The measures of central tendency and dispersion in mathematics textbooks for the final years of elementary education
Palavras-chave:
Medidas de Tendência Central, Medidas de Dispersão, Letramento Estatístico, Anos FinaisResumo
This article analyses the activities related to measures of central tendency (MCT), measures of dispersion (MD), and their relationships in Brazilian mathematics textbooks intended for the final years of elementary school (6th to 9th grades) approved by PNLD 2020, with the proposed statistical literacy by Gal (2002) as a basis. A page-by-page document analysis was carried out on all 11 collections. We found 1.237 activities. The arithmetic mean and amplitude were the most frequently measured. The nature of the quantitative variable stands out in relation to the qualitative one, and fictitious data is quantitatively greater than real data. The connection between MCTs and MDs is scarcely explored in textbooks. Understanding their link is fundamental for decision making, forming critical citizens, and promoting statistical literacy.
Downloads
Referências
Anjos, D. & Gitirana, V. (2008). Exploração do conceito de média em livros didáticos das séries finais do Ensino Fundamental. Anais do 2º Simpósio Internacional de Pesquisa em Educação Matemática - SIPEMAT, 1-9.
Batanero, C. (2000). Significado y comprensión de las medidas de posición central. UNO: Revista de Didáctica de las matemáticas, 25, 41-58.
Batanero, C. & Godino, J. D. (2002). Estocástica y su didáctica para maestros. Departamento de Didáctica de la Matemática, Universidad de Granada.
Brasil. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. (2018). Base Nacional Comum Curricular: Educação Infantil e Ensino Fundamental. Brasília, DF.
Büscher, C. (2022). Learning opportunities for statistical literacy in German middle school mathematics textbooks. In Proceedings of the Twelfth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME12), Bozen-Bolzano, Italy.
Carvalho, J. I. F. & Gitirana, V. (2014). Média aritmética – uma análise das atividades do livro didático de matemática adotados no Brasil. In P. Lestón (Ed.), Acta Latinoamericana de Matemática Educativa 27 (pp. 681-688). Comitê Latinoamericano de Matemática Educativa.
Carvalho, J. I. F. (2011). Média Aritmética nos livros didáticos dos Anos Finais do Ensino Fundamental (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal de Pernambuco, Recife.
Cazorla, I. M., Magina, S. M. P. & Santana, C. V. (2021). Potencialidades de uma sequência para ensinar as medidas de tendência central nos anos iniciais do Ensino Fundamental. EM TEIA - Revista De Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana, 12, 1-26.
Cazorla, I. M., Utsumi, M. C. & Magina, S. M. (2023). The conceptual field of measures of central tendency: A first approximation. International Electronic Journal of Mathematics Education, 18(4), em0748.
Cobo, B. & Batanero, C. (2004). Significado de La média em los libros de texto de secundaria. Enseñanza de las Ciencias, 22(1), 5-18.
Coutinho, C. Q. S. (Org.). (2013). Discussões sobre o ensino e aprendizagem da probabilidade e da estatística na escola básica. Mercado de Letras.
Fernandes, J. A. & Júnior, A. P. O. (2021). Conhecimento de propriedades da mediana e média de alunos do final do ensino médio. REMAT – Revista Eletrônica de Educação Matemática, 16, 1-18.
Gal, I. (2002). Adults’ Statistical Literacy: Meanings, Components, Responsibilities. International Statistical Review, 70(1), 1-25.
Garcia, F. M. (2008). A ideia de variabilidade abordada no 8º ano do ensino fundamental (Dissertação de Mestrado). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo.
García García, J. I., Imilpán Rivera, I., Díaz Levicoy, D. & Arredondo, E. H. (2021). Las medidas de tendencia central em libros de texto de séptimo básico de Chile. Revista Conrado, 17(81), 261-268.
Garfield, J., Delmas, R. & Chance, B. (2007). Using students' informal notions of variability to develop an understanding of formal measures of variability. In M. C. Lovett & P. Shah (Eds.), Thinking with data (pp. 117-148). Erlbaum.
Groth, R. E. & Bergner, J. A. (2006). Preservice elementary teachers’ conceptual and procedural knowledge of mean, median, and mode. Mathematical Thinking and Learning, 8(1), 37–63.
Guimarães, G. L. & Gitirana, V. (2013). Estatística no Ensino Fundamental: A pesquisa como eixo estruturador. In M. Borba & M. Monteiro (Orgs.), Processo de Ensino Aprendizagem em Educação Matemática (pp. 93-132). Editora da Universidade Federal de Pernambuco.
Kus, M. (2022). A Comparative Textbook Analysis on Measures of Center in Selected School Mathematics Textbooks of Australia and Turkey. International Journal for Mathematics Teaching and Learning, 23(2), 144-173.
Landtblom, K. (2018). Is data a quantitative thing? An analysis of the concept of the mode in textbooks for grade 4–6. In M. A. Sorto, A. White & L. Guyot (Eds.), Looking back, looking forward: Proceedings of the Tenth International Conference on Teaching Statistics. International Association for Statistical Education/International Statistical Institute.
Landtblom, K. (2023). Opportunities to learn mean, median, and mode afforded by textbook tasks. Statistics Education Research Journal, 22(3).
Lopes, C. E., Porciúncula, M. & Samá, S. (Orgs.). (2019). Perspectivas para o ensino e a aprendizagem de estatística e probabilidade. Mercado de Letras.
Lopes, C. E. (2014). Os movimentos da Educação Estatística na escola básica e no ensino superior. Mercado de Letras.
Luna, L. C. & Carvalho, J. I. F. (2019). “Oi, Quem está olhando minhas estatísticas?” – Uma discussão do desempenho de estudantes da Educação Básica sobre média aritmética. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas, 15(33), 151-166.
Marques, M. C. M., Guimarães, G. L. & Gitirana, V. (2011). Compreensão de Alunos e Professores sobre Média Aritmética. BOLEMA, 24(40), 725-745.
Mendonça, L. de O. & Lopes, C. E. (2019). Statistics Education in Brazilian Basic Education: New perspectives indicated by the teaching activity. Revista Internacional De Pesquisa Em Educação Matemática, 9(2), 2-12.
Moore, D. (1997). New pedagogy and new content: The case of statistics. International Statistical Review, 65(2), 123-137.
Ocoró, L. V. & Ocoró, S. (2016). Análisis de las medidas de tendencia central en dos libros de textos escolares de grado séptimo: El caso de la media aritmética. In I. Álvarez & C. Sua (Eds.), II Encuentro Colombiano de Educación Estocástica (pp. 184-190). Asociación Colombiana de Educación Estocástica.
Oliveira Junior, A. P. & Pereira, F. H. (2018). Estudo de propostas didáticas para o conceito de variabilidade estatística: Utilizando 'papel e lápis' e o software 'R'. DYNAMIS (FURB. ONLINE), 24, 20-41.
Ortiz, J. J. (2002). La probabilidad en los libros de texto. Grupo de Investigación em Educación Estadística de la Universidad de Granada.
Pereira, F. A., Rodrigues, C. K. & Souza, F. S. (2020). Pesquisa sobre variabilidade na Educação Estatística: Uma revisão sistemática da literatura. Zetetiké, 28, 1-14.
Pernambuco. Secretaria de Educação e Esportes. (2019). Currículo de Pernambuco: Ensino fundamental. Recife, PE.
Perovano, A. P., Amaral, R. B. & Mazzi, L. C. (2023). Weaving reflections on critical awareness and the choice of Mathematics textbook. Revista Internacional De Pesquisa Em Educação Matemática, 13(4), 1-18.
Santana, A. M. (2023). Medidas de Dispersão nos Livros Didáticos de Matemática dos Anos Finais do Ensino Fundamental. Anais: XXVII Encontro Brasileiro de Estudantes de Pós-Graduação em Educação Matemática – EBRAPEM, Vitória, ES.
Strauss, S. & Bichler, E. (1988). The development of children's concepts of the arithmetic average. Journal for Research in Mathematics Education, 19(1), 64–80.
Downloads
Publicado
Edição
Seção
Licença

Este trabalho está licenciado sob uma licença Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.