborated. Four Mathematics teachers from the final years who teach in schools in different municipalities in the state of Pernambuco participated in the group. The approaches developed by the professors involved possibilities of mobilizing dispositional elements in articulation with elements of knowledge about the arithmetic mean. The study emphasizes the importance of introducing instructional approaches regarding the arithmetic mean within the framework of Statistical Literacy, with an emphasis on addressing critical issues.

Downloads

Os dados de download ainda não estão disponíveis.

Referências

Alves, T. A. S.; Silva, A. F. G.; Amorim, M. E. & Pietropaolo, R. C. (2019). Professores explicitam seus saberes acerca das propriedades da média ao início de uma formação continuada. In: XIII Encontro Nacional de Educação Matemática, Cuiabá, Mato Grosso, Brasil.

Batanero, C. (2000). Significado y comprensión de las medidas de posición central. UNO: Revista de didática de las matemáticas, 25, 41-58.

Carvalho, L. M. T. L.; Carvalho, C. F. & Carvalho, R. N. (2021). Dados Estatísticos e Pandemia Covid-19: Reflexões Sobre Dimensões do Letramento Estatístico. In C. E. F. Monteiro & L. M. T. L. Carvalho (Org.). Temas emergentes em Letramento Estatístico. Editora Universitária.

Cazorla, I. M. (2004). Estatística ao alcance de todos. Encontro Nacional de Educação Matemática, 8, 1-11.

Cazorla, I. M.; Santana, E. R. S. & Utsumi, M. C. (2019). O campo conceitual da média aritmética: uma primeira aproximação. Revemat, 14, 1-21.

Costa Júnior, J. R.; Monteiro, C. E. F. & Cavalcante, N. I. S. (2021). Letramento estatístico: explorando dimensões críticas com licenciados em matemática. EDUFCG.

Coutinho, C. (2021). Letramento estatístico e letramento financeiro: uma reflexão sobre suas possíveis articulações. Revista Chilena de Educación Matemática, 13(1), 30-41.

Coutinho, S. & Teixeira, J. (2015). Letramento Financeiro: um diagnóstico de saberes docentes. Revista Eletrônica de Educação Matemática, 10(2).

Duquia, R. P. & Basto, J. L. D. (2006). Medidas de tendência central: onde a maior parte dos indivíduos se encontra? Scientia Medica, 16(4).

Eugênio, R. S. (2013). Explorações sobre a média no software TinkerPlots 2.0 por estudantes do Ensino Fundamental. [Dissertação Mestrado]. Universidade Federal de Pernambuco.

Ferreira, R. S.; Sarges, A. B. & Lacerda, A. G. (2019). O Ensino de Conceitos Estatísticos: uma proposta com o uso de planilha eletrônica a partir da análise do Índice de Massa Corporal. Revista de Ciência e Tecnologia, 5(9).

Gal, I. (2002). Adult statistical literacy: Meanings, components, responsibilities. International Statistical Review, 1(70), 1-25.

Gal, I. (2005). Exploring probability in school: Challenges for teaching and learning (pp. 39-63).

Gal, I. (2019). Understanding statistical literacy: About knowledge of contexts and models. In J. M. Contreras, M. M. Gea, M. M. López-Martín & E. Molina-Portillo (Eds.), Actas del Tercer Congreso Internacional Virtual de Educación Estadística. Universidad de Granada (UGR).

Gatti, B. A. (2005). Grupo Focal em Ciências Sociais e Humanas. Líber Livro Editora.

Giordano, C.; Lima, R. F. & Silva, A. W. (2021). Literacia estatística, probabilística e financeira: caminhos que se cruzam. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, 12(6), 1-26.

Lopes, C. E. (2012). A Educação Estocástica na Infância. Revista Eletrônica de Educação, 6(1), artigos.

Lopes, C. E. (2013). Educação Estatística no Curso de Licenciatura em Matemática. Bolema, 27(47), 901-915. Rio Claro - SP.

Macedo, R. C., Pietropaolo, R. C. & Carvalho, J. I. F. (2016). Um estudo sobre estatística na formação continuada de professores: experiência com a curva normal. In: XII Encontro Nacional de Educação Matemática, São Paulo, São Paulo, Brasil.

Ministério da Educação. (2018). Base Nacional Comum Curricular (BNCC). MEC.

Novaes, D. V. & Coutinho, C. Q. S. (2009). Estatística para Educação Profissional. Atlas.

Silva Júnior, A. V. (2018). Efeitos do ciclo investigativo PPDAC e das transformações de representações semióticas no desenvolvimento de conceitos estatísticos no ensino fundamental. [Dissertação Mestrado]. Universidade Estadual de Santa Cruz.

Strauss, S. & Bichler, E. (1988). The development of children’s concepts of the arithmetic average. Journal for Research in Mathematics Education, 19, 64-80.

Watson, J. (1997). Assessing statistical thinking using the media. In J. Garfield & I. Gal (Org.), The assessment challenge in statistics education (pp. 107-121). IOS Press.

Watson, J. & Callingham, R. (2020). Covid-19 and the need for statistical literacy. Australian Mathematics Education Journal, 2(2), 16-21.

Publicado

20-08-2024

Edição

Seção

Artigos

Como Citar

Rocha, W. M. S. da, Carvalho, L. M. T. L. de, & Eugênio, R. da S. (2024). Teaching arithmetic mean from the perspective of statistical literacy in the final years: Reflections with teachers . Revista Internacional De Pesquisa Em Educação Matemática, 14(3), 1-18. https://doi.org/10.37001/ripem.v14i3.3702