Algebraic thinking in the early years of elementary school: reflections necessary for teacher education from the perspective of the theory of objectification

Autores

10.37001/ripem.v15i3.4450

Palavras-chave:

Abordagem Multimodal, Álgebra Escolar, Artefatos Culturais, Educação Matemática, Formação de Professores

Resumo

This article aims to discuss the characterization of algebraic thinking from the perspective of the theory of objectification in order to raise reflections necessary for teacher education who teach K1 through K5 (the first years of elementary school). The theoretical discussion is based on the concepts of knowing, knowledge, learning, mathematical thinking, among others. In turn, some reflections are presented based on a section of the empirical data of a master's dissertation. In the context of the aforementioned qualitative formative research, a multimodal approach was adopted for the analysis of the videotaped data. Among the results, the emergence of the elements that characterize algebraic thinking (indeterminacy, denotation and analyticity) in the collective engagement between the teachers and the researcher-educator is highlighted through the discursive and non-discursive elements. In short, it is argued that the articulations of different semiotic means with the use of cultural artifacts, digital or not, can move and resignify algebraic thinking, both in teacher education and in basic education.

Downloads

Os dados de download ainda não estão disponíveis.

Referências

Almeida, J. R. (2017). Álgebra Escolar na Contemporaneidade: uma discussão necessária. Em Teia – Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana, 8(1), 1-18.

Almeida, M. S. (2024). Pensamento algébrico e o uso de artefatos tecnológicos digitais: um processo formativo com professoras dos anos iniciais do ensino fundamental. 2024. 148f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática e Tecnológica). Universidade Federal de Pernambuco. Recife, PE.

Arzarello, F. (2006). Semiosis as a multimodal process. RELIME – Revista latinoamericana de investigación en matemática educativa, 9(1), 267-300.

Brasil. (2018). Base Nacional Comum Curricular. Brasília: Ministério da Educação, DF.

Blanton, M. (2010). Early algebra. Future curricular trends in school algebra and geometry, 45-61.

Carraher, D. W.; Schliemann, A. D. & Schwartz, J. L. (2017). Early algebra is not the same as algebra early. In Algebra in the early grades (pp. 235-272). Routledge.

Filloy, E. & Rojano, T. (1989). Solving equations: The transition from arithmetic to algebra. For the learning of mathematics, 9(2), 19-25.

Fiorentini, D.; Miorim, M. A. & Miguel, A. (1993). A contribuição para repensar... a educação algébrica elementar. Pro-posições, 4(1), 78-91.

Kieran, C.; Pang, J.; Schifter, D. & Ng, S. F. (2016). Early algebra: Research into its nature, its learning, its teaching. Springer Nature.

Longarezi, A. M. & Silva, J. L. (2008). Interface entre pesquisa e formação de professores: delimitando o conceito de pesquisa-formação. In Anais do 8º Congresso Nacional de Educação – EDUCERE. (pp. 4048-4061). Curitiba, Brasil.

Moretti, V. D. & Radford, L. (2023a). Abordagem histórico-dialética dos conceitos na organização do ensino da matemática. Educação e Pesquisa, 49, 1-16.

Moretti, V. D. & Radford, L. (2023b). Análise multimodal de vídeos: contribuições da Teoria da Objetivação para a pesquisa sobre formação de professores que ensinam Matemática. Revista Eletrônica de Educação, 17, 1-17.

Moretti, V. D. & Radford, L. (2015). História do Conceito culturalmente significada e a Organização da Atividade de Ensino de Matemática. In Anais do VI SIPEM – Simpósio Internacional de Pesquisa em Educação Matemática. (pp. 1-12). Pirenópolis, Brasil.

Panossian, M. L.; Sousa, M. C. & Moura, M. O. (2017). Nexos conceituais do conhecimento algébrico: um estudo a partir do movimento histórico e lógico. In: V. D. Moretti & W. L. Cedro (Orgs.). Educação matemática e a teoria histórico-cultural: um olhar sobre as pesquisas. (pp. 125-160). Campinas, SP: Mercado de Letras.

Radford, L. (2008). Iconicity and contraction: A semiotic investigation of forms of algebraic generalizations of patterns in different contexts. ZDM – The International Journal on Mathematics Education, 40(1), 83-96.

Radford, L. (2014). The progressive development of early embodied algebraic thinking. Mathematics Education Research Journal, 26, 257-277.

Radford, L. (2011a). Sobre psicologia, epistemologia histórica e o ensono da Matemática: rumo a uma história sociocultural da Matemática. In Morey, B. & Mendes, I. A. (Eds.). Cognição Matemática: História, Antropologia e Epistemologia. (pp. 93-97). São Paulo: Livraria da Física.

Radford, L. (2011b). A origem histórica do pensamento algébrico. In Morey, B. & Mendes, I. A. (Eds.). Cognição Matemática: História, Antropologia e Epistemologia. (pp. 117-153). São Paulo: Livraria da Física.

Radford, L. (2011c). Embodiment, perception and symbols in the development of early algebraic thinking. In Proceedings of the 35th conference of the international group for the psychology of mathematics education. Ankara, Turkey, 4, 17-24.

Radford, L. (2015). Methodological aspects of the theory of objectification. Perspectivas da Educação Matemática, 8(18), 547-567.

Radford, L.; Arzarello, F.; Edwards, L. & Sabena, C. (2017). The multimodal material mind: Embodiment in mathematics education. In Compendium for research in mathematics education (pp. 700-721). National Council of Teachers of Mathematics.

Radford, L. (2021a). Teoria da objetivação: uma perspectiva vygotskiana sobre conhecer e vir a ser no ensino e aprendizagem da matemática. São Paulo: Livraria da Física;

Radford, L. (2021b). O ensino-aprendizagem da álgebra na teoria da objetivação. In: V. Moretti & L. Radford (Orgs.). Pensamento algébrico nos anos iniciais: Diálogos e complementaridades entre a teoria da objetivação e a teoria histórico-cultural. (pp. 171-195). São Paulo: Livraria da Física.

Radford, L. (2022a). Introducing equations in early algebra. ZDM – Mathematics Education, 54(6), 1151-1167.

Radford, L. (2022b). Álgebra temprana: La simplificación de ecuaciones. Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática, 6(1).

Radford, L. (2022c). Early algebra: Simplifying equations. In Twelfth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME12) (No. 16).

Radford, L.; Arzarello, F.; Edwards, L. & Sabena, C. (2017). The multimodal material mind: Embodiment in mathematics education. In Compendium for research in mathematics education (pp. 700-721). National Council of Teachers of Mathematics.

Romeiro, I. O.; Moretti, V. D. & Radford, L. (2024). Da formação à pesquisa sobre professores que ensinam Matemática: contribuições da Teoria da Objetivação para a compreensão do desenvolvimento do pensamento algébrico. Paradigma, 45(2), 1-23.

Sousa, M. C.; Panossian, M. L. & Cedro, W. L. (2014). Do movimento lógico e histórico à organização do ensino: o percurso dos conceitos algébricos. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2014. (Série Educação Matemática).

Publicado

04-09-2025

Edição

Seção

Artigos

Como Citar

Almeida, M. S. de, & Almeida, J. R. de . (2025). Algebraic thinking in the early years of elementary school: reflections necessary for teacher education from the perspective of the theory of objectification. Revista Internacional De Pesquisa Em Educação Matemática, 15(3), 1-21. https://doi.org/10.37001/ripem.v15i3.4450