Approaches and reflections on the Mathematical Pibid in productions published in journals of the educational field

Authors

10.37001/ripem.v10i3.2373

Keywords:

Scientific Production, Pibid Math, Initial Teacher Training, Teaching Learning

Abstract

This work aims to identify and analyze articles dealing with Pibid Matemática considering part of the national production in the field of teacher training available in the Scielo databases and the Capes Journal Portal. Anchored in qualitative research assumptions, we conducted a literature review with a time frame between 2014 and 2018, guided by the descriptors "Pibid Mathematics" and "Initiation to teaching in Mathematics", in which a total of eighteen articles were selected. The analyses were made from the abstracts of the texts and performed considering: year of publication, title, institution to which they are linked, type of research, methodology and main approaches. The results reveal that studies centered on mathematics subprojects point to Pibid as a stimulus to initial teacher education and an opportunity to deepen, learn curriculum content from the perspective of professional development. In addition, it is shown as an oxygenating space of reflections on teaching and the challenges existing in the school context, its dilemmas and tensions, its culture and its peculiarities, establishing itself as a place of learning, articulated dialectically by different interlocutors tend to mobilize and confront knowledge in the sense of learning mathematics to teach mathematics.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abreu, I. S. M. (2016). Entre a singularidade e a complexidade da construção de saberes docentes na formação inicial de professores de Matemática no contexto do Pibid. 160f. Dissertação (Mestrado), Universidade Federal de Goiás, Goiânia.

Alves, L. L. (2017). Implicações do Pibid na formação inicial de professores de Matemática. Crítica Educativa, Sorocaba, v. 3, n. 2, Especial, p. 591-601, jan./jun.

André, M. E. D. A. (2001). Pesquisa em Educação: buscando rigor e qualidade. Cadernosde Pesquisa, v.113, p.51-64, julho.

Bassoi, T. S. & Langer, A. E. S. (2015). Articulação universidade e escola: Relações importantes para a formação inicial do professor de matemática. Revista Eventos Pedagógicos, v.6, n.2 (15. ed.), número regular, p. 432-441, jun./jul.

Ferreira, M. D. & Souza, L. A. (2017). (Auto)Biografias no PIBID Matemática: um olhar sobre perspectivas de avaliação. Crítica Educativa (Sorocaba/SP), v. 3, n. 2, p. 651-665, jan./jun.

Fiorentini, D. & Oliveira, A. T. C. C. (2013). O Lugar das Matemáticas na Licenciatura em Matemática: que matemáticas e que práticas formativas? Bolema, Rio Claro, v. 27, n. 47, p. 917-938, dez.

Fiorentini, D. & Oliveira, A. T. C. C. (2018). O papel e o lugar da didática específica na formação inicial do professor de matemática. Rev. Bras. de Educ., v. 23, p. 1-17.

Furlin, M. & Pucetti, S. (2017). O Programa Pibid como ação formativa e incentivo aos futuros professores de matemática para exercício da docência no ensino público. Educação & Linguagem, v. 20, n. 1, 5-27, jan/jun.

Hauschild, C. A. (2016). Características docentes e ações formativas necessárias ao desenvolvimento profissional na iniciação à docência em matemática no âmbito do Pibid. Tese de Doutorado, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática, Porto Alegre.

Lima, F. J. (2018). Desenvolvimento profissional docente e modos de interação no planejamento das atividades do Pibid/Matemática. Curitiba: CRV.

Lima, F. J. & Cunha, R. C. O. B. (2017). Contribuições e desafios do Pibid: o desenvolvimento profissional docente e a parceria entre instituições de ensino superior e escolas básicas. Crítica Educativa, Sorocaba, v. 3, n. 2, Especial, p. 424-439, jan./jun.

Lucas, G. R., Kaufmann, M. B.& Oliveira, C. J. (2014). A formação docente de professores que ensinam Matemática: Um estudo a partir das narrativas de “pibidianosâ€. Revista Jovens Pesquisadores, Santa Cruz do Sul, v. 4, n. 2, p.118-129.

Lüdke, M & André, M. E. D. A.(1986). Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU.

Massena, E. P. & Cunha, M. I. (2016). O potencial formativo do Pibid pela perspectiva dos formadores de professores. RBPG, Brasília, v. 13, n. 30, p. 195 - 220, jan./abr.

Moreira, P. C. & David, M. M. S. A formação matemática do professor: licenciatura e prática docente escolar. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.

Nascimento, F. J., Castro, E. R. & Lima, I. P. (2017). Desenvolvimento profissional de professores de matemática iniciantes: contribuição do Pibid. Revista Eletrônica de Educação, Fortaleza, v.11, n.2, p. 487-504, jun./ago.

Paniago, R. N., Sarmento, T. J. & Rocha, S. A. (2017). O Estágio Curricular Supervisionado e o Programa Brasileiro de Iniciação à Docência: convergências, tensões e contributos. Revista Portuguesa de Educação, 30(2), pp. 33-58.

Ponte, J. P. (2006). Estudos de caso em educação matemática. Bolema, Rio Claro, v.19, n.25.

Ponte, J. P., Oliveira, H. & Varandas, J. M. (2003). O contributo das tecnologias deinformação e comunicação para o desenvolvimento do conhecimento e da identidade profissional. In: D. Fiorentini (Org). Formação de professores de

Matemática. Campinas: Mercado Letras.

Pranke, A. & Frison, L. M. B. (2015). Potencialização da Aprendizagem Autorregulada de Bolsistas do Pibid/UFPel do curso de Licenciatura em Matemática através de Oficinas Pedagógicas. Bolema, Rio Claro, v. 29, n. 51, p. 223-240, abr.

Rosa, R. C. et. al. (2015). Subprojeto de Matemática Pibid/UNISUL: Novas possibilidades de aprendizagem. Cadernos Acadêmicos, Tubarão. v.7, n. 2, p. 80-105 jul./dez.

Santos, V. M. (2008). A matemática escolar, o aluno e o professor: paradoxos aparentes e polarizações em discussão. Cad. Cedes, Campinas, vol. 28, n. 74, p. 25-38, jan./abr.

Silva, D. F. (2014). Processo de iniciação à docência de professores de matemática: Olhares de egressos do PIBID/UFSCar. Dissertação (Mestrado), Universidade Federal de São Carlos, São Carlos.

Wielewski, S. A., Palaro, L. A. & Wielewski, G. D. (2014). O Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência - Pibid/Matemática/UFMT auxiliando na Formação Inicial. Revista de Educação em Ciências e Matemática, v.10 (20), p.29-38, jan/jun.

Zeichner, K. M. (2020). Repensando as conexões entre a formação na universidade e asexperiências de campo na formação de professores em faculdades e universidades.

Tradução de Marcelo de Andrade Pereira. Educação, Santa Maria: UFSM, v. 35, n. 3, p. 479-504, set./dez.

Published

2020-09-01

How to Cite

Lima, F. J. de, & Gonçalves, B. M. V. (2020). Approaches and reflections on the Mathematical Pibid in productions published in journals of the educational field. International Journal for Research in Mathematics Education, 10(3), 84-98. https://doi.org/10.37001/ripem.v10i3.2373