“Let’s Travel” - A Proposal for a Game about Probability, for the Sixth Grade of Elementary School

Autores

10.37001/ripem.v14i3.3832

Palavras-chave:

Probabilidade, Demandas Cognitivas, Jogos, Ensino Fundamental

Resumo

This qualitative study has designed to examine how the game “Let’s travel” could help with the development of the following cognitive demands: understanding the principles of randomness, sample space and comparing probabilities. Twenty-eight students from the Sixth Grade of Elementary School participated in this research. The theoretical principles that this activity was based on were the curriculum guidelines, the use of games as a teaching method, the guiding principles of teaching and learning about probability and cognitive demand. We found that the majority of students were able to recognize the sample space and we could also see that they intuitively associated the idea of randomness with luck. We also found that most students could compare probabilities by analyzing the sample space, without making any calculations. Our analysis of the results showed that this game, with intervention and support from the teacher, was a valid way of helping the students develop the cognitive demands mentioned above.

Downloads

Os dados de download ainda não estão disponíveis.

Referências

Abreu, E. E. & Silva, E. L. (2023). A utilização de jogos como recurso didático no ensino de números racionais na representação fracionária. RIPEM – Revista Internacional De Pesquisa Em Educação Matemática, 13(2), 1-17.

Alsina, A. (2011). Desarrollo de competencias matemáticas con recursos lúdico manipulativos para niños y niñas de 6 a 12 años. Madrid: Narcea Ediciones.

Alsina, A. (2021). ¿Qué puede hacer el profesorado para mejorar la enseñanza de la Estadística y la Probabilidad? Recomendaciones esenciales desde el Enfoque de los Itinerarios de Enseñanza de las Matemáticas. Números: revista de didáctica de las matemáticas, 108(40). 49-74.

Alsina, A. & Vásquez, O. C. (2015). La enseñanza de la probabilidad en Educación Primaria: el currículo versus el libro de texto. In: Anais de XVII Jornadas sobre el Aprendizaje y la Enseñanza de las Matemáticas. (pp. 1-14). Cartagena, España.

Alsina, A. & Vásquez, O. C. (2016). De la competencia matemática a la alfabetización probabilística en el aula: elementos para su caracterización y desarrollo. UNIÓN – Revista Iberoamericana de Educación Matemática, 12(48), 41-58.

Alsina, A. & Vásquez, O. C. (2017). Hacia una enseñanza eficaz da estadística y la probabilidad en las primeras edades. Didáctica y Educación, 8(4), 199-212.

Australian Curriculum Assessment and Reporting Authority (ACARA). (2010). Australian Curriculum: Mathematics. Sidney.

Ballejo, C. C., Braga, E. R. & Gea, M. Magdalena. (2021). A probabilidade nos primeiros anos escolares: estudo comparativo dos currículos propostos pela Espanha e pelo Brasil a partir do NCTM. In: V Fórum Nacional sobre currículos de Matemática: Prática Educativas em Pesquisa e Educação Matemática (pp. 1-12). Canoas, RS, Brasil.

Ballejo, C. C., Braga, R. E. & Viali, L. (2021). Quem inicia a partida de futebol? Um estudo sobre a probabilidade no 6º ano do Ensino Fundamental. REVISEM – Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática, 6(1), 296–316.

Batanero, C. & Godino, Juan D. (2002). Estocástica y su Didáctica para Maestros. ReproDigital.

Batanero, C. (2005). Significados de la probabilidad en la educación secundaria. Relime – Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa, 8(3), 247-263.

Batanero, C. (2013). La comprensión de la probabilidad en los niños. ¿Qué podemos aprender de la investigación? In: J. A. Fernandes, P. F. Correia, M. H. Martinho & F. Viseu (Eds.). Atas do III Encontro de Probabilidades e Estatística na Escola (pp. 1-13). Braga: Centro de Investigação em Educação. Universidade do Minho.

Batanero, C., Chernoff, E. J., Engel, J., Lee, H. S. L. & Sánches, E. (2016). Research on teaching and learning probability. Hamburg: Springer Open.

Batanero, C. (2019). Treinta años de investigación en educación estocástica: Reflexiones y desafíos. In: J.M. Contreras, M. M. Gea, M. M. López-Martín & E. Molina-Portillo (Eds.). Actas del Tercer Congreso Internacional Virtual de Educación Estadística (pp. 1-15). Granada: Grupo FQM-126.

Batista, R. & Borba, R. E. de S. R. (2016). No jogo não é a moeda que diz, não é a gente que quer não: o que dizem crianças sobre a probabilidade. VIDYA, 36(2), 237–255.

Batista, R., Henriques, A. & Borba, R. E. S. R. (2021). Compreensões Probabilísticas de Crianças Brasileiras e Portuguesas Acerca de Justiça em Jogos. JIEEM – Jornal Internacional de Estudos em Educação Matemática, 14(1), 02-13.

Bogdan, R. C. & Biklen, S. K. (1994). Investigação qualitativa em Educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto.

Borovcnik, M. (2016). Probabilistic thinking and probability literacy in the context of risk. EMP – Educação Matemática Pesquisa, 18 (3), 1491-1516.

Brasil. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. (2018). Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC/SEF.

Bryant, P. & Nunes, T. (2012). Children’s understanding of probability: A literature review (full report). London: Nuffield Foundation.

Campos, T. M. M. & Carvalho, J. I. F. (2016). Probabilidade nos anos iniciais da educação básica: contribuições de um programa de ensino. Em Teia – Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana, 7(1), 1-18.

Cavalcante, J. L. (2018). A dimensão cognitiva na Teoria Antropológica do Didático: reflexão teórico-crítica no ensino de Probabilidade na licenciatura em matemática. 2018. 483f. Tese (Doutorado). Universidade Federal Rural de Pernambuco, Recife, PE.

Cavalcante, J. L., Lima, A. P. A. B., & Andrade, V. L. V. X. (2021). O ensino de probabilidade na licenciatura em matemática: considerações para um modelo epistemológico de referência. EMP – Educação Matemática Pesquisa, 23(1). 58-78.

Corrêa, S. A. & Lopes, C. E. (2020). A insubordinação criativa e o processo dialógico na Educação Estatística na infância. RIPEM – Revista Internacional De Pesquisa Em Educação Matemática, 10(1), 95-107.

Christensen, C. M., Horn, M. B. & Johnson, C. W. (2012). Inovação na sala de aula. Porto Alegre: Bookman.

Espanha (2014). Real Decreto 126/2014, de 28 de febrero, por el que se establece el currículo básico de la Educación Primaria. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte.

Fischbein, E. (1975). The intuitive sources of probability thinking in children. Dordrecht: Reidel.

Grando, R. C. (2000). O conhecimento matemático e o uso de jogos na sala de aula. 2020. 224f. Tese (Doutorado). Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP.

Grando, R. C. (2004). O jogo e a matemática no contexto da sala de aula. São Paulo: Paulus.

Grando, R. C. (2015). Recursos didáticos na Educação Matemática: jogos e materiais manipulativos. Revista Eletrônica Sala de Aula em Foco, 5(02), 393-416.

Kishimoto, T. M. (2017). Jogo, brinquedo, brincadeira e a educação. Cortez editora.

Lima, E. T. & Borba, R. E. S. R. (2019). Social justice and the development of combinatorial and probabilistic reasoning in Youth and Adult Education. RIPEM – Revista Internacional de Pesquisa Em Educação Matemática, 9(1), 139-153.

Ministry of Education (ME) (2007). The New Zealand curriculum. Wellington: Learning Media.

Moran, J. (2018). Metodologias ativas para uma aprendizagem mais profunda. In: Bacich, L. & Moran, J. (Org.), Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática (1. ed., pp. 1–25). Porto Alegre: Penso.

Navarro-Pelayo, V., Batanero, C. & Godino, J. D. (1996). Razonamiento combinatorio en alumnos de secundaria. Educación Matemática, 8(1), 26-39.

Ortiz, G. S. & Denardin, L. (2021). Curto-Circuito: uma proposta de jogo para o ensino de circuitos elétricos. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, 12(3), 1–27.

Raupp, A. D. &. Grando, N. I. (2016). Educação Matemática: em foco o jogo no processo ensino-aprendizagem. In: C. F. Brndt & M. T. Moretti (Orgs.), Ensinar e aprender matemática: possibilidades para prática educativa (1. ed., pp. 63–84). Editora UEPG.

Rezende, A. A., Carrasco, E. & Silva-Salse, A. (2022). Aprendizagem baseada em jogos e gamificação como instrumentos para o desenvolvimento do pensamento crítico na matemática: uma revisão teórica. REED – Revista de Estudos em Educação e Diversidade, 3(8), 1-18.

Vásquez O. C., Alsina, A; Pincheira, N., Gea, S. M. M. & Chandia, E. (2019). Una primera aproximación a la caracterización de un modelo para una enseñanza eficaz de la probabilidad a partir de las primeras edades. In: J. M. Contreras, M. M. Gea, M. M. López-Martín & E. Molina-Portillo (Eds.). Actas del Tercer Congreso Internacional Virtual de Educación Estadística. (pp. 1-10).

Viali, L. (2008). Algumas considerações sobre a origem da teoria da probabilidade. Revista Brasileira de História da Matemática, 8(16), 143-153.

Publicado

20-08-2024

Edição

Seção

Artigos

Como Citar

Braga, E. R. ., Ballejo, C. C. ., & Oliveira, L. D. de . (2024). “Let’s Travel” - A Proposal for a Game about Probability, for the Sixth Grade of Elementary School. Revista Internacional De Pesquisa Em Educação Matemática, 14(3), 1-20. https://doi.org/10.37001/ripem.v14i3.3832