Building bridges between Mathematics Didactics and Inclusive Mathematics Education: the possibilities of T4TEL

Autores

10.37001/ripem.v14i5.3764

Palavras-chave:

Acesso ao Saber, Educação Matemática Inclusiva, Modelo T4TEL, Surdos, Variáveis Legitimantes das Diferenças

Resumo

This article aims to discuss access to knowledge by deaf and hearing students through tasks that legitimize their differences. To this end, it is based on two theories of Mathematics Didactics of Francophone influence: Vergnaud's Conceptual Fields Theory, for the deepening of studies regarding the mathematical knowledge studied, and Chevallard's Anthropological Theory of the Didactic, for the development of the investigation. It is conjectured that the T4TEL model is a possibility for deaf and hearing students to access mathematical knowledge in the same school space. The conclusions include that the T4TEL Model has proved to be efficient for research in the area of Inclusive Mathematics Education, since it considers the cognitive subject in the modeling of didactic variables. It also shows that the illustration variable has greater potential for deaf and hearing students to access knowledge.

Downloads

Os dados de download ainda não estão disponíveis.

Referências

Belo, T. de J. & Thiengo, E. R. (2018). Ressignificação do conceito de diagonais de um polígono convexo por estudantes surdos à luz dos mecanismos compensatórios. In VII SIPEM. Anais... Foz do Iguaçu.

Bosh, M. & Chevallard, Y. (1999). La sensibilité de l’activité mathématique aux ostensifs. Objet d’étude et problématique. Recherches en Didactique des Mathématiques, 19(1), 77-124.

Brasil. (1994). Declaração de Salamanca e linha de ação sobre necessidades educativas especiais. UNESCO.

Brasil, Ministério da Educação. (2000). Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos: Matemática. MEC-SEF.

Brasil, Ministério da Educação. (2018). Base Nacional Comum Curricular.

Chaachoua, H. & Bessot, A. (2018). A noção de variável no modelo Praxeológico. In S. A. Almouloud, L. M. S. Farias & A. Henriques (Orgs.), A teoria antropológica do didático: princípios e fundamentos (pp. 119-134). CRV.

Chevallard, Y. (1992). Concepts fondamentaux de la didactique: perspectives apportées par une approche anthropologique. Recherches en Didactique des Mathématiques, 12(1), 73-112.

Fernandes, S. H. A. A. & Healy, L. (2015). Cenários multimodais para uma Matemática Escolar Inclusiva: Dois exemplos da nossa pesquisa. In XIV CIAEM Conferencia Interamericana de Educación Matemática. Chiapas: Editora do CIAEM.

Gomes, M. C. (2010). Lugares e representações do outro: a surdez como diferença. CIIE/Livpsic.

Lorencini, P. B. M. (2019). Possibilidades inclusivas de uma sequência didática envolvendo representações gráficas da função afim (Dissertação de Mestrado). Universidade Estadual do Oeste do Paraná.

Nogueira, C. M. I. & Soares, B. I. N. (2019). A influência da forma de apresentação dos enunciados no desempenho de alunos surdos na resolução de problemas de estruturas aditivas. Educação Matemática Pesquisa, 21(5), 110-120.

Nogueira, C. M. I. (2020). Educação Matemática Inclusiva: do que, de quem e para quem fala? In A. M. Martensen, R. Kallef & P. C. Pereira (Orgs.), Educação Matemática: diferentes olhares e práticas (pp. 109-132). Appris.

Paraná. (2020). Currículo da Rede Estadual Paranaense.

Perrenoud, P. (2002). Pedagogia diferenciada: das intenções à ação. Artes Médicas.

Piaget, J. (1975). Psicologia e Pedagogia. Forense Universitária.

Piaget, J. (1980). Para onde vai a educação? José Olympio.

Pais, L. C. (2005). Didática da Matemática: uma análise da influência francesa (2ª ed.). Autêntica.

Rodrigues, D. (2006). Dez ideias (mal) feitas sobre a educação inclusiva. In D. Rodrigues (Org.), Inclusão e educação: doze olhares sobre a educação inclusiva (pp. 299-318). Summus.

Vergnaud, G. (2014). A criança, a matemática e a realidade: problemas do ensino da matemática na escola elementar. Ed. da UFPR.

Publicado

20-12-2024

Edição

Seção

Artigos

Como Citar

Morás, N. A. B., Nogueira, C. M. I., & Farias, L. M. S. . (2024). Building bridges between Mathematics Didactics and Inclusive Mathematics Education: the possibilities of T4TEL. Revista Internacional De Pesquisa Em Educação Matemática, 14(5), 1-19. https://doi.org/10.37001/ripem.v14i5.3764