Non-Equiprobable Sample Space: is it possible in childhood?
Palavras-chave:
Letramento Probabilístico, Infância, Educação Estatística, Anos Iniciais do Ensino Fundamental, ProbabilidadeResumo
This article presents an excerpt from a doctoral research project that aims to verify children's ideas about the probability of a certain event occurring during two draws, the first with replacement and the second without replacement, bringing to light probabilistic thinking expressed verbally and through written records. Data collection was carried out with 15 children from a 3rd grade class in the early years of primary school at a municipal public school in the city of Campinas, using video recording and a written record. During the activity, the children were able to recognize which event is most likely to occur and were able to work with change and the construction of new sample spaces. The results show the importance of exposing children to probabilistic ideas from an early age, because when they deal with these ideas, they reflect and build knowledge.
Downloads
Referências
Borovcnik, M. (2016). Pensamento probabilístico e alfabetização em probabilidade no contexto de risco. Educação Matemática Pesquisa, 18(3), 1491-1516.
Brasil. Ministério da Educação. (2018). Base Nacional Comum Curricular: educação é a base. http://basenacionalcomum.mec.gov.br/wp-content/uploads/2018/02/bncc-20dez-site.pdf
D’Ambrosio, B. S. (2013). O professor-pesquisador diante da produção escrita dos alunos. Revista de Educação PUC-Campinas, 18(3), 249-258.
Diniz, E. & Carvalho, I. (2021). O Clubinho. Editora dos Autores. https://educacaoemteia.digital/2021/08/29/e-book-o-clubinho/
Frei, F., Rosa, J. S. & Biazi, A. H. (2023). Professores de Matemática estão preparados para o ensino de Estatística e Probabilidade? Revista Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, 13(2), 1-17. https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/ripem/article/view/3378/2371
Gal, I. (2002). Adults’ statistical literacy: Meanings, components, responsibilities. International Statistical Review, 70(1), 1-51. https://doi.org/10.1111/j.1751-5823.2002.tb00336.x
Gal, I. (2005). Towards "probability literacy" for all citizens. In G. Jones (Ed.), Exploring probability in school: Challenges for teaching and learning (pp. 43-71). Kluwer Academic Publishers.
Jones, G. A., Langrall, C. W., Thornton, C. A. & Mogill, A. T. (1997). A framework for assessing and nurturing young children’s thinking in probability. Educational Studies in Mathematics, 32(2), 101-125.
Lopes, C. E., Grando, R. C. & D’Ambrosio, B. S. (2017). Experiences situating mathematical problem solving at the core of early childhood classrooms. Early Childhood Education Journal, 45(2), 251-259. https://doi.org/10.1007/s10643-016-0775-0
Luvison, C. da C. & Santos, C. A. (2013). “Nunca vai cair o número 1, porque não tem 0 no dado”: jogo, linguagem e resolução de problemas possibilitando a aprendizagem matemática. In A. M. Nacarato & R. C. Grando (Orgs.), Estatística e Probabilidade na Educação Básica: professores narrando suas experiências (1. ed., pp. 91-110). Mercado de Letras.
Oliveira, D. de & Lopes, C. E. (2013). A prática docente em estocástica, revelada por professoras que ensinam matemática nos anos iniciais do ensino fundamental. Educação Matemática Pesquisa, 15(Número Especial), 909-925.
Santos, E. O. dos, Kalhil, J. B. & Ghedin, E. (2015). A formação matemática no curso de Pedagogia: o que revelam as matrizes curriculares. Revista de Educação Matemática e Científica, 3(1), 25-41.
Souza, L. de O., Mendonça, L. de O. & Lopes, C. E. (2013). A ação pedagógica e o desenvolvimento profissional de professores em Educação Estocástica. In C. de Q. S. Coutinho (Org.), Discussões sobre o Ensino e a Aprendizagem da Probabilidade e da Estatística na Escola Básica (1. ed., pp. 121-142). Mercado de Letras.
Downloads
Publicado
Edição
Seção
Licença

Este trabalho está licenciado sob uma licença Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.