Reading Shakespeare: an encounter at the intersection of literature and mathematics
Keywords:
Literature and Mathematics, Logic, Monetary and Measurement Systems, The Merchant of Venice, William ShakespeareAbstract
This article presents a hermeneutic exercise at the intersection of literature and mathematics, conducted from the reading of The Merchant of Venice by William Shakespeare. Understanding the English playwright as a trans-historical author, the question that arises is which elementary concepts of mathematics and Venice’s culture from the 16th century appear in the play, which can instigate discussions in the field of Mathematics Education. Using historiographical references and research developed by renowned scholars of Shakespeare’s work, the article shows that, from the play, at least three mathematical elements emerge: the monetary and interest system in force in the Venice portrayed, logic as an art of rhetoric, and the relevance of clearly using measuring instruments to measure quantities. On a broader level, the article serves as an invitation to teachers to consider the potential of incorporating literary works into their mathematics classes and to explore this area of research.
Downloads
References
Almeida, A. A. M. (1994). Aritmética como descrição do real (1519-1679).1. Lisboa, PT: Imprensa Nacional.
Aristotle. (1908). Politics. Translated by Benjamin Jowett – with introduction, analysis and index by H. W. C. Davis, M.A. Oxford, UK: The Clarendon Press.
Aristotle. (1926). The "art" of rhetoric. Translated by John Henry Freese. New York, NY: G. P. Putnam's Sons.
Bornheim, G. (2007). Prefácio. In: B. Heliodora. Falando de Shakespeare. São Paulo, SP: Perspectiva.
Calvino, I. (2000). Why Read The Classics. Boston, MA: Mariner Books.
Campos, R. P. S. & Montoito, R. (2010). O texto alternativo ao livro didático como proposta interdisciplinar do Ensino de Ciências e Matemática. In: N. A. Pirola (Org.). Ensino de ciências e matemática IV: temas de investigação (pp. 157-174). São Paulo, SP: Cultura acadêmica.
Carlson, M. (2021). Dessa matéria de que são feitos os sonhos: o que você precisa saber sobre Shakespeare antes que o mundo acabe. In: F. Medeiros & L. C. Leão (Org.). O que você precisa saber sobre Shakespeare antes que o mundo acabe (1. ed., pp. 99-106). Rio de Janeiro, RJ: Nova Fronteira.
Caon, P. S. (2019). 500 anos do Gueto de Veneza. 2019. 98f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Religião). Universidade Presbiteriana Mackenzie. São Paulo, SP.
Cone, R. E. (2017). Perchance to Dream: Art, Mathematics, and Shakespeare. Journal of Humanistic Mathematics, 7(2), 4-36.
Cunha, A. V. & Montoito, R. (2020). Uma revisão sobre pesquisas brasileiras que investigam as inter-relações entre Literatura Infantil e Matemática. Research, Society and Development, 9(9), e462997496.
D'Ambrosio, U. (2012). Educação Matemática da teoria à prática (23. ed.). Campinas, SP: Papirus.
Damásio, A. (2012). Sem perder a humanidade jamais. Ciência Hoje. Abril.
Damásio, A. (2018). Shakespeare é o maior neurocientista. Disponível em: https://www.fronteiras.com/leia/exibir/antonio-damasio-shakespeare-e-o-maior-neurocientista. Acesso em: 6 mar. 2024.
Damásio, A. (2022). Sentir e saber: as origens da consciência. São Paulo, SP: Companhia das Letras.
Engelhard, N. & Tubbs, R. (2020). Introduction: Relationships and Connections between Literature and Mathematics. In: N. Engelhard & R. Tubbs (Org.). The Palgrave handbook of Literature and Mathematics (1. ed., pp. 1-20). Basingstoke, UK: Palgrave Macmillan.
Fux, J. (2016). Matemática e Literatura: Jorge Luis Borges, George Perec e o OULIPO. São Paulo, SP: Perspectiva.
Garnica, A. V. M. (2015). Ceci n'est pas un article: impressões fragmentadas sobre Arte e Educação Matemática. Zetetiké, 23(43), 11-32.
Ginzburg, C. (1989). Clues, myths, and the historical method. Baltimore, MD: The Johns Hopkins University Press.
Greenblatt, S. (2004). Will in the world: how Shakespeare became Shakespeare. New York, NY: W. W. Norton & Company.
Gusmão, H. B. (2021). Meu Shakespeare trans-histórico. In: F. Medeiros & L. C. Leão (Org.). O que você precisa saber sobre Shakespeare antes que o mundo acabe (1. ed., pp. 69-81). Rio de Janeiro, RJ: Nova Fronteira.
Heliodora, B. (2008). Shakespeare no Brasil. In: M. S. dos Santos & L. de C. Leão (Org.). Shakespeare, sua época e sua obra (pp. 321-334). Curitiba, PR: Beatrice.
Jankvist, U. T.; Rørbech, H. & Bremholm, J. (2021). An Interdisciplinary Rendezvous Between Mathematics and Literature: Reflections on Beauty as a Perspective in Comparative Disciplinary Didactics and a Thematic Approach to Interdisciplinary Work in Upper Secondary School. Journal of Humanistic Mathematics, 11(2), 123-147.
Kashikar, Y. (2023). Exploring the connection between Mathematics, Literature and Language. International Journal of Scientific Development and Research (IJSDR), 8(8), 535-539.
Lacerda, R. (2021). Cinco temas shakespearianos (válidos antes, durante e depois do fim do mundo). In: F. Medeiros & L. C. Leão (Org.). O que você precisa saber sobre Shakespeare antes que o mundo acabe (1. ed., pp. 107-114). Rio de Janeiro, RJ: Nova Fronteira.
Lane, F. C. (1973). Venice, a maritime republic. Baltimore, MD: Johns Hopkins University Press.
Lima, C. M. M.; Ferreira, L. A. & Braga, E. V. D. (2023). Uma análise acerca da utilização da nota promissória na sociedade brasileira.
Maria, L. (2009). O clube do livro: ser leitor - que diferença faz? São Paulo, SP: Globo.
Martínez-Velasco, M. A.; Vázquez-Herrera, N. E.; Maddy, A. J. & Tosti, A. (2017). The hair shedding visual scale: A quick tool to assess hair loss in women. Dermatology and therapy, 7(1), 155-165.
Morin, E. (2004). A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento (9. ed.). Rio de Janeiro, RJ: Bertrand Brasil.
Moreno, N. (2021). Shakespeare e a experiência de descobrir quem somos. In: F. Medeiros & L. C. Leão (Org.). O que você precisa saber sobre Shakespeare antes que o mundo acabe (1. ed., pp. 141-142). Rio de Janeiro, RJ: Nova Fronteira.
Oechsler, V. & Kuehn, A. (2023). Imagens da matemática: a visão dos alunos da educação básica. Alexandria, 16(1), 293-317.
Pinto, T. P. (2019). Onde está a matemática? In: A. Miguel, C. R. Vianna & C. Tamayo (Orgs.). Wittgenstein na educação (pp. 167-184). Uberlândia, MG: Navegando Publicações.
Rosenbaum, R. (2011). As guerras de Shakespeare: estudiosos em conflito, fiascos públicos e golpes magistrais. Rio de Janeiro, RJ: Record.
Saunders, S. C. (2007). Could Shakespeare have calculated the odds in Hamlet's wager? The Oxfordian, 10, 20-34.
Shakespeare, W. (2003). The new Cambridge Shakespeare: The merchant of Venice. Cambridge, UK: Cambridge University Press.
Shakespeare, W. (2004). No fear Sheakespeare Collection: Much ado about nothing. New York, NY: Spark Publishing.
Shakespeare, W. (2016). The two gentlemen of Verona. New York, NY: Simon & Schuster Publishing.
Silva, C. M. S. (2013). Explorando as operações aritméticas com recursos da história da matemática. Brasília, DF: Plano.
Silva, M. M. (2013). O mercador de Veneza de Willian Shakespeare: um encontro na encruzilhada da literatura, do direito e da filosofia. Porto Alegre, RS: Alternativa.
Smith, C. B. (2021). O "mundo fora dos eixos": reflexões durante a quarentena de 2020. In: F. Medeiros & L. C. Leão (Org.). O que você precisa saber sobre Shakespeare antes que o mundo acabe (1. ed., pp. 305-318). Rio de Janeiro, RJ: Nova Fronteira.
Souza, M.; Côco, D. & Pinto, A. H. (2016). Literatura e Matemática: relações possíveis no ensino de grandezas e medidas. Vitória, ES: EDIFES.
Stachelski, A. & Dalcin, A. (2023). Clube de literatura e matemática online: três crônicas de Clarice Lispector. REAMEC, 11(1), 1-22.
Viotti, S. (2013). O teatro de Shakespeare. São Paulo, SP: WMF Martins Fontes.
Zacarias, E. (2003). A matemática de crianças pequenas e a literatura infantil. 2003. 132f. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Federal do Paraná. Curitiba, PR.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.