Comics as a Didactic Device for Teaching Arithmetic Mean in the Context of Statistical Literacy
Palavras-chave:
Ensino de Média Aritmética, História em Quadrinhos, Letramento EstatísticoResumo
In this article our objective is to reflect on the use of Comics for teaching arithmetic average, it is a proposal based on references that deal with statistical literacy. This proposition is in line with several studies that show the potential of using Comics in the school context. The methodology we adopt is qualitative and theoretical in nature. Reflections in light of theoretical contributions regarding statistical literacy show that the textual genre addressed is configured as a didactic device to favor the teaching of arithmetic average, exploring reading, writing, creativity, criticality and reflection skills in line with statistical literacy principles.
Downloads
Referências
Batanero, C. (2013). Sentido estadístico: Componentes y desarrollo. In I Jornada Virtuales de Didáctica de la Estadística, la Probabilidad y la Combinatória (pp. 55-61). Granada.
Batanero, C., Díaz, C., Contreras, J. M. & Arteaga, P. (2011). Enseñanza de la estadística a través de proyectos. In C. Batanero & C. Díaz (Orgs.), Estadística con proyectos (1ª ed., pp. 9-46). Departamento de Didáctica de la Matemática.
Batanero, C. (2000). Significado y comprensión de las medidas de posición central. UNO: Revista de Didáctica de las Matemáticas, 25, 41-58.
Batanero, C. & Godino, J. D. (2002). Estocástica y su didáctica para maestros. Departamento de Didáctica de la Matemática, Universidad de Granada.
Borges, L. R. (2001). Quadrinhos: Literatura gráfico-visual. Revista Agaquê, 3(2), 13-28.
Brasil. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. (2018). Base Nacional Comum Curricular: Ensino Médio. Brasília, DF.
Brasil. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. (1998). Parâmetros Curriculares Nacionais: Ensino Fundamental: 5ª a 8ª série: Matemática. Brasília, DF.
Bussab, W. O. & Morettin, P. A. (2017). Estatística Básica (9ª ed., v. 1). Saraiva.
Coutinho, C. Q. S. (2013). Educação estatística e os livros didáticos para o Ensino Médio. Revista Educação Matemática em Foco, 2(1), 68-86.
Fonseca, D. F. (2013). Aspectos Estruturais e Históricos que relacionam a Música e a Matemática: uma abordagem interdisciplinar para a aplicação de médias, progressões e, em especial os logaritmos, no ensino médio (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal de Lavras, Lavras, MG.
Gal, I. (2002). Adults Statistical Literacy: Meanings, components, responsibilities. International Statistical Review, 70(1), 1-25.
Gal, I. (2024). Statistical literacy: Meanings, components, responsibilities. In D. Benzvi & J. Garfield (Orgs.), The challenge of developing statistical literacy, reasoning and thinking (1ª ed., pp. 47-78). Kluwer Academic Publishers.
Garfield, J. (2002). The Challenge of Developing Statistical Reasoning. Journal of Statistics Education, 10(3), 1-11.
Godino, J. D. (1996). Mathematical concepts, their meanings, and understanding. In Proceedings of XX Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (pp. 417-425). Valencia, VA.
Hoerl, R. W. & Snee, R. D. (2012). Statistical thinking: Improving business performance (2ª ed., v. 1). John Wiley & Sons.
Kawamoto, E. M. & Campos, L. M. L. (2020). Histórias em Quadrinhos como Recurso Didático para o Ensino do Corpo Humano em Anos Iniciais do Ensino Fundamental. Ciência e Educação, 20(1), 147-158.
Lima, C. R. N. A. (2018). Gênero, trabalho e cidadania: Função igual, tratamento salarial desigual. Revista Estudos Feministas, 26(3), e47164.
Lopes, C. E. O. (2008). Ensino da Estatística e da Probabilidade na Educação Básica e a Formação dos Professores. Caderno Cedes, 28(74), 57-73.
Menezes, A. H. N., Duarte, F. R., Carvalho, L. O. R. & Souza, T. E. S. (2019). Metodologia Científica: Teoria e Aplicação na Educação a Distância (1ª ed., v. 1). Universidade Federal do Vale do São Francisco.
Nunes, J. M. V., Mendes, S. F. M. & Oliveira, E. P. (2018). Histórias em Quadrinhos: Recurso motivador de aprendizagem significativa em matemática. Revista Desafios, 5(1), 77-91.
Prodanov, C. C. & Freitas, E. C. (2013). Metodologia do trabalho científico: Métodos e Técnicas da Pesquisa e do Trabalho Acadêmico (2ª ed., v. 1). Feevale.
Rama, A. & Vergueiro, W. (2014). Como usar histórias em quadrinhos na sala de aula (4ª ed., v. 1). Editora Contexto.
Santos, M. O. & Ganzarolli, M. E. (2011). Histórias em quadrinhos: Formando leitores. TransInformação, 23(1), 63-75.
Silva, A. A. B., Silva, N. S. M. & Nunes, J. M. V. (2023). Histórias em Quadrinhos no Ensino e na Aprendizagem de Bases Numéricas. Revista Cocar, 19(37), 1-21.
Snee, R. (1990). Statistical Thinking and its Contribution to Total Quality. The American Statistician, 44(2), 116-121.
Vergueiro, W. (2009). Quadrinhos infantis. In W. Vergueiro & P. Ramos (Orgs.), Quadrinhos na Educação (1ª ed., pp. 159-184). Editora Contexto.
Vergueiro, W. (2012). Uso das HQs no ensino. In A. Rama, W. Vergueiro, A. Barbosa, P. Ramos & T. Vilela (Orgs.), Como usar as Histórias na sala de aula (1ª ed., pp. 7-30). Editora Contexto.
Vergueiro, W. & Ramos, P. (2009). Os quadrinhos (oficialmente) na escola: Dos PCN ao PNBE. In W. Vergueiro & P. Ramos (Orgs.), Quadrinhos na Educação (1ª ed., pp. 9-42). Editora Contexto.
Xavier, G. K. R. S. (2017). Histórias em Quadrinhos: Panorama histórico, características e verbo-visualidade. Darandina, 10(2), 1-20.
Wild, C. & Pfannkuch, M. (1999). Statistical thinking in empirical enquiry. International Statistical Review, 67, 223-265.
Zabala, A. (2002). Enfoque globalizador e pensamento complexo: Uma proposta para o currículo escolar (21ª ed., v. 1). Artes Médicas.
Downloads
Publicado
Edição
Seção
Licença

Este trabalho está licenciado sob uma licença Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.