Insubordination actions in one research based on the bricolage assumptions

Authors

10.37001/ripem.v9i3.2245

Keywords:

Bricolage, Insubordination, Mathematics Education, Euclidian Geometry, Teacher Training

Abstract

This paper aims to indicate insubordination cases present in one doctoral research based on assumptions of bricolage, which investigated the formation of mathematics teachers within the scope of Euclidean Geometry in 9 campuses of the three public universities in São Paulo. In order to do so, we present a brief explanation about bricolage thus helping the reader to understand some principles that were used in those cases, followed by a list of intersections identified between bricolage and creative insubordination. Finally, we present some examples of analyzes and how they are produced as actions of insubordination.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BELLETATI, V. C. F. (2011). Dificuldades de alunos ingressantes na universidade pública: indicadores para reflexões sobre a docência universitária. Tese (Doutorado) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo.

BERRY, K. S. (2007). Estruturas da bricolagem e da complexidade. In: KINCHELOE; J. L.; BERRY, K. S. Pesquisa em educação: conceituando a bricolagem. (pp. 123-148). Porto Alegre: Artmed.

D'AMBROSIO, U. (2011). Baleia é peixe ou não é peixe? História da Ciência e Ensino: Construindo Interfaces. 3, pp. 96-104.

D'AMBROSIO, U. (2012). Transdisciplinaridade. São Paulo: Palas Athena.

D'AMBROSIO, U. (2015). Insubordinação criativa na educação e na pesquisa: das disciplinas à transdisciplinaridade. In: D’AMBROSIO, B. S. & LOPES, C. A. E. (Eds.), Vertentes da subversão na produção científica em educação matemática. (pp.17-42). Campinas: Mercado de Letras.

D’AMBROSIO, Beatriz Silva; LOPES, Celi Espasandin. (2014). Trajetórias profissionais de educadoras matemáticas. (Coleção Insubordinação Criativa). Campinas: Mercado de Letras.

D’AMBROSIO, Beatriz Silva; LOPES, Celi Espasandin. (2015). Ousadia criativa nas práticas de educadores matemáticos. Campinas: Mercado das Letras.

DENZIN, N. K.; LINCOLN, Y. (2010). A disciplina e a prática da pesquisa qualitativa. In: DENZIN, N. K.; LINCOLN, Y. (Eds.). O planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens. (Sandra R. Netz, Trans.) (pp. 15-41). Porto Alegre: Artmed.

FREIRE, Paulo. (2014). Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra.

GRAVEMEIJER, K. (1994). Educational development and developmental research in Mathematics. Journal for Research in Mathematics Education, Newark, Delaware v. 25(5), 443-471, Retrieved November 13, 2014.

KINCHELOE, J. L. (2001). Describing the bricolage: conceptualizing a new rigor in qualitative research. Qualitative Inquiry, Retrieved November 21, 2014.

KINCHELOE, J. L. (2005). On to the next level: Continuing the conceptualization of the bricolage. Qualitative Inquiry. Retrieved November 21, 2014.

KINCHELOE, J. L. (2007). O poder da bricolagem: ampliando os métodos de pesquisa. In: KINCHELOE, J. L.; BERRY, K. S. (Eds.), Pesquisa em educação: conceituando a bricolagem. (pp. 15-37), Porto Alegre: Artmed.

KINCHELOE, J. L. (2007b). Redefinindo e interpretando o objeto de estudo. In: KINCHELOE, J. L.; BERRY, K. S. Pesquisa em educação: conceituando a bricolagem. (pp. 101-121), Porto Alegre: Artmed.

KINCHELOE, J. L.; BERRY, K. S. (2007). Pesquisa em educação: conceituando a bricolagem. Porto Alegre.

KINCHELOE, J. L.; BERRY, K. S. (2014). Rigour and complexity in educational research: conceiptualizing the bricolage. Open University Press.

KINCHELOE, J. L.; MCLAREN, P.; STEINBERG, S. R. (2011). Critical pedagogy, and qualitative research: moving to the bricolage. In: DENZIN, N. K.; LINCOLN, Y. S. (Eds.). The sage handbook of qualitative research. (4).

LÉVI-STRAUSS, C. (1966). The savage mind. London: Widenfeld and Nicolson.

PERES, G. J. (2016). As Possibilidades da Bricolagem em uma pesquisa sobre a formação para o ensino de geometria. Tese (Doutorado em ensino de ciências e Matemática). Universidade Estadual de Campinas. Campinas: São Paulo.

ROGERS, M. (2012). Contextualizing theories and practices of bricolage research. The Qualitative Report, Nova Southeastern, 17, (pp. 1-17).

SKOVSMOSE, O. (2015). Pesquisando o que não é, mas poderia ser. In: D’AMBROSIO, Beatriz S.; LOPES, Celi E. (Eds.), Vertentes da subversão na produção científica em educação matemática. (pp 63-90)

Published

2019-09-01

How to Cite

Peres, G. J., & Amaral-Schio, R. B. . (2019). Insubordination actions in one research based on the bricolage assumptions. International Journal for Research in Mathematics Education, 9(3), 40-53. https://doi.org/10.37001/ripem.v9i3.2245