Relationship of Teachers with Mathematics Curricular Materials in Youth and Adult Education
Keywords:
Curricular Materials, Pedagogical Practice, Mathematics, Youth and Adult EducationAbstract
This article aims to analyze and characterize the interactional dimension (ID) of pedagogical practice defined in the relationship established between teachers and Mathematics Curricular Materials (CM) in Youth and Adult Education (EJA), as well as to understand how factors present in these contexts and CM affect the design of pedagogical practice in this dimension. The study is based on Bernstein's investigations. This is a qualitative research that investigated, through interviews and observations, the pedagogical practice of three teachers who teach Mathematics in EJA considering the control over the rules of ID. The results show a variation in the framing in the ID, indicating a pedagogical practice with a displacement or mixed image. The teacher-CM relationship in pedagogical practice is not bilateral, that is, an exchange only between teachers and CM, because there are principles and situations in the context that affect the sharing of control. It is suggested that training aimed at the use and recontextualization of MC be encouraged so that they can engage with the peculiarities of EJA, avoiding arbitrary reproductions of these resources.
Downloads
References
Aguiar, W. R. & Oliveira, A. M. P. de. (2014). A transformação dos textos dos materiais curriculares educativos por professores de matemática: Uma análise dos princípios presentes na prática pedagógica. BOLEMA, 28(49), 580–600.
Aguiar, W. R. & Oliveira, A. M. P. de. (2017). Uma análise sociológica bernsteniana sobre os usos de materiais curriculares educativos. Educação Matemática Pesquisa, 19(1), 403–422.
Amado, J. & Ferreira, S. (2013). A entrevista na investigação educacional. In J. Amado (Coord.), Manual de investigação qualitativa em educação (pp. 207–232). Imprensa da Universidade de Coimbra.
Ball, D. L., Thames, M. H. & Phelps, G. (2008). Content knowledge for teaching: What makes it special? Journal of Teacher Education, 59(5), 389–407.
Barbosa, J. C. & Oliveira, A. M. P. de. (2018). Materiais curriculares e professores que ensinam matemática. Estudos Avançados, 32(93).
Bernstein, B. (1996). A estruturação do discurso pedagógico: Classe, código, controle. Vozes.
Bernstein, B. (2000). Pedagogy, symbolic control and identity: Theory, research, critique. Rowman & Littlefield Publishers.
Boas, J. V. & Barbosa, J. C. (2016). Formas de participação do professor de matemática ao utilizar materiais curriculares educativos em sala de aula. Jornal Internacional de Estudos em Educação Matemática – JIEEM, 9(2), 143–166.
Brasil. (2022). Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação: Programas do livro – Dados estatísticos. https://www.fnde.gov.br/index.php/programas/programas-do-livro/pnld/dados-estatisticos
Brown, M. W. (2009). The teacher-tool relationship: Theorizing the design and use of curriculum materials. In J. T. Remillard, B. Herbel-Eisenmann & G. Lloyd (Eds.), Mathematics teachers at work: Connecting curriculum materials and classroom instruction (pp. 17–36). Routledge.
Bueno, S. & Almouloud, S. A. (2017). Uso dos materiais curriculares por professores de matemática. Espaço Plural, 18(36), 252–277.
Fonseca, M. C. F. R. (2007). Educação matemática de jovens e adultos: Especificidades, desafios e contribuições (3 ed.). Autêntica.
Fuentes, S. Q. & Ma, J. (2018). Promoting teacher learning: A framework for evaluating the educative features of mathematics curriculum materials. Journal of Mathematics Teacher Education, 21, 351–385.
Januario, G., Pires, C. M. C. & Manrique, A. L. (2018). Pesquisas sobre materiais curriculares de matemática: Mapeamento de produções brasileiras. Revista Eletrônica de Investigação em Educação em Ciências – REIEC, 13(1), 43–61.
Johnson, B. & Christensen, L. (2012). Educational research: Quantitative, qualitative, and mixed approaches. Sage.
Lima, C. L. F. (2012). Estudantes da EJA e materiais didáticos no ensino de matemática. Tese de Mestrado [Universidade Federal de Minas Gerais].
Lima, K. & Manrique, A. L. (2020). Conhecimentos mobilizados por professores ao interagir com materiais curriculares de matemática. Ensino em Re-Vista, 27(3), 783–811.
Lima, R. F. (2019). Mapeamento da produção científica em educação matemática que trata de materiais curriculares educativos. Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática, 3(2), 5–21.
Lima, R. F. & Oliveira, A. M. P. de. (2021). Mensagens da prática pedagógica em textos de materiais curriculares educativos: Uma análise a partir da dimensão interacional. Educação em Revista, 37.
Martins, P. B., Curi, E. & Santos, C. A. B. (2019). O estado do conhecimento sobre as pesquisas brasileiras que focalizam as relações estabelecidas entre professores da educação básica com os materiais curriculares de matemática. Educação Matemática Pesquisa, 21(1), 461–476.
Mello, P. E. D. (2015). Programas de materiais didáticos para a EJA no Brasil (1996–2014): Trajetória e contradições. Atos de Pesquisa em Educação, 10(1), 80–99.
Morais, A. M. & Neves, I. P. (2003). Processos de intervenção e análise em contextos pedagógicos. Educação, Sociedade e Culturas, 19, 49–87.
Morais, A. M., Neves, I. P. & Ferreira, S. (2019). O currículo nas suas dimensões estrutural e interacional: Perspectiva de Basil Bernstein. Práxis Educativa, 14(2), 305–328.
Musial, G. B. da S., et al. (2019). Educação de jovens e adultos: Concepções, avaliações e políticas públicas no contexto do município de Salvador-BA. In J. Paiva (Org.), Aprendizados ao longo da vida: Sujeitos, políticas e processos educativos (pp. 41–65). EDUERJ.
Oliveira, A. M. P. de & Barbosa, J. C. (2017). Mathematical modelling in pedagogic practices: How teachers deal with tensions in discourses. Revista Internacional de Pesquisa em Educação Matemática – RIPEM, 7(3), 45–60.
Prado, A. da S., Oliveira, A. M. P. de & Barbosa, J. C. (2014). Uma análise sobre a imagem da dimensão interacional da prática pedagógica representada em materiais curriculares educativos. Educação Matemática Pesquisa, 16(2), 505–535.
Prado, A. da S., Oliveira, A. M. P. de & Barbosa, J. C. (2016). Uma análise sobre a imagem da dimensão estrutural da prática pedagógica em materiais curriculares educativos. BOLEMA, 30(55), 738–762.
Prado, A. da S., Oliveira, A. M. P. de & Barbosa, J. C. (2020). A recontextualização de textos na produção de um material curricular para os jogos de linguagem da matemática escolar. Educação Matemática Pesquisa, 22(1), 320–347.
Rehfeldt, M. J. H., et al. (2021). Tarefas investigativas nos anos iniciais: Estratégias e conjecturas desenvolvidas pelas crianças. Jornal Internacional de Estudos em Educação Matemática – JIEEM, 14(2), 163–172.
Remillard, J. T. (2005). Examining key concepts in research on teachers’ use of mathematics curricula. Review of Educational Research, 75(2), 211–246.
Remillard, J. T., Harris, B. & Agodini, R. (2014). The influence of curriculum material design on opportunities for student learning. ZDM – Mathematics Education, 46(5), 735–749.
Remillard, J. T. & Kim, O. (2017). Knowledge of curriculum embedded mathematics: Exploring a critical domain of teaching. Educational Studies in Mathematics, 96(1), 65–81.
Remillard, J. T. (2018). Mapping the relationship between written and enacted curriculum: Examining teachers’ decision making. In G. Kaiser et al. (Eds.), Invited lectures from the 13th International Congress on Mathematical Education (481–498). Springer.
Rezat, S., Fan, L. & Pepin, B. (2021). Mathematics textbooks and curriculum resources as instruments for change. ZDM – Mathematics Education, 53(6), 1189–1206.
Sacristán, J. G. (2013). O que significa o currículo? In J. G. Sacristán (Org.), Saberes e incertezas sobre o currículo (16–35). Penso.
Santana, K. L. (2017). Relação professor-materiais curriculares em educação matemática: Uma análise a partir de elementos dos recursos do currículo e dos recursos dos professores. Dissertação de Doutorado [Pontifícia Universidade Católica de São Paulo].
Silva, M. S., Barbosa, J. C. & Oliveira, A. M. P. (2013). Materiais curriculares educativos sobre modelagem matemática e a recontextualização pedagógica operada por professores iniciantes. Revista Iberoamericana de Educación Matemática, 34, 47–67.
Souza, J. R. de. (2018). Matemática, realidade e tecnologia: 6º ano – Ensino fundamental: Anos finais (1 ed.). FTD.
Torisu, E. M. (2018). Motivos para participação em tarefas investigativas na aula de matemática: Uma análise a partir dos backgrounds e dos foregrounds de um grupo de estudantes do ensino fundamental. Bolema, 32(61), 549–569.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.